Snabbt: ZX9R -03 eller R1 -02? Tips!

Okej, då kan jag vara tomte i år! :tuttar

Lägger till en sak, jag kommer troligen behöva skaffa nya däck till min tilltänkta. Inte det roligaste sättet att börja ett förhållande men det är ett prutargument. Därför har jag två frågor till (jippi)! Vart köper jag en uppsättning vettiga däck och vad ska jag köpa för modell? Eftersom dom ska gå landsväg får dom gärna räcka mer än 100mil... :tummenupp

Last edited:
Okej, då kan jag vara tomte i år! :tuttar

Lägger till en sak, jag kommer troligen behöva skaffa nya däck till min tilltänkta. Inte det roligaste sättet att börja ett förhållande men det är ett prutargument. Därför har jag två frågor till (jippi)! Vart köper jag en uppsättning vettiga däck och vad ska jag köpa för modell? Eftersom dom ska gå landsväg får dom gärna räcka mer än 100mil... :tummenupp

På min ZX9a har jag senast kört med Pilot Power. Bakdäcket håller ca 500-600 mil för mig, när jag kör mina lugna fikaturer. Ett annat allternativ är Metzeler Roadtec om du prioriterar livslängden.

Det finns många ställen att handla däck på Bland annat.
http://www.mcdackonline.com/start.html
http://www.reifenversand.com/
http://www.mynetmoto.com/

Last edited:
jo nog är den snygg :tummenupp kolla bra på Jocke K s :) den ser fin ut .

Tusen tack för det omdömet!!:tummenupp
Den är till salu om du är intresserad.
http://sporthoj.com/annonser/?id=2006

Kollade hos Roller och hittade däck som såg bra ut vid ev. körning på vått underlag? Är dom bra i största allmänhet eller?

Michelin Pilot Sport HPX, bak 190/50-17 - 1998 kr
Michelin Pilot Sport HPX, fram 120/70-17 - 1480kr

http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1154

Hej,
Har provat både pilot sport och pilot power, skillnaden var stor, till pilot powers fördel. Kolla på länkarna i mitt tidigare inlägg, där hittar du ett set Pilot Power för drygt 2500 kr och Pilot sport ytterligare något billigare.

Last edited:
Jocke K, vad var fördelarna med Pilot Power? Är det vettiga allround-sportiga däck i den mån att det kan verka onödigt att bry sig om andra? Vill ju ha bra däck som inte slits för fort men dom ska ju inte vara hala heller.

Vanliga Pilot Power är ju förhållandevis billiga hos Roller, menar inte att man måste köpa där men man kan ju jämnföra... Det finns ju ibland även fler modeller av ett däck (små tilläggsnamn som kanske gör stor skillnad men många glömmer). Man säger att man har Pilot Power bak men i själva verket är det ett Pilot Power 2CT osv...

Jocke K, vad var fördelarna med Pilot Power? Är det vettiga allround-sportiga däck i den mån att det kan verka onödigt att bry sig om andra? Vill ju ha bra däck som inte slits för fort men dom ska ju inte vara hala heller.

Vanliga Pilot Power är ju förhållandevis billiga hos Roller, menar inte att man måste köpa där men man kan ju jämnföra... Det finns ju ibland även fler modeller av ett däck (små tilläggsnamn som kanske gör stor skillnad men många glömmer). Man säger att man har Pilot Power bak men i själva verket är det ett Pilot Power 2CT osv...
Om du inte tänker köra riktigt fort på bana fungerar Pilot Road bra på en 9:a...
Jag har provat både road och power på min gamla 9:a (-00) och på gata märkte jag ingen skillnad mer än att Road höll nästan dubbelt så länge... :)
På bana däremot är det skillnad på grepp...

Kom på en till grej, man väljer ju ofta att montera styrdämpare på R1orna? Det har jag läst på om så frågan är snarare om det finns något skäl till det på Ninjan? Jag hade inte det på min 98:a och upplevde den aldrig nervös nog att behöva en heller. Gäller samma sak för 03:an, att den är rätt lugn i förhållande till R1?

Kollade även skillnaden på Pilot Power och Road och de priser jag fick fram var att Road var lite dyrare. Antagligen för att dom säljer mer av sportdäcket och kan pressa priset lite till på det. Det skulle troligen funka med Road sålänge det uppfyller hastighetsgränsen de övriga har, vill ju inte åka runt på moppedäck! :gnissla

Last edited:
På min ZX9a har jag senast kört med Pilot Power. Bakdäcket håller ca 500-600 mil för mig, när jag kör mina lugna fikaturer. Ett annat allternativ är Metzeler Roadtec om du prioriterar livslängden.

Det finns många ställen att handla däck på Bland annat.
http://www.mcdackonline.com/start.html
http://www.reifenversand.com/
http://www.mynetmoto.com/

Har tänkt att beställa ett set michelin pilot power 2ct från någon av dessa tre ställen. Priset skiljer inte speciellt mycket, kan du eller någon annan rekomendera något speciellt ställe?. Mitt krav är att däcken finns hos mig innan den 10e maj.

Mcdäckonline = 3005kr~
Reifenversand = 2700kr~
Mynetmoto = 2670kr~

Allt ink. skatt och frakt.

Om du inte tänker köra riktigt fort på bana fungerar Pilot Road bra på en 9:a...
Jag har provat både road och power på min gamla 9:a (-00) och på gata märkte jag ingen skillnad mer än att Road höll nästan dubbelt så länge... :)
På bana däremot är det skillnad på grepp...

men det behöver du ju inte lida av nu när du köpt en dyr korvkioskposörhoj. :D

Till ämnet.
Jag gillade min gamla 01 ZX9a väldigt mycket, den kom bara till korta mot R1 02 om man ska svänga ordentligt mycket på bana. Gasar du mest gata så spelar inte det inte så stor roll. men det låter som att du är har HELT fel prisbild. Jag köpte min 01a för 2 år sen för 55.000 så det är ju vad en 03:a får kosta idag.

Last edited:
Crashtestdummy: Kolla prisläget så ser du att 55kkr för en fin 03 är i fablernas värld! Har ihop med säljaren kommit fram till ett vettigt pris och om inget oförutsatt sker åker jag och kollar på den på fredag. Tycker vi kommit fram till att zx9r är en bra hoj för min del.

Crashtestdummy: Kolla prisläget så ser du att 55kkr för en fin 03 är i fablernas värld! Har ihop med säljaren kommit fram till ett vettigt pris och om inget oförutsatt sker åker jag och kollar på den på fredag. Tycker vi kommit fram till att zx9r är en bra hoj för min del.

Det finns ju några fina ZX9R -00 och nyare (00-03 är ju samma hoj) för 55 på blocket.:va

Ett tips, testa du en ZX12R så kommer du glömma ZX9R snabbt!:)

Kom på en till grej, man väljer ju ofta att montera styrdämpare på R1orna? Det har jag läst på om så frågan är snarare om det finns något skäl till det på Ninjan? Jag hade inte det på min 98:a och upplevde den aldrig nervös nog att behöva en heller. Gäller samma sak för 03:an, att den är rätt lugn i förhållande till R1?

Kollade även skillnaden på Pilot Power och Road och de priser jag fick fram var att Road var lite dyrare. Antagligen för att dom säljer mer av sportdäcket och kan pressa priset lite till på det. Det skulle troligen funka med Road sålänge det uppfyller hastighetsgränsen de övriga har, vill ju inte åka runt på moppedäck! :gnissla

Jag tycker inte att styrdämpare är nödvändigt på ZX9an. På min R6a så vill jag däremot inte köra utan styrdämpare.

Enligt mig är Pilot Power bra allrounddäck,men Metzeler sporttec M3 är minst lika bra. Om du däremot vill ha sporttouringdäck så håller jag personligen Metzeler Roadtec högre än Pilot Road.

Last edited:
Prisskillnaden 55 till runt 65 känns helt motiverad på en tre år nyare hoj.

Det skilljer inget mellan en -01 och -03, det enda som motiverar en prisskillnad på 10 k är miltalet och skicket.

Det skilljer inget mellan en -01 och -03, det enda som motiverar en prisskillnad på 10 k är miltalet och skicket.
Det skiljer en del...
02 kom en annan sving, andra bromsar, ändringar i fjädringskomponeter, annat bakparti + andra småförändringar som jag inte kan i huvudet

Då blir det nog bra med en 03, det kommer alltid finnas en massa att välja på och jag har normalt sett rätt svårt att släppa sånt, dvs det blir nästan jobbigt med alla jämnförelser men jag "drar i handbromsen" och väljer den här hojen om allt är bra när jag kollat på den. En 03 tagen i trafik våren 04 första gången, 1200mil.

Nu står hon i garaget, ZX9R -03 blev det! :tuttar

Stort GRATTIS men...

needpics.gif

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden