snabb hjälp med kopplingskorg!

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
tjena tjena!

har bytt lammeller på min hoj,och vet inte med vilket moment man ska dra åt fjäderskruvarna.. de står säkert i min bok men jag vet inte vad dom heter på engelska! någon som vet? jag har redan dragit sönder en kopplingskorg förut och vill absolut inte göra de på den här..

hojen är en kawa zzr 600e -94

tackar!

grr..zzr skrev:
tjena tjena!

har bytt lammeller på min hoj,och vet inte med vilket moment man ska dra åt fjäderskruvarna.. de står säkert i min bok men jag vet inte vad dom heter på engelska! någon som vet? jag har redan dragit sönder en kopplingskorg förut och vill absolut inte göra de på den här..

hojen är en kawa zzr 600e -94

tackar!

Om ingen annan fixar det under dagen så kan jag kolla i min Haynes när jag kommer hem ikväll... :tummenupp

grr..zzr skrev:
Det skulle uppskattas mycket! tack! :)
Fjäderskruvarna brukar oftast inte dras varken hårt eller med locktite, efter som de är fjäderbelastade släpper de ej ändå.
dra till de med mejsel till de går i botten ta hylsa och känn/dra åt lite till(bara ett litet knick).
Momentet sitter i armbågen:)
Lycka till. :tummenupp
Och dra ej hårt :)

Hitecfrollo skrev:
Fjäderskruvarna brukar oftast inte dras varken hårt eller med locktite, efter som de är fjäderbelastade släpper de ej ändå.
dra till de med mejsel till de går i botten ta hylsa och känn/dra åt lite till(bara ett litet knick).
Momentet sitter i armbågen:)
Lycka till. :tummenupp ...
Och dra ej hårt :)

de där med att momentet sitter i armbågen har jag hört alltför många ggr i efterhand.. min inbyggda momentnyckel har nog lite fel på kalibreringen tror jag.. :rolleyes:

andersbrink skrev:
När du tror att du har dragit för löst så är det lite för hårt, så är det alltid i aluminium.

aaa... men sånt där,asså,,de funkar inte på ett pucko som mej.. jag måste ha ett facit på vad och hur jag ska ta mej igenom livets alla konstiga saker.. :gnissla

Är det M6 så brukar 12Nm räcka(och det är löst det) är det M8 ca 23nm. Se vad Andersbrink svarade. Normalt drar man för hårt. Det var därför jag skaffade momentnycklar (3 st)

Anders R skrev:
Är det M6 så brukar 12Nm räcka(och det är löst det) är det M8 ca 23nm. Se vad Andersbrink svarade. Normalt drar man för hårt. Det var därför jag skaffade momentnycklar (3 st)

momentnyckel har jag..jag behöver bara en översättning till engelska så jag vet vad dom heter de små rackarna!..ingen som vet tro?

grr..zzr skrev:
momentnyckel har jag..jag behöver bara en översättning till engelska så jag vet vad dom heter de små rackarna!..ingen som vet tro?
Hej i min handbok heter de Clutch spring bolts

Tillbaka och läst Haynes (för ZZR600D & E 90-00):

Clutch spring Bolts - 8.8 Nm (78 in-lbs)

Och det står även så i avsnitten där man plockar ur dom så det lär vara rätt.

Övrigt ang kopplingen:

Clutch cover bolts 8.8 Nm
Clutch cover noise damper bolts 5.9 Nm
Clutch hub nut 130Nm

Hoztic skrev:
Det är ju i praktiken nästan ingenting! Svårt att dra sånt på känsla...
Strax under ett kilo på en meter.

"Clutch hub" har jag erfarenhet av att det krävs ganska så mycket mer (speciellt om dom laggt på loctite och jag inte tänkte på att det var smart att plocka väck kopplingskorg innan motorn demonterades från hojen)

Anders R skrev:
vart fan får man tag i en momentnyckel som drar från 5nm?
min börjar på 24nm...totalt värdelös på mc motorer

pjohan skrev:
Tillbaka och läst Haynes (för ZZR600D & E 90-00):

Clutch spring Bolts - 8.8 Nm (78 in-lbs)

Och det står även så i avsnitten där man plockar ur dom så det lär vara rätt.

Övrigt ang kopplingen:

Clutch cover bolts 8.8 Nm
Clutch cover noise damper bolts 5.9 Nm
Clutch hub nut 130Nm

tack johan! alltid bra med din hjälp! :Bugar de va just noice damper bolts som jag va osäker på om de va dom.. vad är de för skruvar då?
edit:jag kom på va de va..de va tydligen skruvarna till den den där plåten i själva kåpan?!...eller...jo..

pjohan skrev:
Strax under ett kilo på en meter.

"Clutch hub" har jag erfarenhet av att det krävs ganska så mycket mer (speciellt om dom laggt på loctite och jag inte tänkte på att det var smart att plocka väck kopplingskorg innan motorn demonterades från hojen)

Den missen gjorde jag med..de va då jag hade sönder den gamla korgen..men muttern drogs snabbt bort med el-mutterdragare

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...