Snabba/billiga/enkla men GODA matrecept hitåt!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Som enkel unkarl är det sällan man smäller upp en fonduemiddag med levande ljus för sig själv. Däremot blir det mkt pasta med falukorv eller makaroner. Nu har jag ätit detta ett bra tag och vet att det finns fler lika enkla recept att äta på egen hand. Kom med era små husmorstips så kan vi bättra på omväxlingen lite.

Glöm bara inte bort att det ska vara ENKELT men GOTT!

Desto färre ingredienser desto bättre. Om några dagar kan vi rösta fram bästa receptet.

Här är mina bidrag:

Stekt blodpudding - kostar nog ca 15 spänn för en bra måltid och tar inte mer än 10 min att grotta ihop.

Pasta med falukorv/köttbullar - Kompletterar man med creme fraische så blir det som stuvade (nästan). Sen brukar jag ösa på med ketchup och svartpeppar. Falukorven styckfryser jag så tar man bara upp en liten korvbit som man värmer i micron när är gourmedags :D

Kom igen och fyll på listan nu :tummenupp

Dagens mat:
- Ris
- Kycklingfilé (storpack frysta såna, billigt)
- Currysås (på påse, billigt)

Edit:
koka riset och stek kycklingen. hur enkelt som helst

Koka ett paket äggnudlar (3minuter) som du sedan wokar ihop med en wokblandning i pannan. Funkar att även strimla en kycklingfilé och woka ihop med det andra. Gjort på 15 minuter och det blir 2-3 portioner=matlåda och ingen sås behövs, men vill man ändå ha sås så köper man currysås på flaska, deet är skitgott. Finns på Lidl för en femma.

Dra på kvatum plocka 4-5 poatisar, en purjolök, en fräsh fisk t.e.x röding, sen om du gillar att hushålla kan du ha en 1 liters grädd förpackning hemma.

Aja skala potatisen och koka den, sen mosar du dom med lite grädde och mkt salt och fräsha kryddor.
Ta fisken, gör ren den ut och invändigt. Sen tar du t.e.x färsktimjan och en msk havssalt och 2msk olivolja blandar det och gnider in fisken i det ut och invändigt. Kör in i ugnen låt stå några min
Under tiden hackar du prujon kör ner det i en kastrull och fräser på, dra på nått radom vitt vi och låt det koka ihop med salt och peppar, häll sen på lite grädde.

Allt är klart på loppet av 30min, och du har en riktigt näringsrik och hyffsat nyttig maträtt som du till och med kan bjuda nån fräsh tjej på en fredagkväll ;)

Allt går väl på ca 60kr. Och då bara fisken på 30, så fiska uppegna och ha frysta ;)

Frystorkat

Måste slå ett slag för MRE:s (Meals ready to eat). Kostar visserligen en slant med innehåller mycket kolhydrater varvis man inte behöver käka så ofta. Tillsätt bara kallt vatten, vänta någon minut och du har en färdig varm måltid att äta. Ingen uppvärmning av vatten behövs och den enda disken blir skeden. Finns att köpa på us.cavalry.com.

Fattigmansvarianten kan vara frystorkat som kräver uppvärmning av vatten som sedan tillförs i påsen. Ex typen som svenska armén använder. Finns säkerligen att inhandla på militaryshop eller liknande företag.

Lever själv på denna kost ett par veckor om året eftersom jag jobbar i "gröna firman".

/Björn

Tonfiskröra ala borg

Inhandla: 2 burkar tonfisk på vatten
1 rödlök
1 burk champinjoner eller ett gäng färska
1 burk cremefraiche med tomat tomat ghili smak eller vad de e.
1 paket kelda tomat oregano sås eller vad de e för smak...

Hacka löken och fräs, häll på champinjonerna (om du köpt färska bör du skiva dom innan). Stoppa i tonfisken vänta tills den lir lite varm sedan häller du på cremefraichen och kelda såsen. Vitlök kan pressas i om så önskas. Salta och peppra efter tycke och smak. Smaka av :tummenupp .
Serveras med valfri pasta. Gärna Tagliatelle...

bearyouden skrev:
2626483 Måste slå ett slag för MRE:s (Meals ready to eat). Kostar visserligen en slant med innehåller mycket kolhydrater varvis man inte behöver käka så ofta. Tillsätt bara kallt vatten, vänta någon minut och du har en färdig varm måltid att äta. Ingen uppvärmning av vatten behövs och den enda disken blir skeden. Finns att köpa på us.cavalry.com.

Fattigmansvarianten kan vara frystorkat som kräver uppvärmning av vatten som sedan tillförs i påsen. Ex typen som svenska armén använder. Finns säkerligen att inhandla på militaryshop eller liknande företag.

Lever själv på denna kost ett par veckor om året eftersom jag jobbar i "gröna firman".

/Björn
Lyckades byta till mig ett par MRE:s av jänkarna i Kosovo när jag var där. Inte nog med att det är det smidigaste födosystemet jag har träffat på, det smakar inte så illa heller. Dessutom får man kex och godis i dem :)

MRE får av mig :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av fem möjliga.

Judit: Mark, om du vill testa så tror jag att det finns en eller två i mitt hem som jag skulle kunna frambringa efter ett visst letande.

Judit den andre: Jepps, hittat maten. Det är ''Boneless pork chop'' i den ena och ''Beafsteak with mushrooms'' i den andre. Ligger på mitt skrivbord om du vill ha.

Last edited:
flugan skrev:
2626789 Havregrynsgröt

1 lök
1 vitlöksklyfta
1 paket bacon
1 burk champinjoner/kantareller
1 Röd paprika (kan uteslutas)
1,5 dl creme fraich

Fräs allt utom creme fraichen. Häll i creme fraichen. Salta och peppra (helst med cayenne peppar). Servera med pasta.

/Carin

Potatismos med köttbullar eller falukorv.
Makaroner med köttbullar eller falukorv.
Chili con carne.
Potatiskroketter och köttbullar, gör båda i ugnen så slipper man vara i köket så mycket.
Hamburgare.
Ris + stekt nötfärs med curry i, mixa ihop det på tallriken sen, hur gott som helst.
Korv med bröd.
Spiralmakaroner med bacon, klipp sönder baconen och stek dem, rör ner i spiralmakaronerna sen (när de är färdiga dvs.)

Finns hur mycket som helst egentligen, låt fantasin flöda.

MRE... Varför får jag en sån lust att titta på Tremors-filmerna igen?

1 paket bacon
ca 6 portioner pulvermos av någon bra sort (de flesta är oätliga, och vem i h-e avgör hur stor en portion är?!?)

Skär baconen i strimlor, stek, gör moset, upp med alltihop på en tallrik och hugg in.

400 g fryst torskfilé (eller billigare alternativ), tinad för snabbare tillagning
1 brk creme fraiche
svartpeppar

Smöra en ugnsäker form, lägg i fisken.
Blanda creme fraiche, svartpeppar och salt, häll sedan det över fisken. In i ugnen i ca 35-40 minuter på 225 grader. Servera med potatis eller ris.
Lyxa till med lite grönsaker du gillar.

#######################

Räkor
Purjolök
Paprika
Creme fraiche saffran/tomat

Fräs purjolök och paprika lätt, häll i creme fraiche. Låt koka ca 3 min, tillsätt sedan räkor. Räkorna får bara koka max 1 minut för att inte tappa sin spänst.
Servera med pasta och sallad.

Färdiga köttbullar, bryn lite lök, slå på krossade tomater, vitlök svartpeppar, svarta oliver (lite överkurs) salt, massor av oregano.
servera med tagliateller (bred spaghetti)
SKIIITGOTT. enkelt, tar max tio minuter men brukar uppskattas grymt. servera med rött italienskt vin och tända ljus så får man garanterat ligga efteråt:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg