Snacka om HusaRAS... Så här kan det gå... =(

Jag och en kompis rev ner hans Yamaha WR400 -02 motard för ett tag sen.
Gångtid ca 130-140 timmar , 550mil.
(Samma motor som YZF426 , YZF450 , WR426 , WR450.)

Kolven kantrat , cylindern sprack på två ställen , kolven slagit i alla ventiler , kolvbulten ursliten från kolven , vevstaken böjd och kamkedjans drev på vevaxeln totalt nerkört.

Som tur va klarade sig blocken helt från skador ...
 
Last edited:
Tack för alla svar.

Jag har försökt att få tag i den person på Husaberg som ansvarar för garantiåtaganden mm, men han är inte på plats idag, Måndag. Ska ringa igen på Onsdag och höra hur dom ställer sig till detta. Jag kommer att uppdatera tråden då, och skriva vad som gäller vid ev försäljning av hojen.

Högsta budet idag ligger på 18 000:-, så allt under det är ointressant.

Blocket verkar ha klarat sig riktigt fint, inga synliga sprickor, inget som helst oljespill. Hojen är i ett mycket fint skick annars, förutom motorhaverit.

Bara en ny Kolv + Foder går ju loss på över 6000:-...

Kimmen.
 
Ventilfjäderras på 04 är om jag inte miss fel ett fabrikationsfel.
Synd att det hände dig. Hade gärna köpt den trasiga hojen och lagat om det hade funnits lite pengar över. Går alltid vänta tills alla intressanta reservdelar har dykt upp på ebay så har man nog en hel hoj för inte så stor summa efter ett halvår. Piratkolv kostar föresten 2000kr ink ringar men sen har du cylinder, topp, vev och alla ventiler vilket kostar en hacka, men ändå skulle du tjäna på att fixa och sälja.
 
Får ångest bara av tanken att det skulle hända med min hoj. Har fått för mig att 640:n ska hålla ganska bra....i alla fall bättre än dom extremare husabergarna och kanske 660:n? Hoppas det löser sig i alla fall :)
 
Tack för alla svar.

Jag har försökt att få tag i den person på Husaberg som ansvarar för garantiåtaganden mm, men han är inte på plats idag, Måndag. Ska ringa igen på Onsdag och höra hur dom ställer sig till detta. Jag kommer att uppdatera tråden då, och skriva vad som gäller vid ev försäljning av hojen.

Högsta budet idag ligger på 18 000:-, så allt under det är ointressant.

Blocket verkar ha klarat sig riktigt fint, inga synliga sprickor, inget som helst oljespill. Hojen är i ett mycket fint skick annars, förutom motorhaverit.

Bara en ny Kolv + Foder går ju loss på över 6000:-...

Kimmen.

Hej.
Renovera upp liket, även om du har kostnader på max 15000kr så är hojen värd mer än de 18000kr du är bjuden + renoveringskostnaderna.
Du har haft extrem otur, under de 13 år som vi enbart hållit på med Husaberg så har vi aldrig kört av en ventil, vi har sprängt motorblock pga av tester men inte något alvarligare.
Det är lite deppit i början, men man behöver inte förlora 70% av hojen värde i o med ett ras.
Hlsn
Thomas.
 
Tycker som Thomas att det är nog värt att laga den. Även om det är ont om motorer till dessa hojar så dyker det upp nån del här och nån del där till bra pris. (om man har lite tålamod)
Men eftersom ventilfjädrarna verkar vara ett känt problem tycker jag nästan husaberg själva kan sponsra med några utav grejerna som behövs. Om det nu är fjädern som är boven...
//Johan
 
Vilken mardröm, lider med dig!!!
Men gör nu som Thomas på Enginehardware säger o fixa hojen!
Vid en försäljning får du igen mer pengar än om du låter bli OCH du har en nyrenoverad Husa att köra på om du vill, du gillade ju hojen skarpt innan det small...
 
Hehe, nu har du fått din dos av otur för årtionden framåt, så lagar du den kommer den hålla i en evighet! :rolleyes: Köp en billig skithoj att åka på medans du lagar husan, så när husan är klar byter du bort skithojen mot en trave slicks så kan du roa dig på örebrobanan hela sensommaren! :)
 


Kan en människa bli mer otursförföljd...? NU känner man ju bara att HUSABERG(KTM) - Vilket jävla S K I T...

Vissa drabbas tyvär värre än alla andra.
Kommer ihåg strulet med din 660:i, och sen det här,,, vad säger man?

Hoppsa det löser sig på något bra sätt..
//J
 

håller med verkar bara vara dyrt med motarder hållbarhet som en papperskopp i havet och täta servicar ett måste ändå verkar skiten rasa :va

tråkigt för dig bara jag skulle själv vilja ha en motard men mest pga detta så skiter jag i det.
 


tråkigt för dig bara jag skulle själv vilja ha en motard men mest pga detta så skiter jag i det.

Visst finns det vissa som rasar, men man får inte glömma hur många det är som rullar utan problem.

Låt dig inte skrämmas av detta, om du nu vill ha en motard?

Väljer du tex en Ktm med Lc4:a motorn, så behöver du inte serva den särskilt mycket... (Inte ens i närheten av tex husaberg, eller Ktm 525..)
//J
 
Får ångest bara av tanken att det skulle hända med min hoj. Har fått för mig att 640:n ska hålla ganska bra....i alla fall bättre än dom extremare husabergarna och kanske 660:n? Hoppas det löser sig i alla fall :)

Hjälpte polarn att ställa ventilerna på sin 660. Vipparmarna var ju tjocka som träd. Kan nästan tänka mig att man kan juta en vipparm till 660n av en smält husamotor. :D
 
Trist att höra. Det var verkligen ett mega-ras du fått till :(

Du skulle behållt din första 660 istället. Den går fortfarande som en klocka utan minsta bekymmer.
 
Min höll tyvärr bara i 15 minuter efter köp.. :gnissla dock såg det inte lika illa ut som det gjorde med din.. när jag tog isär såg allt faktiskt väldigt fint ut :confused: Är inte så bra på motorerna men gissar på att nåt lager var kasst så att den har typ nypt när den blev varm.. kanske ett ramlager?.. så nu när jag väl har isär motorn blir det renovering med nya lager, kolv, kam mm :tummenupp så jag får väl hoppas att den ska hålla hela sommaren...
Hoppas det fixar sig för dig iaf :)
 
Tack för alla sympatier. Ja det känns skit faktiskt... Har försökt nå någon på Husaberg idag men det går visst inte... Eller så vill dom inte ta i det bara. Ska försöka imorrn igen.

Ni som köpt nya Husor, stämmer det att man får skriva på ett papper på att man köper en tävlingsprodukt...? Garanti gäller endast i 6 månader?

Snackade med en kille som säljer Husa idag, på en firma, och han trodde inte det skulle gå att få till nåt "Goodwill" med detta... Har funderat på att renovera men den där "spärren" kommer alltid finnas i skallen nu tror jag, så man kanske inte kommer kunna nyttja hojen mer än 50% i framtiden... Kommer ju vara skitskraj för ras hela tiden. Därför kommer jag mest troligt att göra mig av med den... Gör dock inget förhastat, iaf inte innan helgen...

Polarn ska köpa en KTM Motard nu... Så där lagom kul när en annan har totalras!

Mvh K.
 
Sälj den i delar om du inte pallar göra i ordning den och har tid.

Stod precis i planerna på en Husa, mest för de trevliga 2400.- i försäkring. Blir till att tänka om...

Men har jag förstått det hela rätt om det verkar som de flesta som säger upp är de som gått som motard. Generellt bland hojar alltså?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top