Snabb grammatikfråga!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag anser mig själv vara mycket duktig på språk men idag blev jag osäker.
Jag och tjejen och hennes kompis hade en dispyt angående kattens SELE!
Jag anser att det heter en sele och de säger ett sele. Jag antar att jag kan ha fel :gråta

Jag säger en sele, helt utan belägg för det...

Det skall vara 'en sele' vill jag ha det till.
Men jag är ingen språkexpert.

Kan jag få ett kopp kaffe tack. Skulle du vilja ha ett banan? Jag har ett bil. Min mor har ett cykel.

EN! En sele som sitter bra, en sele är ju kul att ha. En sele!

Kan jag få ett kopp kaffe tack. Skulle du vilja ha ett banan? Jag har ett bil. Min mor har ett cykel.

EN! En sele som sitter bra, en sele är ju kul att ha. En sele!

Haha, jo den var bra. Men egentligen, vad bestämmer den och det i detta fallet? Det finns ju avarter om vi synar det svenska språket.

Men hur som helst så var jag inne på wikipedia.org och där fanns ju svaret: EN SELE!

Jag brukar väldigt sällan ha fel när det gäller grammatik och meningsbyggnad i de språk jag kan och även i detta fallet så var det jag som hade rätt! Men jag var osäker :( Jag måste sluta tvivla på mig själv!

Men jag var osäker :( Jag måste sluta tvivla på mig själv!

Nu lät du faktiskt som en chey tycker jag. Fan du hade ju rätt från början. Bara du inte nämde för tjejen att du var osäker och skulle kolla upp det? För då är det kört serru!

en sele

Saxat ur SAOB på nätet:

"
2) i utvidgad l. bildl. anv., om remtyg l. dyl. som liknar en sele (i bet. 1) l. anbringas på enmänniska (l. ett djur) på ett liknande sätt (med en rem runt kroppen o. en runt axlarna resp. skuldrorna l. frambogen) o. som användes till att därmed fasthålla ngt l. ngn l. utgÖra ett stadigt fäste för ngt (t. ex. för en lina l. töm varmed ett barn l. en hund ledes l. för en bärlina l. fallskärm) l. ss. koppel.
"

Last edited:
Jag säger nog ett sele så det ska nog vara en sele. Eller nej tvärtom.

Ehh.. varför har ni sele på katten??
För att den ska kunna dra plogen när de ska plöja upp parkettgolvet i vardagsrummet såklart. Alla vet väl att det inte går att sätta potatisen PÅ parkettgolvet. :dummer

En sele är ett seldon...

Ehh.. varför har ni sele på katten??

Så man kan ut och gå med dem i ETT koppel :D Vi bor mitt i stan och har innekatter men jag brukar ta med dem ut i parken utanför tomten så de får vara ute litegrann. Den lilla fan gillar det inte men den stora blir tokig om han inte får gå ut. I sommarstugan får de springa löst men inte här, då blir de platta som pannkakor med vägen ett stenkast bort :(

Och för övrigt så kom ideén om att det heter ETT sele från två flickor som även uttalar chef som chäf! Som sagt, jag vet hur saker och ting uttalas och chef är chef. Samma sak med kasse som INTE uttalas KASCHE, kexchoklad uttalas inte "sjäckssjoklad" :D

Det heter ett sele eftersom ordet "sele" är förkortning av "seldon". Ett seldon=ett sele (men alla säger en sele, men ska man vara petig så....).

/Carin

Det heter ett sele eftersom ordet "sele" är förkortning av "seldon". Ett seldon=ett sele (men alla säger en sele, men ska man vara petig så....).

/Carin
Det är ju isåfall två olika ord..
Är ju bara se vad man säger i bestämd form:
Sele - selen = en
Seldon - seldonet = ett
hus - huset = ett
äpple - äpplet = ett..
bil - bilen = en bil

Att använda "ett" för att ursprungsordet kan föregås av "ett" är ju tramsigt..

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...