Snart 6000 mil, vad bör ses över?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang kolla/ställa ventilerna så är de ganska enkelt om du inte har tummen mitt i handen. Men de är helt klart riskabelt jobb om du råkar ställa kammarna fel om du måste loss med dem. De du behöver i verktyg av bra kvalle är momentnyckel och ett fräscht digitalt skjutmått. Shims kan du köpa löst på ebay eller köp ett shimskit då kan du göra hur många mät misstag som helst.

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSF-...hash=item4d357de800:m:mXZbSaOjrVx3jXNgTas01pw
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Inga problem att köra 10 000 mil på en radfyra med bara servicar enligt boken.

Farsan sålde sin Gixxer k7 i våras på 7 000 mil, oljebyten var 500e mil.. (ventilspelskoll var 3000e mil enligt servicebok, behövdes inte ens justeras vid kollen vid 6k.)

K7 har ventilkoll/-justering var 2400e mil.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fattar att du skämtar men så typiskt svenskt. 6000 mil är ju bara inkört:D

Exakt! Som R6-ägare gör man två motorbyten på 6000 mil, sen är ramen inkörd. :fakta
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Du får gärna följa upp med vad du hade för spel på ventilerna osv. :)

Följer denna, sitter i samma sits med min Mille :)
UPPDATERING!

Har nu kollat ventilspelet och föga förvånande så är allt i sin ordning. Dessa japaner...

IN 0,10 - 0.20
1. 0,15 / 0,17
2. 0,13 / 0,13
3. 0,14 / 0,17
4. 0,15 / 0,15

UT 0,20 - 0,30
1. 0,23 / 0,24
2. 0,23 / 0,25
3. 0,25 / 0,22
4. 0,22 / 0,24
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Imponerande!

Misstänker att trimningsgraden har lite med det att göra med.
Hyndan har gått 6000+ och där var det avgas bakre som behövde skimsas vid tillfälle.

Hur har det sett ut på er som har hårdare trimning, R6, CBR600RR etc?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Min ena traja (955:a) har rullat nära 6500 mil. Service enligt serviceschema, med ventilkoll var 2000:e mil. Inga konstigheter. Tänkte köra den några år till, gillar den! :)

Polarens BMW GS 1150 är snart uppe i 10 000 mil.

Så mil behöver inte vara så farliga.

Jag har den inne hos en "kvalitetsmekaniker" varje år som ser över att den är kry. Förutom att gå genom de vanliga servicepunkterna, förstås.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Imponerande!

Misstänker att trimningsgraden har lite med det att göra med.
Hyndan har gått 6000+ och där var det avgas bakre som behövde skimsas vid tillfälle.

Hur har det sett ut på er som har hårdare trimning, R6, CBR600RR etc?
Två stycken R1 som gått bana och tävlats med senaste 6 åren åtminstone. Okänd mätarställning på -08an som gått bl a Superbike, justering ej nödvändig. 2800 mil på -07an, justering på 6 st avgas för att det inte gjorts på 4 år eller så. Och byte växellåda efter minst 6 år med QS. Inte för att den var helt kass, utan för att jag tappade ett par sekunder per varv på att inte ha 5an.

Så den här milskräcken folk har för sina gatkörda hojar? Det är bara att tacka och ta emot för det låga priset, deras förlust... :D

Svarade i denna tråden tidigare. Farsans 1250 har passerat 10k mil utan större bekymmer eller genomgångar. Jag skulle inte tveka en sekund ta den på Europatripp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Två stycken R1 som gått bana och tävlats med senaste 6 åren åtminstone. Okänd mätarställning på -08an som gått bl a Superbike, justering ej nödvändig. 2800 mil på -07an, justering på 6 st avgas för att det inte gjorts på 4 år eller så. Och byte växellåda efter minst 6 år med QS. Inte för att den var helt kass, utan för att jag tappade ett par sekunder per varv på att inte ha 5an.

Så den här milskräcken folk har för sina gatkörda hojar? Det är bara att tacka och ta emot för det låga priset, deras förlust... :D

Svarade i denna tråden tidigare. Farsans 1250 har passerat 10k mil utan större bekymmer eller genomgångar. Jag skulle inte tveka en sekund ta den på Europatripp.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ja, sålänge servicen är gjort någorlunda regelbundet så håller ju hojar väldigt väl. Min gamla CBR600F2 var ju fullkomligt utsliten i varenda slitdel på hela hojen (antagligen pga att den levt ett hårt liv på bana, sedan ett liv utan underhåll), men när de var slitdelarna var bytta och den var servad så går den ju ganska bra. Med en förgasarrengöring och synkning skulle den säkert bli riktigt pigg. :hihi

Nu säger ju iofs klockan att den bara gått 6000 mil, men den har fått nya klockor några gånger av delarna i reservdelskartongen att döma. 3 trasiga mätarhus i den, men inga klockor, så hur väl det stämmer vet jag väl inte. :D
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Att tjöpa plastgrisen osedd i säck är klämkäckt . Underhållsfri tills den rasar verkar många tänka tills halvtid närmar sig. nån säsong senare rasslar det till i plånkan:gnissla
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hade Stor-Banditen vägt nåt deciton mindre hade jag handlat en d1ReCkT! Som verkande i underhållsbranschen älskar jag maskiner som typ aldrig behöver underhåll :) Att man sen kör vidare på samma grundrecept sen tidigt 80-tal ser jag bara som en bonus då alla lösningar är väl beprövade och stresstestade. Banditmotorn i ett lite smäckrare chassi hade suttit finemang.

Tyvärr blir även en själ som min ibland bländad av lättviktiga nakenmodeller och fräna modeord som "kwick-skifter" och sånt när det suger i hojbytartarmen.

Men visst har de gått ifrån skruv och låsmutter och kör shims nu för tiden?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top