Snabbast någonsin på Anderstorp?

letade igenom tråden men hittade,vem och när på tiden var snabbaste hoj?
bil blev en del disskussion,jag som gillar teknik exakt hur fungerade det här med fläkten?sög den för downforce eller vad?
 
Körde inte Kenny Bräck tester på torpet för några år sedan.. Formel 3000 el nåt? har för mig jag hört tider på 1.18 (inofficiellt som fan alltså). Hörde nåt om 260 i karusellen.. Nån som har mer fakta?

260 genom karusellen? Hur fort kör en 125 med en vass VM-förare genom där? 140? Då är vi strax över 1G i sidoacceleration, kanske uppåt 1.2-1.3. En F3000 ligger troligen runt 2.5-3G i snitt, då är det ca 2^0.5x140=197 km/h
 
letade igenom tråden men hittade,vem och när på tiden var snabbaste hoj?
bil blev en del disskussion,jag som gillar teknik exakt hur fungerade det här med fläkten?sög den för downforce eller vad?

fläkten sög för ground effect, inte downforce de är olika saker, och fläkten gick bara på fullvarv genom inbromsning och kurva men slutade suga vid gaspådrag, samt att den hade viss kylande effekt på maskin,

exakt hur de funkar med på och avslagningen va de gäller fläkten vet jag ej,

men jag misstänker att det bara var en on/off knapp på ratten,

om någon annan sitter inne med info så dela med er :)


GAAHH man får ju gåshud för mindre!! :yoparty
 
Last edited:
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..
 
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..

Ojdå... helt plötsligt fick man ngt att relatera till. Vad fort di kör :näsblod
 
En liten rolig bild bara, var 2 år när jag bar den 84
viewphoto.php
 
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..

de är ingen större skillnad på en F1a från 87 jämfört med en F1 från 2003 i kval setup på Japans GP, dock så hade bilarna kval motorer 87 de hade de inte 2003 å inte idag häller. så den minskande effekten är utbytt mot aerodynamiken istället pga reglementet som hindrar dagens F1or från att köra med slicks, frontfingen närmare marken osv..
 
de är ingen större skillnad på en F1a från 87 jämfört med en F1 från 2003 i kval setup på Japans GP, dock så hade bilarna kval motorer 87 de hade de inte 2003 å inte idag häller. så den minskande effekten är utbytt mot aerodynamiken istället pga reglementet som hindrar dagens F1or från att köra med slicks, frontfingen närmare marken osv..

Varvtiderna i F1 är ändå avsevärt lägre än på 70 och 80-talet ändå. Det kapades sekunder även på 90-talet.
Aerodynamik, däck, växellådor allt har gjort att effekten inte behöver vara i närheten för att behöva turboeffekten från 80-talet.
 
Att locka dit en motogp förare vore kanske hybris, men varför inte någon lokal förmåga med schysst material?
Jag kommer ihåg när Rajamäki klämde rekordet på Gelleråsen med en ombyggd F1a efter två varvs uppvärmning.
Lånad hoj nån?
 
-78 va jag där och samtliga vm lopp from -84, inkl då Kevin körde 1.29,, :)
 
Last edited:
3212912 En liten rolig bild bara, var 2 år när jag bar den 84
viewphoto.php
Shit vilken cool tröja! :bugar

3212408 letade igenom tråden men hittade,vem och när på tiden var snabbaste hoj?
bil blev en del disskussion,jag som gillar teknik exakt hur fungerade det här med fläkten?sög den för downforce eller vad?
Wayne Rainey har banrekordet mn tiden är osäkert, jag tror det är en 1.31.7 tid men kan vara 1.30.7.
Schwantz sägs ha varit under 1.30 på warm up men jag betvivlar det pga banrekordet som jag är tämligen säker på ligger på 1.31 ovh att Schwantz skulle köra två sekunder snabbare på warm up finner jag inte troligt. Den tiden har ingen lyckats styrka heller.
 
Last edited:
1978: VM Formel 1 genomförs dock:
1) Niki Lauda, Österrike, Brabham - satte banans varvrekord 1.24,836


Källa: www.arc.nu
 
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..

Förhållandet Motogp/F1 ligger ganska konstant runt 1.30-1.35 i varvtider.
500 anno tidigt 90-tal/MotoGP ligger på ca 1.05-1.06 på de banor jag kollat.

Det innebär att Motogp skulle köra ca 1.25-1.27 på Anderstorp och F1 nånstans i trakterna av 1.05. 250GP skulle ganska säkert skicka banrekordet åt helvete också.
 
Kolla in Ronnie här! På torpet i sin March, genom kurvan ut på start o mål.
Lite överstyrning där!!!:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=hfW-WiRGml4

En fundering dyker upp efter att ha sett på klippet några gånger. Titta noga på slutet... Ser inte kurvan efter långa öppnare och därmed snabbare ut än den gör idag? Jag var funkis på torpet sent på 70-talet och jag vill minnas att kurvan efter rakan var mindre skarp än den är idag. ÄR det så? Det skulle i så fall kunna förklara de grymt snabba tiderna hojarna körde på förr.

Någon som vet säkert?
 
En fundering dyker upp efter att ha sett på klippet några gånger. Titta noga på slutet... Ser inte kurvan efter långa öppnare och därmed snabbare ut än den gör idag? Jag var funkis på torpet sent på 70-talet och jag vill minnas att kurvan efter rakan var mindre skarp än den är idag. ÄR det så? Det skulle i så fall kunna förklara de grymt snabba tiderna hojarna körde på förr.

Någon som vet säkert?

Jag tyckte också den såg öppnare ut. Det var ett ställe till där de såg ut att komma ur ett ess som jag inte kände igen men det kanske bara såg så ut.

edit: nu såg jag att det är karusellen de kom ur, där såg det öpnnare ut också. Filmen jag pratar om är dock gp-cyklarna från 86.
.
 
Last edited:
Dom 2 första svängarna efter långa rakan var väl det som man senast ändrat på banan. Men det var innan man körde dom sista RR-GP:na där. Gissar det var slutet på 70-talet eller nän gång på 80-talet som man byggde om där.
 
Vad gäller varvtider och F1 på a-torp idag, så skulle det säkert vara runt minuten eller under den.
Det är en sjukt snabb bana med mycket doserade kurvor, och aerodynamiken gör sitt till. Jämför varvtider med grupp-c, dtm-, wtcc-bilar så är det typ lätt 30-40 sekunder på en 4-5km bana som de kör på idag mellan f1'an och wtcc..
Catalunya som både F1 och MotoGP kör:

MotoGP (Rossi)
1.41,8

F1 (Massa)
1.22,7

MotoGP är alltså bara 82% så snabbt som F1 är och sedan tidigare vet vi att Cajback (täten i SM) är ca 6% långsammare än 250-VM. SM går alltså bara ca 76% så fort som F1 gör. Det gör att F1 borde köra runt Anderstorp på ca 1.12. Skapligt snabbt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top