Varför dog den? (husa som vanligt ;>)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tyvärr var det ju så att jag lånade ut hojjen till syrran, så jag körde inte själv när det hände, däremot stod jag brevid och såg på. Iaf såhär var det:
Hon slog av på gasen och motorn stannar uppe högt i varv, hon vänder och kommer till mig, motorn går fortarande på höga varv, jag stannar av den för att 25 kickar senare se mig besegrad. Vi rullar hem och jag rengör förgasaren ordentligt. Äntligen ska det ut å åkas! Jo just det... Helt stendöd. Tändningen är i vänster sida av inspektionsfönstret och den slår (om kanske lite svag) gnista. (den slår gnista över 5mm med annat stift dock, ser lika svag ut ändå på det stiftet) Snapsning vill inte heller funka.

Iofs bytte jag från 40 till 45 på lågfarts, men skulle det göra den mer svårstartad? Ska även testa byta stift idag, men det förklarar väl inte problemet med högvarven när den dog?

Har även hört talas om folk som fått byta delar av tändningen, nån som vet mer?

Tack på förhand :)

Statorn?

Hade ett liknande problem för ca 1 år sedan med min Husaberg. Då va det statorn som gett upp. Ingen rolig historia, den är ganska dyr ca 4000kr. Man va tvungen o köpa ett kitt med svänghjul oxå.Gick inte att köpa en Stator löst... Det går att mäta upp Statorn så du ser om den är trasig eller inte. Tror att man kan se i instruktionsboken vilka värden det ska ge när du mäter.
Mvh Bula

Är det inte tändsystemet den här gången så blir det nästa...ett stort problem med Husaberg är el/tändsystemen som är av uberdålig kvalitet. Är själv inne på mitt 4:e, 2.a svänghulet. Min 3:e stator fungerar tills cykeln blir varm... Helt otroligt att man kan bygga något så kasst, cykeln är en 02:a! En orsak till varför jag kommer köra KTM i höst. En annan är att övriga märkens racemodeller (tyvärr inklusive Husaberg) bara blir sämre & sämre både kvalitets & prestandamässigt, medans KTM RFS bara blir bättre och bättre...

Mmmm, från -04 så står det kokusan på Husas oxå, PRÄCIS som på ktm ;)

SEM verkar lite muppigt :rolleyes:

Adrian_J skrev:
Är det inte tändsystemet den här gången så blir det nästa...ett stort problem med Husaberg är el/tändsystemen som är av uberdålig kvalitet. Är själv inne på mitt 4:e, 2.a svänghulet. Min 3:e stator fungerar tills cykeln blir varm... Helt otroligt att man kan bygga något så kasst, cykeln är en 02:a! En orsak till varför jag kommer köra KTM i höst. En annan är att övriga märkens racemodeller (tyvärr inklusive Husaberg) bara blir sämre & sämre både kvalitets & prestandamässigt, medans KTM RFS bara blir bättre och bättre...

Tom Byron skrev:
Mmmm, från -04 så står det kokusan på Husas oxå, PRÄCIS som på ktm ;)

SEM verkar lite muppigt :rolleyes:

Går det att konvertera äldre Husor till det nya systemet?
Verkar om inte annat vara en bra idé... :3freak

Ghost skrev:
Går det att konvertera äldre Husor till det nya systemet?
Verkar om inte annat vara en bra idé... :3freak

Tyvärr är det nog omöjligt, åtminstone till en kostnad som inte motiverar en ny cykel. ska man byta, svänghjul, stator, tändbox mm. kommer det bli hur dyrt som helst.

04:orna har Kokousan, mycket riktigt. Men brottas istället med andra kvalitetsproblem... var det föresten inte fel på dessa tändsystem också? Jag förstår inte hur kvaliten på endurocyklar bara kan bli sämre & sämre med åren, oavsett märke...fixas en bugg, tillkommer en ny osv.

Det GÅR faktiskt att köpa stator löst, trots att SEM vill sälja de i kit (med motivation att svänghjul & stator "tillverkas ihop", dvs två enheter är unika och matchar "bara" varandra), Marin & Fritid säljer dem var för sig...

Stator & Svänghjul

Beställde Stator på Marin o fritid men va tvungen att köpa svänghjulet oxå(tyvärr)... Tycker att det är dåligt, man kan ju ha roligare för pengarna än att köpa ett svänghjul man inte behöver...
Mvh Bula

När jag fråga på M&F så skulle jag få köpa svänghjul sepparat om jag ville. Enligt M&F så är alla svänghjul samkörda så det spelar ingen roll. Jag har en Husa -01 med -01 stator men svänghjul från -03, funkar kanon.

Fyfan va risigt det lät alltså :( att det inte tagits upp i trådar me för/nackdelar på husa!? Är det så vanligt som ni säger!? (att i princip alla fått byta dvs)

Aja, får ta å mäta upp imorrn då om den inte vill gå igång, detta är inget man kan skära upp å laga själv då alltså?

Adrian_J skrev:
04:orna har Kokousan, mycket riktigt. Men brottas istället med andra kvalitetsproblem... var det föresten inte fel på dessa tändsystem också? Jag förstår inte hur kvaliten på endurocyklar bara kan bli sämre & sämre med åren, oavsett märke...fixas en bugg, tillkommer en ny osv.
Vad är det som är sämre på -04 då,förutom ramlagerproblem med 650:n? Men det är det ju klåparna i Österrike som rår för.Hur många 525:or har rasat ramlagren tror du? Hur klockrent har KTM 450 -03 funkat? Men så fort det händer något på en Husa verkar det bli ett jäkla liv.Enda som pajjat på 450:n hittills är ett par kylarfästen.Så köp en Husa 450 och njuuut!

OlleR skrev:
Fyfan va risigt det lät alltså :( att det inte tagits upp i trådar me för/nackdelar på husa!? Är det så vanligt som ni säger!? (att i princip alla fått byta dvs)

Aja, får ta å mäta upp imorrn då om den inte vill gå igång, detta är inget man kan skära upp å laga själv då alltså?
Aldrig hört talas om faktiskt! Enda problem jag haft med mina två 650or, som inte berott på klanten bakom styret, är en bruten kickaxel.

OlleR skrev:
Hon slog av på gasen och motorn stannar uppe högt i varv, hon vänder och kommer till mig, motorn går fortarande på höga varv, jag stannar av den för att 25 kickar senare se mig besegrad.
Du har inte fått lite gashäng då,gasvajer som börjat fransa upp sig eller nåt,med tanke på dom höga varven? Då lär den inte starta på 100 kick heller.När statorn pajjar brukar hojjen lägga av bara,kanske tända till lite när man kickar.

Busaberg skrev:
Du har inte fått lite gashäng då,gasvajer som börjat fransa upp sig eller nåt,med tanke på dom höga varven? Då lär den inte starta på 100 kick heller.När statorn pajjar brukar hojjen lägga av bara,kanske tända till lite när man kickar.
Det kändes inte så, men det KAN vare så det stämmer. Har iaf plockat isär å stoppat ihop den igen och fortfarande ingen start. Däremot märkte vi att tändningen stått fel, den har tänt för tidigt, så ska ställa in det exakt rätt nu + nytt tändstift får hoppas att den går igång, annars får jag kolla upp om jag måste byta det där eländet!

Vart stod det vad för mätsiffror förresten? Jag hittar det inte i min manual!

Tack för hjälpen iaf allihopa :)

Det står i reservdelslistan.
Gul(+) -Blå <1,0 Ohm
Röd(+) -Svart 3 kOhm +-10%
Grön(+) -Svart 168 Ohm +-10%
Gula och blå kablarna är till laddningen.Röd,grön och svart tändningen.

Busaberg skrev:
Det står i reservdelslistan.
Gul(+) -Blå <1,0 Ohm
Röd(+) -Svart 3 kOhm +-10%
Grön(+) -Svart 168 Ohm +-10%
Gula och blå kablarna är till laddningen.Röd,grön och svart tändningen.
Ah, då förstod jag :) Tack för hjälpen!

Här är de värden jag fick fram

Röd-Svart OK (~2.96)
Grön-Svart OK (~166)
Gul-Blå ? (0,6-0,7)

Då är frågan, är detta felet? Är det bara å byta eller ska det funka ändå? Eftersom jag har skruvat isär eländet fem gånger så frågar jag före jag sätter ihop å provar ;>

OlleR skrev:
Ah, då förstod jag :) Tack för hjälpen!

Här är de värden jag fick fram

Röd-Svart OK (~2.96)
Grön-Svart OK (~166)
Gul-Blå ? (0,6-0,7)

Då är frågan, är detta felet? Är det bara å byta eller ska det funka ändå? Eftersom jag har skruvat isär eländet fem gånger så frågar jag före jag sätter ihop å provar ;>

Klockrena värden! Kan nog utesluta statorn, grattis!

Adrian_J skrev:
Klockrena värden! Kan nog utesluta statorn, grattis!
Nu har jag svårt å se när folk uttrycker ironi i text, så jag måste fråga, 0,6 på gul låter ju lite väl lågt?

acura skrev:
Det skulle ju vara mindra än 1 ohm
Bra tackar, tur att man kan tyda :mad:

Ja då blev det lite besvärligare, för den har ju inte vågat sig igång ändå, inte kan det spela nån roll att jag bytte från 40 till 45 på lågfartsmunstycket?

Får kolla upp resten av tändningen oxo imorrn då

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back