Snabbvänstern på Gelleråsen

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En fråga angående snabbvänstern på Gelleråsen:va

Var på smc instruktörsdag på Gelleråsen för en vecka sedan, vi övade bl a sen svängpunkt mm och vi tog höjd i snabbvänstern för att att få till en snabb fin motstyrning för att få hojen falla in snabbt.

Men alla bilder/filmer jag ser på folk som sätter riktigt snabba varv på åsen, så är det snäv rak linje från hårnålen så man slickar vänstra kanten i snabbvänstern ingen höjd där inte.

Finns det rejs-puttar som tar höjd där överhuvudet taget:va Gör man det så finns väl risken att man passeras på innern iaf..

Självklart så förstår pedagogiken i det hela och att öva med sen svängpunkt och få till snabb sväng där, men om det är idealsikt där..? Även när man satt o tittade i tornet på de som körde så var det ingen som direkt tog höjd där. Är det någon som anser det bra? Nu menar jag för riktiga snabbåkare/rr förare.

Last edited:
Rita upp på en bild hur du menar, så kan någon snabbåkare rita hur dom tar kurvan i jämnförelse.
Jag är inte snabb på åsen, jag är snabb i sandfållorna...

Ta höjd gör man ju som regel för att få bättre fart med sig ut på en accelerationssträcka.
Det svänger ju tämligen omgående åt andra hållet in i en lång kurva där det finns en mängd likvärdigt snabba spår att välja mellan.

Så det du tappar på (omvägen) att ta höjd kan du liksom inte tjäna tillbaks där direkt utan genaste vägen blir lönsammare.

Last edited:
Gick övningen ut på att öva sen svängpunkt och motstyrning/snabbstyrning, eller gick övningen ut på att sätta snabba varvtider?

..och detta var på instruktörsdagen säger du..känns skrämmande att du kommer hem med en sån frågeställning..

Gick övningen ut på att öva sen svängpunkt och motstyrning/snabbstyrning, eller gick övningen ut på att sätta snabba varvtider?

..och detta var på instruktörsdagen säger du..känns skrämmande att du kommer hem med en sån frågeställning..

Skrämmande:vaMissförstå mig rätt, jag har inga ambitioner att vara eller bli en snabbåkare, eller att jag ville få det att gå snabbare i kurvan, det var en frågeställning hur snabbåkare tar den kurvan då jag såg så många hålla tajjt spår.

Vill jag sätta snabba varvtider så går inte jag på smc-kurs, då tävlar jag väl, eller tränar inför tävling.:)

På en Smckurs kan man placera hojen varsom helst i kurvorna finns tillräckligt med utrymme för det.

Du har nog svarat på din egen fråga. Ja, för övningens skull så var det bra att göra så, men för snabbast varv och för att stänga för efterföljande, så nej troligen inte...

Hänger lite på vad det är för hoj också - bromspunkter, hur man vänder runt i kurvor, spårval osv. Liten och lätt med "klen" motor, eller en tung sak med massor av hästar.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back