Snabellagningar och oljegrus

asfalt svarvare

stödhjulsförare
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Har nu kört lokal småvägar, vissa av dessa har blivit belagda med oljegrus.
Skyltningen vid dessa vägarbeten har enbart och i bästa fall varit "risk för stenskott"
Att väghelvetet är som en isbana med denna nylagda och ej tillplattade samt borstade beläggning visas inte.
En skylt med "hal vägbana" (nu vet vilken skylt jag syftar på...)
DEN skulle vara så mycket bättre än "risk för stenskott", hela vägbanan är täck av denna rullgrus....det är fan inte rätt att de inte skyltar för att det är "halt".
Mc är ju per definition mer känsligt än bil, men en bil har det inte lätt heller i denna rullgrus.

Vad är att förvänta sej egentligen?- hur bör skyltning ske??.
Stenskotts skylten associerar jag med lite skit i kanten - inte en väg som vill döda trafikanten.
😡😡

Det lär väl vara någon författning som styr hur de skall laga vägarna. Har för mig det skall var att de sopar upp gruset några gånger efteråt eller nått sånt.
Trafikverket har byggt om sina sidor så jag hittar inte föreskriften själv.
Men hittade ett gammat svar från den tiden Trafikverket fortfarande svarade på frågor på Facebook :crash

1780109869565.png

Edit: Det här var väl det närmaste jag hittade hos dem

Last edited:
Här kan du rapportera till Trafikverket:

Metoderna försegling och snabellagning​

Metoden försegling används vid lite större åtgärder, främst på det lågtrafikerade vägnätet men ibland även på de större vägarna. Metoden innebär att ett lager stenmaterial fästs vid underlaget med hjälp av ett bindemedel. Därefter tar det 3-4 timmar innan stenmaterialet fäster helt. Beroende på vägklass sopas sedan vägen, mellan 6 till 48 timmar efter utförd åtgärd, så att vägen blir fri från löst grus.

Vid lagning av sprickor eller hål används allt oftare en så kallad snabellagare. Det är en speciellt utformad lastbil som sprutar ut bindemedel och finkornigt grus via en tjock slang, på så vis kan materialet spridas mer precist över det skadade partiet. Metoden är snabb och effektiv. Den är också säker ur arbetsmiljösynpunkt i och med att föraren inte behöver gå ur bilen.

Och här kan du läsa mer:

Ett jävla otyg! (Med risk för att jag postat detta ngn gång i forntiden) Har ställt mig framför en snabelbil med hojen och skällt ut föraren för att han inte ställt ut skylt för halt väglag. Han såg ut som en fiollåda i nyllet, och inte faan kom det upp ngn skylt heller.

Det är helt ofattbart att det är tillåtet att använda dyligt skit 2026!
Det är mer än en gång jag svängt in på en väg som är belagd med detta, utan skyltning eller förvarning, så har man tvåhjulssläpp i 40 km i timmen & är på väg att fronta med bilen som kommer från andra hållet. Har påpekat detta för trafikverket, & fått ickesvar i stil med "Vi jobbar bara med ansvarsfulla entreprenörer" varje gång.

Här borde väl Tragikvärket med Maria Kraft i spetsen med KRAFT ta tag i de oseriösa.
Men är det någon som tror det kommer att hända?
Vad har hänt efter Vagnhärad?
På 13 år borde väl något ha hänt? .

-Vi måste be om ursäkt för att det blev fel med olyckan i Vagnhärad. Där rådde vinterväglag mitt i sommaren och motorcyklisten som omkom där hade inte en chans. Han var välutbildad och jobbade som körskollärare men det spelade ingen roll eftersom friktionen var undermålig. Dessutom finns det ett par olyckor till som det luktar lite illa om som vi måste ta upp och gå igenom, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket till tidskriften MC-Folket.

Till skillnad från bilisterna har vi motorcyklister ingen "säker hastighet" vid en olycka. Jag kan dö i 30 men klara mig med skrubbsår i 130, det beror på omständigheterna.

Jag har också pratat med en snabelfordonsförare som inte såg något problem med att det inte skyltades. Han hade dessutom kört 50 000 mil motorcykel så han "visste" vad det handlade om.

Här vet jag inte men det verkar som rullgrus...

För några år sedan hade dom snablat utanför mig men varningsskyltarna satt i början och slutet på området och jag kom ut i mitten...
Så vid en kurva några 100m bort hoppade hojen en halvmeter i sida och hjärtat hoppade mer än så.
:skrämd

Det är en kompis i byn som äger snabelbilen så jag bad honom ringa nästa gång.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back