Snart 6000 mil, vad bör ses över?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag har 150 mil upp till att mätaren slår över till 6000 mil, vilket blir helt lagom fram till säsongsavslutningen. Nu är det så att min hoj bara har "bas-servats" under alla år, inga stora ingrepp så som exempelvis justering av ventiler eller kamkedjesträckare, utan bara enkla grejer som byte av olja, filter, tändstift och kylarvätska, allt enligt den angivna serviceintervallen i boken.

Hojen går fantastiskt bra, men tänkte ändå att jag kanske skulle ge den en ordentlig genomgång nu under det stundande vinterhalvåret. Vad bör jag se över anser ni? En sak jag ska göra är att ta bort svingen och ge dess lager en ordentlig rundsmörjning, det kan vara på tiden tänker jag.

Det gäller f.ö. en Suzuki GSF 1250 Bandit
 
Jag har 150 mil upp till att mätaren slår över till 6000 mil, vilket blir helt lagom fram till säsongsavslutningen. Nu är det så att min hoj bara har "bas-servats" under alla år, inga stora ingrepp så som exempelvis justering av ventiler eller kamkedjesträckare, utan bara enkla grejer som byte av olja, filter, tändstift och kylarvätska, allt enligt den angivna serviceintervallen i boken.

Hojen går fantastiskt bra, men tänkte ändå att jag kanske skulle ge den en ordentlig genomgång nu under det stundande vinterhalvåret. Vad bör jag se över anser ni? En sak jag ska göra är att ta bort svingen och ge dess lager en ordentlig rundsmörjning, det kan vara på tiden tänker jag.

Det gäller f.ö. en Suzuki GSF 1250 Bandit
Följer denna, sitter i samma sits med min Mille :)

Sent from my E6853 using Tapatalk
 
Kolla ventilspelet är viktigast de är på tiden eller för sent typ brända utblåsventiler.
 
På 6000 mil ingår ventilkontroll minst 1 gång på den motorn enligt serviceschemat. Läser jag rätt att det inte behövts (fullt möjligt) eller har det inte ens kontrollerats? Då är det dags att åtminstone kolla, den är visserligen stabil men inte helt oföränderlig..

Så länge inget uppenbart är fel räcker vanligt serviceschemat bra, bara att rulla vidare mot 10000... :)

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
6000mil på endast "bas-service" låter helt fantastiskt ! Men ventiler, kamkedja, allmänt slitage på drev osv i motor, lager.. listan kan göras lång. Men med en motor som verkar spinna på fint låter de som att om du plockar ner den, kollar ALLT, eventuellt byter lite prylar för 1-3000:- så kommer den nog pinna på 6000 till ;)

Du får gärna följa upp med vad du hade för spel på ventilerna osv. :)
 
Ventilerna säger ni alltså i kör... Undra om det är nåt man klarar av själv, eller blir tvungen att lämna in den? Jag har ju visserligen hela vintern på mig, samt god hjälp av Youtube/internet. Det största ingreppet jag gjort som hobby-mekaniker hittills är byte av drivpaket och inspektion/smörjning av svinglager på offroaden.
:va
 
6000mil på endast "bas-service" låter helt fantastiskt ! Men ventiler, kamkedja, allmänt slitage på drev osv i motor, lager.. listan kan göras lång. Men med en motor som verkar spinna på fint låter de som att om du plockar ner den, kollar ALLT, eventuellt byter lite prylar för 1-3000:- så kommer den nog pinna på 6000 till ;)

Du får gärna följa upp med vad du hade för spel på ventilerna osv. :)

Inga problem att köra 10 000 mil på en radfyra med bara servicar enligt boken.

Farsan sålde sin Gixxer k7 i våras på 7 000 mil, oljebyten var 500e mil.. (ventilspelskoll var 3000e mil enligt servicebok, behövdes inte ens justeras vid kollen vid 6k.)
 
Last edited:
Inga problem att köra 10 000 mil på en radfyra med bara servicar enligt boken.

Farsan sålde sin Gixxer k7 i våras på 7 000 mil, oljebyten var 500e mil.. (ventilspelskoll var 3000e mil enligt servicebok, behövdes inte ens justeras vid kollen vid 6k.)

Nä de e absolut inget konstigt.... när man följer service boken och kollar ventiler osv regelbundet. Finns inget som säger att det MÅSTE justeras bara för man kollar. Men vad jag förstår av TS när han skriver "bas-service" och att han aldrig kollat ventiler osv har han inte följt service boken utan bara bytt olja, filter, eventuellt någon glödlampa, smort kedjan, tankat och vridit på rullen?

Men jävligt smutt att inte ventilerna behövts justeras de minsta på 6k mil på din fars hoj :) :tummenupp Överlag om man inte ligger på varvstopp och bankar för hårt så ska de inte behövas justeras så mycket och i vissa fall inte alls.
 
Ventilerna säger ni alltså i kör... Undra om det är nåt man klarar av själv, eller blir tvungen att lämna in den? Jag har ju visserligen hela vintern på mig, samt god hjälp av Youtube/internet. Det största ingreppet jag gjort som hobby-mekaniker hittills är byte av drivpaket och inspektion/smörjning av svinglager på offroaden.
:va
Att kolla ventilerna är normalt en ganska enkel affär. Typ ta bort ventilkåpan, ställa ventiler/kam i rätt position och medelst bladmått kolla spel. Som du själv säger så finns diverse Youtube-filmer till hjälp. Ett inköp av en Haynes-mekhandbok brukar vara väl spenderade pengar.

Om du behöver justera spelet kan det bli lite mer avancerat. Exakt hur mycket beror lite på vilken hoj du har. Men även det går att lösa på egen hand. Skynda långsamt och läs på innan så brukar det gå bra. Som sagt innan så är det inte så ofta ventilspel behöver justeras, men bra att hålla koll på att det är korrekt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top