Snabbkoppling till bensintank

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hittade denna smarta lösning för bensinslangen om man ofta tar av tanken.
(klcka på bilden)
Den fungerar alltså så att när man tar isär kopplingen kommer en backventil förhindra att golv och byxor blir dränkt i bensin.

Priset var dock i dyraste laget. Någon som vet om det finns billigare nån annan stans eller något man kan göra själv med delar från tex järnaffären?
 
Haha! Hittade själv ett alternativ efter en sökning på Google.

Nu har jag iaf delat med mig av informationen så kanske nån har nytta av inlägget. Snabbkopplingen i första inlägget (6 resp 8 mm) finns att köpa på Lelles för den som undrar (425 kr).

195 kr http://www.workzbike.com/default.asp?c=shop&cat=32&subcat=95&id=

Frågan om snålvarianten kvarstår. Går det att tillverka själv?

EDIT//
Kan även tänka mig att båtaffärer har liknande, men inte hittat nåt exempel.
 
Last edited:
Triumph insprutningshojar har de också, dock en vinklat variant (90 gradersböj). Finns 2 stk. på varje hoj(en sug och en retur), anslutningen till bränsletanken i den andra änden(mot fuel-railen) är det banjo-anslutningar.
595, 955, sprint st/rs, TT600 har de iaf fram till -01 som original.
Kanske leta på en skrot, vem vet?
Hälsar Frostie
 
Skaffa inte dessa snabbkopplingar de må vara bra en tid men plasten pallar inte vibrationer utan spricker efter en tid och går av i höjd med slangövergångenoch då finns där ingen backventil utan allt flödar ut på marken.
KTM fabriksteam i Dakar fick bittert erfara detta och jag har själv varit med om att de spricker så jag har bytt till liknande där hela prylen är gjord i alu. Annars är vanlig slang och skruvslangklämma the shit...
 
Boris JR skrev:
2655177 Skaffa inte dessa snabbkopplingar de må vara bra en tid men plasten pallar inte vibrationer utan spricker efter en tid och går av i höjd med slangövergångenoch då finns där ingen backventil utan allt flödar ut på marken.
KTM fabriksteam i Dakar fick bittert erfara detta och jag har själv varit med om att de spricker så jag har bytt till liknande där hela prylen är gjord i alu. Annars är vanlig slang och skruvslangklämma the shit...

jag har snabbkopplingar gjorda i aluminium. köpte mina genom www.mgm-bikes.de men det finns nog liknande hos den lokale slang och kopplings grossisten!
 
Brukar ju sitta en snabbkoppling på utombordare. Kan det va nåt kanske? Vibrerar rejält och vad jag vet inget som brukar börja läcka.

/Nicke Lilltroll
 
Istället för att starta en ny tråd hakar jag på denna...

Har ni hittat någon återförsäljare?
 
Apropå bensinkopplingar:

Vet någon hur knepigt det är att byta kopplingar på tanksidan?
Det gäller kopplingar av honkön av den typ som sitter direkt mot bensinpumpen.
Vill byta ut mina skräpkopplingar i plast mot några i metall av denna modell:
TTFKD-1.jpg


Är det bara att skruva ut dom, som det ser ut på bilden?

Har svårt o tänka mig hur det ska sluta tätt på insidan sedan.
 
Roffes.se har sån där liten soppakran som sitter direkt på slangen, i aluminium eller stål.
 
Last edited:
Hej AndersD,
säljer du även kopplingar av typen på bilden ovan?

Hej, nej tyvärr, Rectus och Temas sortiment har vi, men inga "MC-specifika" grejer alltså.

Men en "vanlig" koppling med gänga på hon-delen, och slanganslutning på hanen eller tvärt om är ju inga problem.

/Anders
 
Bäst flöde blir att ersätta bensinkranen med en kulventil. De tre sekunder man tjänar på att ersätta kulventilen med en snabbkopplingen, well...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top