Snart 6000 mil, vad bör ses över?

Ang kolla/ställa ventilerna så är de ganska enkelt om du inte har tummen mitt i handen. Men de är helt klart riskabelt jobb om du råkar ställa kammarna fel om du måste loss med dem. De du behöver i verktyg av bra kvalle är momentnyckel och ett fräscht digitalt skjutmått. Shims kan du köpa löst på ebay eller köp ett shimskit då kan du göra hur många mät misstag som helst.

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSF-...hash=item4d357de800:m:mXZbSaOjrVx3jXNgTas01pw
 
Inga problem att köra 10 000 mil på en radfyra med bara servicar enligt boken.

Farsan sålde sin Gixxer k7 i våras på 7 000 mil, oljebyten var 500e mil.. (ventilspelskoll var 3000e mil enligt servicebok, behövdes inte ens justeras vid kollen vid 6k.)

K7 har ventilkoll/-justering var 2400e mil.
 
Fattar att du skämtar men så typiskt svenskt. 6000 mil är ju bara inkört:D

Exakt! Som R6-ägare gör man två motorbyten på 6000 mil, sen är ramen inkörd. :fakta
 
Du får gärna följa upp med vad du hade för spel på ventilerna osv. :)

Följer denna, sitter i samma sits med min Mille :)
UPPDATERING!

Har nu kollat ventilspelet och föga förvånande så är allt i sin ordning. Dessa japaner...

IN 0,10 - 0.20
1. 0,15 / 0,17
2. 0,13 / 0,13
3. 0,14 / 0,17
4. 0,15 / 0,15

UT 0,20 - 0,30
1. 0,23 / 0,24
2. 0,23 / 0,25
3. 0,25 / 0,22
4. 0,22 / 0,24
 
Imponerande!

Misstänker att trimningsgraden har lite med det att göra med.
Hyndan har gått 6000+ och där var det avgas bakre som behövde skimsas vid tillfälle.

Hur har det sett ut på er som har hårdare trimning, R6, CBR600RR etc?
 
Min ena traja (955:a) har rullat nära 6500 mil. Service enligt serviceschema, med ventilkoll var 2000:e mil. Inga konstigheter. Tänkte köra den några år till, gillar den! :)

Polarens BMW GS 1150 är snart uppe i 10 000 mil.

Så mil behöver inte vara så farliga.

Jag har den inne hos en "kvalitetsmekaniker" varje år som ser över att den är kry. Förutom att gå genom de vanliga servicepunkterna, förstås.
 
Last edited:
Imponerande!

Misstänker att trimningsgraden har lite med det att göra med.
Hyndan har gått 6000+ och där var det avgas bakre som behövde skimsas vid tillfälle.

Hur har det sett ut på er som har hårdare trimning, R6, CBR600RR etc?
Två stycken R1 som gått bana och tävlats med senaste 6 åren åtminstone. Okänd mätarställning på -08an som gått bl a Superbike, justering ej nödvändig. 2800 mil på -07an, justering på 6 st avgas för att det inte gjorts på 4 år eller så. Och byte växellåda efter minst 6 år med QS. Inte för att den var helt kass, utan för att jag tappade ett par sekunder per varv på att inte ha 5an.

Så den här milskräcken folk har för sina gatkörda hojar? Det är bara att tacka och ta emot för det låga priset, deras förlust... :D

Svarade i denna tråden tidigare. Farsans 1250 har passerat 10k mil utan större bekymmer eller genomgångar. Jag skulle inte tveka en sekund ta den på Europatripp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Två stycken R1 som gått bana och tävlats med senaste 6 åren åtminstone. Okänd mätarställning på -08an som gått bl a Superbike, justering ej nödvändig. 2800 mil på -07an, justering på 6 st avgas för att det inte gjorts på 4 år eller så. Och byte växellåda efter minst 6 år med QS. Inte för att den var helt kass, utan för att jag tappade ett par sekunder per varv på att inte ha 5an.

Så den här milskräcken folk har för sina gatkörda hojar? Det är bara att tacka och ta emot för det låga priset, deras förlust... :D

Svarade i denna tråden tidigare. Farsans 1250 har passerat 10k mil utan större bekymmer eller genomgångar. Jag skulle inte tveka en sekund ta den på Europatripp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ja, sålänge servicen är gjort någorlunda regelbundet så håller ju hojar väldigt väl. Min gamla CBR600F2 var ju fullkomligt utsliten i varenda slitdel på hela hojen (antagligen pga att den levt ett hårt liv på bana, sedan ett liv utan underhåll), men när de var slitdelarna var bytta och den var servad så går den ju ganska bra. Med en förgasarrengöring och synkning skulle den säkert bli riktigt pigg. :hihi

Nu säger ju iofs klockan att den bara gått 6000 mil, men den har fått nya klockor några gånger av delarna i reservdelskartongen att döma. 3 trasiga mätarhus i den, men inga klockor, så hur väl det stämmer vet jag väl inte. :D
 
Att tjöpa plastgrisen osedd i säck är klämkäckt . Underhållsfri tills den rasar verkar många tänka tills halvtid närmar sig. nån säsong senare rasslar det till i plånkan:gnissla
 
Hade Stor-Banditen vägt nåt deciton mindre hade jag handlat en d1ReCkT! Som verkande i underhållsbranschen älskar jag maskiner som typ aldrig behöver underhåll :) Att man sen kör vidare på samma grundrecept sen tidigt 80-tal ser jag bara som en bonus då alla lösningar är väl beprövade och stresstestade. Banditmotorn i ett lite smäckrare chassi hade suttit finemang.

Tyvärr blir även en själ som min ibland bländad av lättviktiga nakenmodeller och fräna modeord som "kwick-skifter" och sånt när det suger i hojbytartarmen.

Men visst har de gått ifrån skruv och låsmutter och kör shims nu för tiden?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top