Snacka skit, dricka kaffe och skrapa lite knäpuck?

har aldrig tatt tid när jag kört bana, och har väl ingen direkt vision och längtan av att göra det heller. så länge jag håller jerry på stången så är jag nöjd :tuttar

Jag förstår ju att du prioriterar att hålla Jerry bakom dig. Det ÄR ju faktiskt det viktigaste.

Annars så om du kör såhär så kommer du ha låga 1.08 som i en liten ask. Precis som T-Bag säger så är det "bara" att hålla stumt även om man innerst inne velat släppa på gasen för länge sen.

Bifogat

• Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    111.7 KB · Visningar: 55
Jag förstår ju att du prioriterar att hålla Jerry bakom dig. Det ÄR ju faktiskt det viktigaste.

Annars så om du kör såhär så kommer du ha låga 1.08 som i en liten ask. Precis som T-Bag säger så är det "bara" att hålla stumt även om man innerst inne velat släppa på gasen för länge sen.

Måste bara säga att du körde lite långsamt i snabbvänstern jag hade ju faktiskt mitt hastighets rekord med 177,1 där.. ;)

Nu är det väl så att man måste hålla sig på hjulen för att vinna race - det har visat sig vara lill-Eriks akilleshäl. :D :glömdet To finish first - first you've got to finish heter det ju.

Sub 1,20 med marginal (smc-svängen, etc, så slipper ni tjöta) och utan att trigga "oh shit"-reflexen är rätt raskt - relativt sett är det jäkligt raskt för en vanlig gatåkare.

1,09 är vansinnigt snabbt, och som jag brukar säga, helt åt helvete fel att det går så fort i rookieklasser, det dödar återväxten, klassa upp er...

/J - är 'la precis under 1,20 när det är som mest kul, inofficiellt med moraklockan givetvis.

Sub 1,20 med marginal (smc-svängen, etc, så slipper ni tjöta) och utan att trigga "oh shit"-reflexen är rätt raskt - relativt sett är det jäkligt raskt för en vanlig gatåkare.

/J - är 'la precis under 1,20 när det är som mest kul, inofficiellt med moraklockan givetvis.

Visst, med SMC svängen blire svårt men dom flesta på SMC kurserna kör inte SMC svängen när det börjar gå snabbare. Och det finns det exempel på.

Så det är då ni ska slussa över dom till steg 5 (licens) sen steg 6 och träningar för det är där dom platsar bäst. :krama

Visst, med SMC svängen blire svårt men dom flesta på SMC kurserna kör inte SMC svängen när det börjar gå snabbare. Och det finns det exempel på.

Så det är då ni ska slussa över dom till steg 5 (licens) sen steg 6 och träningar för det är där dom platsar bäst. :krama

Visst är det så helt klart, man hintar lite...tyvärr är det många som kanske vill köra lite på banan med försäkring i steg 4 (de som återkommer...), frågan är om man skall neka dem, eller låta dem köra, så får man fila lite på det de vill fila på. :)

Njae, jag vet inte om jag håller med dig med "You´re preaching to the qhoir.."

För det enda det handlar om är att våga och gör man inte det blir det inte några bättre varvtider med det. Och Blicken är faktiskt viktig stirrar man på fel punkt då vågar man inte gasa.

Och det jag menade var att:

- Har man inte koll på blicken så kör man inte 1.20 heller
- Vågar man inte nypa tag i bromsen så kör man inte 1.20 heller
osv..

När man är där så är det teknik. Bromsa "annorlunda", längre in i kurvan och våga ha högre ingångsfart med stabilare hoj, gå på rejält med gas så fort man passerat apex och verkligen pricka apex VARJE kurva, spara sträcka genom spårval osv...

Men visst, 1.20 är fortfarande högt räknat innan det börjar bli riktigt petigt med detaljerna. Men är man där (för att hålla oss till ämnet lite) så har man ju grunderna för att köra hoj.

Även om man åker 7or på en 600a så kan man ju förbättras. Om man som jag inte åker 7or så får man förbittras istället :tungan

Och det jag menade var att:

- Har man inte koll på blicken så kör man inte 1.20 heller
- Vågar man inte nypa tag i bromsen så kör man inte 1.20 heller
osv..

Men visst, 1.20 är fortfarande högt räknat innan det börjar bli riktigt petigt med detaljerna. Men är man där (för att hålla oss till ämnet lite) så har man ju grunderna för att köra hoj.

Även om man åker 7or på en 600a så kan man ju förbättras. Om man som jag inte åker 7or så får man förbittras istället :tungan

Jag kan säga att jag körde under 1:20 utan att ha koll på blicken eller ha lite koll på blicken.. ;)

Jag skulle vilja säga att vågar man inte gasa så kommer man inte under 1:20..

bromsen är fartens fiende! ;)

Jag kan säga att jag körde under 1:20 utan att ha koll på blicken eller ha lite koll på blicken.. ;)

Jag skulle vilja säga att vågar man inte gasa så kommer man inte under 1:20..

bromsen är fartens fiende! ;)

Kan iofs vika mig för det, men gasa räknar jag knappt för det är typ det enda som är förhållandevis enkelt så länge man inte måste göra det HÅRT från apex..

Tror indirekt att vi menar samma sak, men säger det på olika sätt.

Jag fegar på gasen, det vet jag... Ska bli ändring på det, tror faktiskt drevningen kommer göra att man vågar mer. Då får man inte den där ketchupeffekten som man väntar på att det kommer släppa hela tiden...
Fast bromsa brukar jag göra rätt sent och långt in i kurvan trots både jag o hojjen är tunga ;)

Jag fegar på gasen, det vet jag... Ska bli ändring på det, tror faktiskt drevningen kommer göra att man vågar mer. Då får man inte den där ketchupeffekten som man väntar på att det kommer släppa hela tiden...
Fast bromsa brukar jag göra rätt sent och långt in i kurvan trots både jag o hojjen är tunga ;)

Ahem...jag tror att din hoj kommer bli än mer hetsig, eller så får du åka på en högre växel. :hihi Dreva ned har aldrig gjort en hoj mer lättkörd för mig iaf. Däremot kan det bli så att utväxlingen passar bättre på banan, om man stup i ett hamnar så ingen växel känns som den funkar.

Meeeen...du kan ju bara slå på autopiloten och slappna av. Fusk. :D

Mja, har provat lite... den vart inte alls så elak som man kan tro... förvisso spottade den betänkligt rakt fram på tvåan... Men det var 'nog' mest för att det var 12 grader varmt o kalla däck...

Hjulspinn på kawa TC ska väl använda sig av ABS sensorerna?.. Så det slira säkert med nya drevningen.

Det är inte fel att fega med gasen ibland.. speciellt om vi snackar gokartbanor som gröndal o sala. Fast sala är väl värst om man skulle köra för "snabbt". Ingen bra MC bana i min mening. Förutom att man får öva kroppförflyttning med 2-3 sek mellanrum.

Jag är för slö och går det för snabbt på sala hänger jag inte med i svängarna.. ;)

Last edited:
Husan är ett steg närmare körbar nu, den är nog ypperlig på Gröndal eller SRP med motardkit :D

ABS kransen sitter på bromssidan både fram och bak så det är ingen skillnad. Men det spann aldrig med med drevningen, den klippte maskinen betydligt hårdare än jag vart med om tidigare :D

Husan är ett steg närmare körbar nu, den är nog ypperlig på Gröndal eller SRP med motardkit :D

ABS kransen sitter på bromssidan både fram och bak så det är ingen skillnad. Men det spann aldrig med med drevningen, den klippte maskinen betydligt hårdare än jag vart med om tidigare :D

Då pga att abs kransen bak snurrade mer än den fram antar jag för det så dom bra TC systemen funkar..

Bazzazen är ju en dummy efter som det bara går på veven..

Yes, det gjorde den alla gånger ;) Ska testas lite hårdare på gelleråsen eller nått nästa år. Licenskurs i vår siktar jag på :D

Yes, det gjorde den alla gånger ;) Ska testas lite hårdare på gelleråsen eller nått nästa år. Licenskurs i vår siktar jag på :D

Låter bra.. både jag o neonmannen hoppas att du kommer dit och skändar kawan.. o lär dig hur man tar kurvorna på känsla.. för tar man en riktigt sen smc svängpunkt kan det gå så här.:

[YOUTUBE-ID]58Ye_9DquCY[/YOUTUBE-ID]

Varför?, jo, just för det praktiseras sena svängpunkter. :brynad

Själv tycker jag att han bommar apex rätt bra när han kan köra rakt ut u depåutfarten.

Last edited:
Ja inte helt optimalt kanske :)

Men jag är nog inte helt insnöad på SMC svängen dock, gelleråsen kör jag nog på rutin numer. Om det är rätt vet jag inte :D

Låter bra.. både jag o neonmannen hoppas att du kommer dit och skändar kawan.. o lär dig hur man tar kurvorna på känsla.. för tar man en riktigt sen smc svängpunkt kan det gå så här.:

[YOUTUBE-ID]58Ye_9DquCY[/YOUTUBE-ID]

Varför?, jo, just för det praktiseras sena svängpunkter. :brynad

Själv tycker jag att han bommar apex rätt bra när han kan köra rakt ut u depåutfarten.

Inget flyt, inget fint spår, hålla på o bryta o ändra så där slutar ofta (sämre än)¨sådär:brinnerup

• Gilla
Reaktioner: SGM
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey