Snabb hjälp! Bästa virusprogget?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja grabbar.. Tänkte testa nåt annat än norton antivirus men vad ska jag ha? Har letat i dataforumet men hittar inget.. Är F-Secure bra? Snabba tips tack! :tummenupp

BillS skrev:
Tja grabbar.. Tänkte testa nåt annat än norton antivirus men vad ska jag ha? Har letat i dataforumet men hittar inget.. Är F-Secure bra? Snabba tips tack! :tummenupp

Symantic eller Trend Micro ska vara rätt schysst, tror att man får prova gratis i 12 månader.

(Svarar trots att jag inte e grabb...hoppas de e ok :tungan)..

Det är helt ok att tjejer svarar med :)
Vad jag söker är det bästa antivirusprogget. Symantic skulle inte kunna vara "symantec" kanske? Som i Symantec Norton Antivirus?

Av egen erfarenhet så kan jag rekommendera McAfee VirusScan Enterprise. Proffsigt och en av dom bättre på att rensa. Symantec funkar också. Undvik Panda.

Tycker Norton alltid hänger cpu:n på 100% för att den ska söka igenom alla småbitar man laddar ner helatiden och allting tar so jäffla mycke kraft.. Det är därför jag inte vill ha den längre.. Fast Norton är ju bekvämt ändå..

Skalman skrev:
Vad som helst men inte Norton/Symantec.
håller med.
jag fick en konstig fil och uppdaterade norton och scannade den ... inget
installerade Kaspersky och skannade samma fil ... trojan ....
Kaspersky litar jag just nu mest på .....

Är Kaspersky bättre på att ta bort virus o trojaner också? Tycker man sällan kan ta bort skiten man får med norton.. F-Secure kan heller inte repa dom filer jag får infekterade..

smilee skrev:
Av egen erfarenhet så kan jag rekommendera McAfee VirusScan Enterprise. Proffsigt och en av dom bättre på att rensa. Symantec funkar också. Undvik Panda.

kör också me det... funkar hur bra som hellst. det rensar någe grymt bra tycker ja... ett av dom bästa enligt min mening :tummenupp

Skalman skrev:
Det jag inte gillar med farbror Norton är att den lägger sig i allting.
Det är väl bara att tala om att den inte skall lägga sig i då?
Det är ju ingen större ide att genomsöka icke körbara filer varje gång?
Jag har inte fattat varför alla har sådana problem med norton, ZA och win ;)
Har användt olika versioner av NAV i ca. 8år, samma med norton utillitys, fast jag har iregel inte något på "automatisk" läge, lite självdisiplin får man ju ha ;)
Har dock aldrig användt Nortin internet security-suite, det är kanske där det brister.

SYMANTEC.ANTI.VIRUS.CORPORATE.EDITION.V9.ISO-QUARTEX :tummenupp

Brukar få hjälpa kompisar som har varit för snåla att investera i Av-program och har provat de flesta AV. Jag har inte hittat något bättre än F-secures Internet security 2004. AV och Brandvägg i ett. Dock bör man ställa om den så den tar bort infekterade filer, inte bekämpar angrepp i realtidsläget. Mcafee, Norton, Panda mfl har misslyckats med att hitta virus som F-secure har hittat. Ytterligare fördelar med f-secure är svenskt interface, det har jag inte hittat på någon av de andra(kanske bara jag som inte hittar).

Anders R skrev:
Brukar få hjälpa kompisar som har varit för snåla att investera i Av-program och har provat de flesta AV. Jag har inte hittat något bättre än F-secures Internet security 2004. AV och Brandvägg i ett. Dock bör man ställa om den så den tar bort infekterade filer, inte bekämpar angrepp i realtidsläget. Mcafee, Norton, Panda mfl har misslyckats med att hitta virus som F-secure har hittat. Ytterligare fördelar med f-secure är svenskt interface, det har jag inte hittat på någon av de andra(kanske bara jag som inte hittar).

Alla virus progg hittar saker som andra inte hittar, det är tyvärr sanningen. Vad som skiljer är när man blir attakerad, vilket progg står pall för mest? Vilka virusprogg är "smarta"? Tex, om du får en packad fil med 2 miljoner 1kb virus i, blir virusprogget så upptagen med den packade filen att den blir sårbar för annat? Går man inte in på djupet så är nog dom flesta likvärdiga och det mer blir en smaksak (som du nämnde med tex svenskt gränsnitt) och en jakt på funktioner/brist på funktioner (vill man ha brandvägg tillsammans med sitt AV eller har man redan en brandvägg som förmodligen jobbar enbart med det den skall?).

Jag håller kanske på McAfee ändå..

Enligt min erfarenhet brukar det aldrig gå att reparera infekterade filer med F-Secure. Jag har inte alls lika stor erfarenhet av McAfee, men det känns lite säkrare. Inställningarna är dock noga.. var med om ett fall där virus tagit sig in i datorn innan virusprogget var uppdaterat. När viruset stod och snurrade hittade inte McAfee det........ Men det berodde ju på den som installerat...... Något som är minst lika viktigt som virusskydd är ju att köra Windows Update ofta eller konfigurera att alla uppdateringar hämtas och installeras automatiskt.

Tycker också att Symantecs avirus slöar ner och gör livet onödigt trassligt.

Vill man "bara" ha ett virusprogram har jag hört att AVP ska vara bra. Kan inte verifiera det. Jag tycker ändå man alltid sitter där och rensar datorer för hand... ;-/ AVP finns på www.grisoft.com, även gratisversion.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2