Snabbast på bana, Honda VTR 1000 vs Gsxr 750

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
hemma :)
Hoj
Honda Africa Twin
Man böjrar med en kurs, går nån bandag.. Nästa år går man nån bandag+en till kurs+en bandag.... Före junis utgång. Sen har man ångest resten av säsongen och börjar tycka att det är tris att köra gata.. Bokar så mkt bana man har råd med.

3e året tar man licens, byter hoj och ifrågasätter värdet av det där körkortet som kostade en himla massa pengar helt i onödan.

Sen påstår folk att man provar att tävla - "mest på skoj", och då är det tvärkört.


Måste man gå kurser eller ha nån slags licens för att få köra hoj på bana? Även om man har hojkort + skattad, bes och försäkrad hoj? Är det inte som på crossbanan?: Man åker dit och pröjsar en hundring och kör så länge man vill.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Måste man gå kurser eller ha nån slags licens för att få köra hoj på bana? Även om man har hojkort + skattad, bes och försäkrad hoj? Är det inte som på crossbanan?: Man åker dit och pröjsar en hundring och kör så länge man vill.

Nja inte direkt....

Är det bandag öppen för allmänheten så kör man med registrerad gathoj på sitt kk. Kostar kring tusingen och är likt mx på större banor indelat i grupper efter hastighet.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag skulle vilja säga att det hänger mycket på föraren :tummenupp






:rofl
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Måste man gå kurser eller ha nån slags licens för att få köra hoj på bana? Även om man har hojkort + skattad, bes och försäkrad hoj? Är det inte som på crossbanan?: Man åker dit och pröjsar en hundring och kör så länge man vill.

De flesta "bandagar" kan du åka på med körkort, så finns det licensträningar där du uppenbarligen behöver licens då.
 

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
hemma :)
Hoj
Honda Africa Twin
Nja inte direkt....

Är det bandag öppen för allmänheten så kör man med registrerad gathoj på sitt kk. Kostar kring tusingen och är likt mx på större banor indelat i grupper efter hastighet.

Dra åt helvete! en tusing! De va dyrt. Men då hänger man väl där en heldag. Jag trodde att de va som på crossbanan, att man kunde komma dit och köra ett par timmar bara.
Blir ingen GSX-R 750....köper en virago 125 istället.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Måste man gå kurser eller ha nån slags licens för att få köra hoj på bana? Även om man har hojkort + skattad, bes och försäkrad hoj? Är det inte som på crossbanan?: Man åker dit och pröjsar en hundring och kör så länge man vill.

Du behöver "nån" form av intyg på att du kan köra.

På "bandag" oftast körkort, då gäller också reggad och försäkrad hoj i de flesta fall.
På "träning"/licenskörning gäller givetsvis licens.

Kurs går du för att lära dig köra, för även om du tror att du är snabb efter 437 varv på Bulten så är du en kon längs curbsen på bana när du åker med folk som har några varv i kroppen. Det finns många sätt att köra snabbt på, att åtminstone få bra guidning till ett av dem är en bra start på karriären. När man kan tillräckligt mkt för att påpeka, se och känna bristerna med något, då är man kanske mogen att göra annorlunda också. Innan dess är t.ex smc kanonbra, som också är överlägset störst i sverige och kanske de enda som har en utpräglad kursverksamhet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dra åt helvete! en tusing! De va dyrt. Men då hänger man väl där en heldag. Jag trodde att de va som på crossbanan, att man kunde komma dit och köra ett par timmar bara.
Blir ingen GSX-R 750....köper en virago 125 istället.

?? Vad trodde du det kostade?

Jag har en -06a utan direkt värdeminskning och räknar 2-3500 för en heldag inkl. allt som ska till. Och då är inte alla fasta- och uppstartskostnader med som verktyg, kläder, licenser, garagehyra, försäkring osv.. Ett litet misstag kostar lätt 30 lock för att då ordning på hojen igen, 4000 är nästan minimum om man slår i huvet då man måste ha ny hjälm även om hojen klarar sig med lite plast och en sprayburk. Är man snabb kör du slut på nära 1000:- däck på en dag också.. + transporter, boenden osv..

Det kostar att ligga på topp!
 

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
hemma :)
Hoj
Honda Africa Twin
?? Vad trodde du det kostade?

Jag har en -06a utan direkt värdeminskning och räknar 2-3500 för en heldag inkl. allt som ska till. Och då är inte alla fasta- och uppstartskostnader med som verktyg, kläder, licenser, garagehyra, försäkring osv.. Ett litet misstag kostar lätt 30 lock för att då ordning på hojen igen, 4000 är nästan minimum om man slår i huvet då man måste ha ny hjälm även om hojen klarar sig med lite plast och en sprayburk. Är man snabb kör du slut på nära 1000:- däck på en dag också.. + transporter, boenden osv..

Det kostar att ligga på topp!

Det var inte dåligt! Jag som trodde det var nått man kunde göra varje lördag typ.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var inte dåligt! Jag som trodde det var nått man kunde göra varje lördag typ.


Det är det, om man har råd.

Licens däremot..

Tisdagsträning för 50 pix om man har träningskort (500+350 =850 / år) och ställer upp som funktionär ett par race. Kp en 600a för 30 lock, och du har vad, 8 mil till banan..

Då är det billig åkning, och träningarna behöver man inte boka ett halvår i förväg för att få plats på.

Annars har du kvällskörningar i Mantorp för 500 även med gathoj. Men transporten får ju den att dra iväg lite också om man lägger ihop högarna.

Problemet med att ta licens är att man vill tävla, och då blir önskelistan snabbt vääääldigt lång.
 
Last edited:

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
hemma :)
Hoj
Honda Africa Twin
Har dom aldrig "prova på dagar" för allmänheten? Så man kan åka dit och köra några varv bara?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har dom aldrig "prova på dagar" för allmänheten? Så man kan åka dit och köra några varv bara?


2-300 beroende på medlemskap för kvällskörningarna på sviestad.. Körkort, gatgodkänd hoj i bra och ORIGINALSYSTEM gäller.

Men köra "några varv bara", vad ska det va bra för?
 

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
hemma :)
Hoj
Honda Africa Twin
2-300 beroende på medlemskap för kvällskörningarna på sviestad.. Körkort, gatgodkänd hoj i bra och ORIGINALSYSTEM gäller.

Men köra "några varv bara", vad ska det va bra för?

Det lät mycket bättre.
Det är klart att jag måste testa "några varv" innan jag börjar dela ut tusenlappar och gå kurser. Tänk om det suger kuk, vilket jag inte tror men man vet aldrig
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det lät mycket bättre.
Det är klart att jag måste testa "några varv" innan jag börjar dela ut tusenlappar och gå kurser. Tänk om det suger kuk, vilket jag inte tror men man vet aldrig


Sannolikheten att det suger är i så fall enormt mkt högre om du åker på nån random "hopp & lek" dag än om du går en kurs där du får lite verktyg att jobba med.

Om min sambo som inte ens har nån ambition eller vilja att bli snabb tycker att det är askul att gå kurs så lär du också göra det. Du får väldigt mkt mer för den där 500-ingen på Mantorp om du har lite koll på vad du håller på med innan. Istället för att göra tvärtom. (Och nej, trafikskolan lär inte ut nåt vettigt när det gäller sånt)

Å andra sidan handlar det om att ha kul, så se till att ha det så blir det nog bra. Släpp visionen om att va snabb bara, antingen blir du besviken eller så gör det ont och blir dyrt. Satsa på att lära dig så mkt som möjligt så snabbt som möjligt istället.
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Du har råd att äga och försäkra en Gixxer 750 men vill inte lägga tusen spänn på att bli en bättre och säkrare förare, och dessutom ha jävligt kul under tiden?

För att svara på din fråga; 750 borde ta det
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Drömt om suckorna?? Ja fattar inte.Vadå helt andra. Sporthoj som sporthoj eller......:yoparty
 

Ryggbiff

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
hemma :)
Hoj
Honda Africa Twin
Du har råd att äga och försäkra en Gixxer 750 men vill inte lägga tusen spänn på att bli en bättre och säkrare förare, och dessutom ha jävligt kul under tiden?

För att svara på din fråga; 750 borde ta det

Det blir knapert i sommar med hojkort + kläder + hoj, så ja, en tusenlapp spelar roll :)
Är en vanlig knegare!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Du har råd att äga och försäkra en Gixxer 750 men vill inte lägga tusen spänn på att bli en bättre och säkrare förare, och dessutom ha jävligt kul under tiden?

För att svara på din fråga; 750 borde ta det

Du skriver som alla andra på sporthoj.com, grattis.

För att gå emot strömmen så tror jag inte en smc kurs gör dig till en mycket bättre förare om du inte precis tagit kortet. Man kan lära sig väldigt mycket själv genom att läsa på samma teori som ges ut i smc skolan och gå ut och pröva det själv och ha polare som kan ge konstruktiv kritik när han åker bakom dig.

Så nej, SMC gör nog inga underverk på en lektion, men det är nyttigt självklart... men det där snacket om att man inte vill lägga tusen spänn bla bla. Spelar ingen roll om jag har råd att driva en hoj som kostar 6 tusen i månaden, jag tänker väl fan inte lägga pengar på något som jag inte tycker är värt det? Bara för att man redan bränner massa pengar, så betyder det inte att man vill bränna ännu mer, tvärtom - oftast blir man riktigt snål när man slänger så mycket pengar på en hoj man knappt har råd med, och ja... för vissa är det en dröm som man är redo att betala så mycket för så att man knappt har råd att äta.

Mina 50 cent...
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top