Snabb fråga tändspole husa 02-03

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kommer få låna en 03as tändspole till min 02a, den som sitter på min 02a har 03ans kontakter (om man kollar i reservdelslistan) och jag GISSAR att den e utbytt till en 03as redan, hursomhelst, vad kan hända ifall det är "fel" tändspole? Ifall jag sätter dit 03ans dvs? I reservdelslistan har de olika nummer, men det som skiljer är enligt bilden bara kontakterna? Förutsatt att jag kopplat rätt dvs.

Från -99 och framåt ska det inte vara några problem.Kan väl vara så att tändkurvan skiljer osv. men det spelar ju ingen roll om du ska provköra bara.

Ok tackar!

Nu har jag skruvat dit eländet å den vill ändå inte igång, har kollat att den tänder på rätt ställe, men den slår bara gnista en 6-7mm, hur lång gnista ska den slå?

Mina statorvärden är:
Röd-Svart ~2.96
Grön-Svart ~166
Gul-Blå 0,6-0,7

Soppaförsörjningen borde va schysst, iomed att jag tage lös förgasaren å blåst den ren. Har återställt den till som den var innan den gav upp oxo, så allting ska vara precis som förr. Om jag håller fullgas och har på choken och kickar så blir tändstiftet blött på gängen, men inte på själva elektroden (iofs tar det ett tag å skruva bort tanken å så, så det kan väl torka?).

När jag kickar så händer det var 15de gång ungefär att den "slår tillbaka" och det blir en avgassmäll. Kör jag på startmotorn händer detta var tredje/femte sekund ungefär, ibland större smällar. Annars vill den inte alls!

Hjälp uppskattas! Vill verkligen ha igång hojjen innan lördag, då vi har träningstid (vi får lite tid, så den e väldigt värdefull + att hojjen inte gått på tre veckor snart :(). Eventuellt att jag kan låna delar från en 03, om killen jag lånade tändspolen av pallar med att jag sliter delar ur hans hoj ;)

Min tidigare tråd, ifall den hjälper nånting: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51641

Värdena på statorn är ju ok.Är du säker på att den får soppa som den ska? Då borde stiftet bli blött om du står och trampar med choken i.Vad händer om du ger den en dusch med startgas i insuget? Skulle den tända på det borde det vara förgasare/inställning som är problemet.

Busaberg skrev:
Värdena på statorn är ju ok.Är du säker på att den får soppa som den ska? Då borde stiftet bli blött om du står och trampar med choken i.Vad händer om du ger den en dusch med startgas i insuget? Skulle den tända på det borde det vara förgasare/inställning som är problemet.
Eftersom jag inte själv är en expert så lyssnar jag till andra, och de har sagt att det inte är bra att starta med startgas på en sån här motor. Men anser du att det är helt okay så ska jag testa det imorgon!

Den dog ju genom att gå upp i varv och sen slog jag av, för att inte få igång den igen, så förgasarproblem låter ju rätt, men jag ser inte vart det skulle kunna sitta :(

Hur lång gnista ska den slå? 6-7mm är kort som jag förstått det?

OlleR skrev:
Eftersom jag inte själv är en expert så lyssnar jag till andra, och de har sagt att det inte är bra att starta med startgas på en sån här motor. Men anser du att det är helt okay så ska jag testa det imorgon!

Den dog ju genom att gå upp i varv och sen slog jag av, för att inte få igång den igen, så förgasarproblem låter ju rätt, men jag ser inte vart det skulle kunna sitta :(

Hur lång gnista ska den slå? 6-7mm är kort som jag förstått det?
Kolla så svänghjulet sitter rätt och att inte krysskilen gått sönder. Kolla på markeringarna för tändningsinställningen och genom tändstiftshålet att kolven verkligen är nästan i topp när motorn ska tända. Vet en som hade samma problem med starten som du när svänghjulet flyttat på sig. Kamkedjan kan ju ha kuggat över också men det kanske är långsökt.

hp skrev:
Kolla så svänghjulet sitter rätt och att inte krysskilen gått sönder. Kolla på markeringarna för tändningsinställningen och genom tändstiftshålet att kolven verkligen är nästan i topp när motorn ska tända. Vet en som hade samma problem med starten som du när svänghjulet flyttat på sig. Kamkedjan kan ju ha kuggat över också men det kanske är långsökt.
Tack för informationen! Det värsta av allt i denna värld är att det var ett så simpelt fel. Gasvajjerinställningen hade rallat upp och trotteln gick inte hela vägen ner :( Jag tyckte att den var normal men man lär sig ju, men ibland blir det dyrt :(

Hursomhelst så har man lärt sig en hel del annat, och det tackar jag för även det ;)

Haha,gashäng tipsade jag ju om för flera veckor sen.Kollade du inte det :va

Busaberg skrev:
Haha,gashäng tipsade jag ju om för flera veckor sen.Kollade du inte det :va
Jo, jag gjorde ju det, men bara där nere (trotteln dvs), iomed att jag inte vare å pillat där uppe på styret trodde jag inte att det skulle kunna va det!

Man e dum, men nu gör man iaf inte om det igen ;)

OlleR skrev:
Jo, jag gjorde ju det, men bara där nere (trotteln dvs), iomed att jag inte vare å pillat där uppe på styret trodde jag inte att det skulle kunna va det!

Man e dum, men nu gör man iaf inte om det igen ;)

Man går ofta den långa, krångliga vägen innan man hittar rätt.
Men nu när vi har din moppe snurrandes så blir det ju bastardkörning på lördag!!! Även för dig!!!
Hoppas min vobbelstake blev bättre nu, den kan inte ha blivit sämre... :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back