Snacka skit, dricka kaffe och skrapa lite knäpuck?

Det är jag o Backlund :D Under 1:20 i 'turisttempo' sedan ska väl polarens 1:15 med bil slås. Vi får se hur det går :D

Lär nog inte vara några problem att ta 1:15 med nya drevningen och kraschkåpor. Nästa steg är att investera i en laptimer så du kan se direkt om du ligger o fisåker. :tummenupp

För kawan borde ju kunna göra 1:10 lätt i turist tempo på åsen med hayabusa mode = on .. ;)

Det är jag o Backlund :D Under 1:20 i 'turisttempo' sedan ska väl polarens 1:15 med bil slås. Vi får se hur det går :D

1:20 är inte ens problem med en 10 år gammal R1:a på dunlop sportmax som tappar 5 sek från utgången depåkurvan till mållinjen mot en modern ZX-10:a :D :D :D

1:20 är inte ens problem med en 10 år gammal R1:a på dunlop sportmax som tappar 5 sek från utgången depåkurvan till mållinjen mot en modern ZX-10:a :D :D :D

Jaså, gluffis borde ju satsa på sub 1:10 då.. :brynad

Själv tror jag "dököttet" sätter en sub 1:30 tid första gången hon är på åsen. Bara hon vågar varva ur tjejhojjen på rakorna.. :cdevil

Hon säger att hon inte vill gasa, men man vet ju hur det är. När det väl öppnar upp sig äre bara och ge fullt till varvstoppet.. ;)

Jag har kört 1:20, mätt med gps, på min -00ans zx-9r för 3-4 år sedan...

Förvisso på D208GP ;) Men ja ZX-10an ska lätt gå 1:15, speciellt om man klämmer på nått annat än sportsmart...

Jag har kört 1:20, mätt med gps, på min -00ans zx-9r för 3-4 år sedan...

Förvisso på D208GP ;) Men ja ZX-10an ska lätt gå 1:15, speciellt om man klämmer på nått annat än sportsmart...

Låter lite luddigt... och har man inte officella timingen från mylaps så räknas det ändå inte... så äre en "äggklocketid".. så du får nå se till att skaffa en transponder på hojjen också om du ska få en "erkänd" tid.. ;)

Hehe jo jag ska, vilket år som helst ;) Men min gps har/hade ungefär 4m felmarginal ;)

Så give or take 4m på rakan då ;) Men ja ingen officiell nej :D

Banjokungen är ju 2 meter, och har en av de minsta hojarna i gänget. xD Men han åker fort med...

när man skrapar knä i alla kurvor då lär man ha typ 1.09 tider va??

har aldrig mätt men det borde stämma va??? :tungan

Hehe, jovisst.. knäskrap = 1:05.. ;)

Om jag säger så här, knäskrapet kan vara hämmande iaf för mig när fick ned pucken och tänkte att "jag kan inte åka fortare" blev ett mycket vidare spår än det skulle kunnat och jag vågade inte gå på gas.

Sen ändra jag körstil och drog upp knät lite mer och när det tog i så visste jag att jag var tvungen att hänga in ännu mer med överkroppen för att ta det spåret med högre hastighet.

Efter det drog jag upp knät lite till eftersom jag inte vill slita på knäpucken och då tog ljuddämparen i istället. Men det är endast för jag slarvar och är för slö för att hänga ut med överkroppen ännu mer.

Jag vet en som har som säger att när han kör riktigt snabbt in i esset så skrapar han pucken där. Den personen är nog nästan lika lång som dig så titta och lär.. han kallas NeonMan på forumet.. ;)

Men om vi tar Gelleråsen som exempel. Så är man oftast för feg att ge full ur tex esset in i snabbhögern och bromsar tidigt in till ejes. Samma ut ur ejes gasa på ordentligt sen bryt ned till vänstern och gasa fullt så länge man vågar. Ut ur hårnålen, håller man igen. Gasa tidigare och lite längre sen bara släpp av och gasa igenom snabbvänstern ordentligt och bryt ned till högern gasa och sen släpp av gasen så sent du vågar gå in mot curbsen inför rakan. Försök gå på så hårt man bara vågar när det öppnar upp.

Det jag menar är att man behöver inte vara "skitsnabb" i dom långsammaste böjjarna trösen, ejes och hårnålen. För att komma under tex 1:20. Det handlar mer om att man vågar gasa när man kan det.

Är mitt recept, kanske inte stämmer. Men när man känner att man får räta upp i första högerknixen efter snabbvänstern i depåkurvan så kan man gå på ännu hårdare.

Ska prova mer nästa år så får vi se vad varvtiderna kan bli då. :krama

Hehe, jovisst.. knäskrap = 1:05.. ;)

Om jag säger så här, knäskrapet kan vara hämmande iaf för mig när fick ned pucken och tänkte att "jag kan inte åka fortare" blev ett mycket vidare spår än det skulle kunnat och jag vågade inte gå på gas.

Sen ändra jag körstil och drog upp knät lite mer och när det tog i så visste jag att jag var tvungen att hänga in ännu mer med överkroppen för att ta det spåret med högre hastighet.

Efter det drog jag upp knät lite till eftersom jag inte vill slita på knäpucken och då tog ljuddämparen i istället. Men det är endast för jag slarvar och är för slö för att hänga ut med överkroppen ännu mer.

Jag vet en som har som säger att när han kör riktigt snabbt in i esset så skrapar han pucken där. Den personen är nog nästan lika lång som dig så titta och lär.. han kallas NeonMan på forumet.. ;)

Men om vi tar Gelleråsen som exempel. Så är man oftast för feg att ge full ur tex esset in i snabbhögern och bromsar tidigt in till ejes. Samma ut ur ejes gasa på ordentligt sen bryt ned till vänstern och gasa fullt så länge man vågar. Ut ur hårnålen, håller man igen. Gasa tidigare och lite längre sen bara släpp av och gasa igenom snabbvänstern ordentligt och bryt ned till högern gasa och sen släpp av gasen så sent du vågar gå in mot curbsen inför rakan. Försök gå på så hårt man bara vågar när det öppnar upp.

Det jag menar är att man behöver inte vara "skitsnabb" i dom långsammaste böjjarna trösen, ejes och hårnålen. För att komma under tex 1:20. Det handlar mer om att man vågar gasa när man kan det.

Är mitt recept, kanske inte stämmer. Men när man känner att man får räta upp i första högerknixen efter snabbvänstern i depåkurvan så kan man gå på ännu hårdare.

Ska prova mer nästa år så får vi se vad varvtiderna kan bli då. :krama

Utan att påstå att du har fel någonstans..

Så givet att 600-pojkarna åker 7-8or behöver man inte va "skitsnabb" nånstans för att åka <1.20. Men åker man 1.20 - 1.25 så kan ingen säga att man inte kan köra hoj iaf.

Som du förtydligar så handlar det ju om att man tappar massa onödig tid överallt, snarare än att man inte åker tillräckligt fort vid apex.

Så givet att 600-pojkarna åker 7-8or behöver man inte va "skitsnabb" nånstans för att åka <1.20. Men åker man 1.20 - 1.25 så kan ingen säga att man inte kan köra hoj iaf.

Som du förtydligar så handlar det ju om att man tappar massa onödig tid överallt, snarare än att man inte åker tillräckligt fort vid apex.

Jag säger inte att man inte kan köra hoj om man kör över 1:20. Det finns många bra förare här som över det eller strax under. Men det jag ville komma fram till är att man måste släppa lite mer för att komma vidare. Och det kan vara på dom ställen där man är "rädd" eller vill "vila".

Inte att nån som kör 1:30 är en dålig förare. För det tycker jag absolut inte. För det tycker jag inte, alla som vågar sig ut på banan och utmanar sig själv är just en bra förare av fordonet.

Dom flesta är där för att köra fortare och det var det jag ville framhålla. Var man kan öka på som lättast. Sen när man kommer ned till 1:07 så måste man ju givetvis ligga på max i dom "långsamma" böjjarna också.

/inte en SMC instruktör.

har aldrig tatt tid när jag kört bana, och har väl ingen direkt vision och längtan av att göra det heller. så länge jag håller jerry på stången så är jag nöjd :tuttar

Jag säger inte att man inte kan köra hoj om man kör över 1:20. Det finns många bra förare här som över det eller strax under. Men det jag ville komma fram till är att man måste släppa lite mer för att komma vidare. Och det kan vara på dom ställen där man är "rädd" eller vill "vila".

Inte att nån som kör 1:30 är en dålig förare. För det tycker jag absolut inte. För det tycker jag inte, alla som vågar sig ut på banan och utmanar sig själv är just en bra förare av fordonet.

Dom flesta är där för att köra fortare och det var det jag ville framhålla. Var man kan öka på som lättast. Sen när man kommer ned till 1:07 så måste man ju givetvis ligga på max i dom "långsamma" böjjarna också.

/inte en SMC instruktör.

You´re preaching to the qhoir..

Jag menade att om man kör <1.25, så handlar det inte längre så mkt om att våga svänga, kunna bromsa eller veta var man ska titta (även om man alltid kan bli bättre). Utan att man då faktiskt har koll på grunderna så till den grad att man "kan köra hoj".

Att sen kapa sekunder blir en annan sak, då ska man optimera spår, hitta exakta bromspunkter, flytta bak apex och våga gassahelvett när hjärnan säger nej. Då är det teknikträning och inte "lärasigkörahoj".

/ Vill bli snabb och sluta krascha

Jag lyckades nog aldrig skrapa knäpuckarna med ZX-9an... Det kom med motarden ;)
ZX-10an är sjukt snäll o köra tills man kommer över 8000rpm, men den behöver köras ganska hårt för att bete sig som den ska känns det ;)

You´re preaching to the qhoir..

Jag menade att om man kör <1.25, så handlar det inte längre så mkt om att våga svänga, kunna bromsa eller veta var man ska titta (även om man alltid kan bli bättre). Utan att man då faktiskt har koll på grunderna så till den grad att man "kan köra hoj".

Att sen kapa sekunder blir en annan sak, då ska man optimera spår, hitta exakta bromspunkter, flytta bak apex och våga gassahelvett när hjärnan säger nej. Då är det teknikträning och inte "lärasigkörahoj".

/ Vill bli snabb och sluta krascha

Njae, jag vet inte om jag håller med dig med "You´re preaching to the qhoir.."

För det enda det handlar om är att våga och gör man inte det blir det inte några bättre varvtider med det. Och Blicken är faktiskt viktig stirrar man på fel punkt då vågar man inte gasa. Så äre med mig iaf. Men tittar man rätt och tar tajt spår sen äre bara o gasa. Och känna av hur bakhjulet reagerar.

Men att köra 1:30 på åsen det gjorde jag med kärringen bakpå. Så visst det kanske inte är en bra referenspunkt när dom säger att Backlund körde 1:13 med skjuts.

Att kapa sekunder kan gå jäkligt snabbt, bara kolla på mig låg på 1:16 i början av säsongen och sen kapa jag ned det till 1:09. Visst det var min första och enda 9:a men jag tvivlar inte att det kan gå lika fort för dom andra att tex sänka sig från 1:25 till sub 20 tider.

Det handlar om så lite att våga gasa mer och bromsa en aningen senare.

Jag kan visa vägen till nästa år för dom som vill. För det enda det handlar om är att våga. Gör man det inte så sänker man inte tiderna.
För mig handlare om att bromsa senare och ha ännu högre kurvhastighet. I bl.a dom långsamma kurvorna + att jag jag ska ge ännu mer i dom andra kurvorna. Men det är dom snabbaste kurvorna många fegar (även jag).

Jag står fast vid att dom som vågar utmanar sig själva är bra förare. Även fast "dököttet" skulle sätta en sub 1:30 tid första gången hon var på banan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT