Snabbkoppling till bensintank

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hittade denna smarta lösning för bensinslangen om man ofta tar av tanken.
(klcka på bilden)
Den fungerar alltså så att när man tar isär kopplingen kommer en backventil förhindra att golv och byxor blir dränkt i bensin.

Priset var dock i dyraste laget. Någon som vet om det finns billigare nån annan stans eller något man kan göra själv med delar från tex järnaffären?

Haha! Hittade själv ett alternativ efter en sökning på Google.

Nu har jag iaf delat med mig av informationen så kanske nån har nytta av inlägget. Snabbkopplingen i första inlägget (6 resp 8 mm) finns att köpa på Lelles för den som undrar (425 kr).

195 kr http://www.workzbike.com/default.asp?c=shop&cat=32&subcat=95&id=

Frågan om snålvarianten kvarstår. Går det att tillverka själv?

EDIT//
Kan även tänka mig att båtaffärer har liknande, men inte hittat nåt exempel.

Last edited:
Triumph insprutningshojar har de också, dock en vinklat variant (90 gradersböj). Finns 2 stk. på varje hoj(en sug och en retur), anslutningen till bränsletanken i den andra änden(mot fuel-railen) är det banjo-anslutningar.
595, 955, sprint st/rs, TT600 har de iaf fram till -01 som original.
Kanske leta på en skrot, vem vet?
Hälsar Frostie

Skaffa inte dessa snabbkopplingar de må vara bra en tid men plasten pallar inte vibrationer utan spricker efter en tid och går av i höjd med slangövergångenoch då finns där ingen backventil utan allt flödar ut på marken.
KTM fabriksteam i Dakar fick bittert erfara detta och jag har själv varit med om att de spricker så jag har bytt till liknande där hela prylen är gjord i alu. Annars är vanlig slang och skruvslangklämma the shit...

Boris JR skrev:
2655177 Skaffa inte dessa snabbkopplingar de må vara bra en tid men plasten pallar inte vibrationer utan spricker efter en tid och går av i höjd med slangövergångenoch då finns där ingen backventil utan allt flödar ut på marken.
KTM fabriksteam i Dakar fick bittert erfara detta och jag har själv varit med om att de spricker så jag har bytt till liknande där hela prylen är gjord i alu. Annars är vanlig slang och skruvslangklämma the shit...

jag har snabbkopplingar gjorda i aluminium. köpte mina genom www.mgm-bikes.de men det finns nog liknande hos den lokale slang och kopplings grossisten!

Brukar ju sitta en snabbkoppling på utombordare. Kan det va nåt kanske? Vibrerar rejält och vad jag vet inget som brukar börja läcka.

/Nicke Lilltroll

Istället för att starta en ny tråd hakar jag på denna...

Har ni hittat någon återförsäljare?

Apropå bensinkopplingar:

Vet någon hur knepigt det är att byta kopplingar på tanksidan?
Det gäller kopplingar av honkön av den typ som sitter direkt mot bensinpumpen.
Vill byta ut mina skräpkopplingar i plast mot några i metall av denna modell:
TTFKD-1.jpg

Är det bara att skruva ut dom, som det ser ut på bilden?

Har svårt o tänka mig hur det ska sluta tätt på insidan sedan.

Roffes.se har sån där liten soppakran som sitter direkt på slangen, i aluminium eller stål.

Last edited:
Hej AndersD,
säljer du även kopplingar av typen på bilden ovan?

Hej, nej tyvärr, Rectus och Temas sortiment har vi, men inga "MC-specifika" grejer alltså.

Men en "vanlig" koppling med gänga på hon-delen, och slanganslutning på hanen eller tvärt om är ju inga problem.

/Anders

Bäst flöde blir att ersätta bensinkranen med en kulventil. De tre sekunder man tjänar på att ersätta kulventilen med en snabbkopplingen, well...

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa