snöstorm i södra sverige

Därför att skåningar inte är vana med snö, dom ligger dessutom för nära varandra.

/Inflyttad Norrlänning som bor i Skåne

GSXR1100R skrev:
dom ligger dessutom för nära varandra
Vadå att vi gillar att ligga med.. jag menar nära, varandra.

Personligen tror jag att alla norr om Osby bara är avundsjuka på att "vår" säsong är lite längre än deras egen. Den Svenska jantelagen gör sig alltid i alla situationer.

Jag kör bärgare på vintrarna här nere i Skåne och kan meddela att jag har dragit folk som kommer från alla delar av landet ur snödrivor och diken!

Maverick_ou812 skrev:
The PatriX....

Använd den där tejpen till något nyttigt...
Tejpa igen klykan o be någon tejpa nävarna runt en lyktstolpe så dom inte kan producera mer sån skit.

Hur många mil om året kör du i bil då? :7peta

19 år o världsmästare på allt. Väx upp...

Tssss.... Juniorligan... :zpy

Snitt hittills? 1500Mil /år

Världsmästare på allt? :va
Tack, visste inte att jag hade sådana fans :D

Nä men det jag menar med det där var faktiskt att majoriteten av sommardäcks förare bor i skåne eftersom "det snöar ju alldrig" nehe? Snöade tydligen rätt fint där igår.

Hade faktiskt en anledning till att tracka er :). Jag vet at det finns idioter här i Sthlm som kör med sommardäck, såg några ambulanser idag med blåljus faktiskt. Men dessa personen som kör med sommardäck kallar jag för Skåningar av just den anledningen att majoriteten av de som kör utan vinterdäck bor i just skåne, och det var mest skåningar som satte sig på tvären när vinterdäckslagen diskuterades. Jag tycker att det är en jävligt bra lag, antagligen sveriges bästa!

The-PatriX skrev:
....Snöade tydligen rätt fint där igår.

Hade faktiskt en anledning till att tracka er :). Jag vet at det finns idioter här i Sthlm som kör med sommardäck, såg några ambulanser idag med blåljus faktiskt. Men dessa personen som kör med sommardäck kallar jag för Skåningar av just den anledningen att majoriteten av de som kör utan vinterdäck bor i just skåne, och det var mest skåningar som satte sig på tvären när vinterdäckslagen diskuterades. Jag tycker att det är en jävligt bra lag, antagligen sveriges bästa!

Förstår inte hur du kan komma med det ena ogrundade påståendet efter det andra?

Igår hade vi +5 grader och sol, det blåste visserligen rätt jävligt men snö? Nope! Kör verkligen majoriteten av skåningarna utan vinterdäck? Vet du verkligen det eller är det bara något du kräker ur dig för att verka cool (lätt hänt i den åldern)
Då är vi ju riktiga outlaws här nere eftersom vinterdäckslagen gäller även oss? Det är visserligen inte lag på vinterdäck förrän 1/12.

Jag kör mellan 4000 och 6000 mil om året, har haft KK sedan 1987 (då var du 2 år gammal) och har aldrig varit i varken diket eller en snödriva på vintern. Hamnade däremot i diket en vår, just på grund av dom där jä-la vinterdäcken.
Du förstår, när temperaturen variarar så som den gör här nere i södern så förändras egenskaperna hos gummit. Mina friktionsdäck blev helt svajiga när temperaturen helt plötsligt klev upp mot 10- graders sträcket. Jag fick släpp i en rondell och gled på röven ut hos "dikestanten".

Vi hade inte behövt någon lag på vinterdäck, de två dagarna det är vinter kan man antingen ställa bilen om man inte kan hantera det hala vinterlaget eller köra med insidan av huvudet (tycker därför definitivt att du ska ha vinterdäck, det blir säkrast för alla).

För min egen del lägger jag på vintersulorna efter den 1/12 OM det utlovas vinter. Annars tittar jag på väderleksrapporten och byter när vintern kommer.

Enkelt va? Tror dessutom att du har aktier i någon däckfirma eftersom du tycker att vinterdäckslagen är en av dom bästa vi har.

mb skrev:
Snö är det ja, men storm? :va

>24 sekundmeter...

Meter per sekund :mattias ;)

Lite mycket snö bara (50cm hemma hos mig på två dagar), men det är ju inget konstigt. Fast ute på stora vägen är det bara ett plus när folk nu ligger och segar fram i 40-50 - det går så mycket enklare att köra förbi då med skåpbilen :D Visst är det halt, men man har ju ratt, gaspedal och broms att balansera med - hur svårt kan det vara ? :va 90% av bilisterna borde ta bussen vintertid och ge fan i att blockera trafiken :4skrika

Snö är fint :rolleyes:

Det "roliga" med trafikkaos (som igår t.ex. i snö"kaoset") är ju att en bilist kan förstöra för 1000-tals andra... Det räcker med att en kör i 30 på 50 väg av sin egen anledning. Till följd av det kan det bli köbildning efteråt i timmar. :confused:

GSXR1100R skrev:
Därför att skåningar inte är vana med snö, dom ligger dessutom för nära varandra.

/Inflyttad Norrlänning som bor i Skåne

Som utflyttad skåning är man tyvärr tvungen att hålla med.

Maverick_ou812 skrev:
Förstår inte hur du kan komma med det ena ogrundade påståendet efter det andra?

I dagens metro konstaterade dom att skåningarna kör i diket lika många ggr som norrlänningarna med den enda skillnaden att skåningar har snö 200 timmar/år och norrlänningarna 150 DAGAR/år.

Tji fick ni.

The-PatriX skrev:
Snitt hittills? 1500Mil /år

Världsmästare på allt? :va
Tack, visste inte att jag hade sådana fans :D

Nä men det jag menar med det där var faktiskt att majoriteten av sommardäcks förare bor i skåne eftersom "det snöar ju alldrig" nehe? Snöade tydligen rätt fint där igår.

Kan säga att på en månad kör jag 1500mil eller mer och ca 14000mil om året. Och även jag hade ett helvete när det började snöa trots helt nya vinterdäck som rullat 1 dag. Fastnade med bilen ca 4ggr och kom inte en meter. Så det väder som var igår gick inte att göra så mycket åt. Däremot borde salt och plogbilarna vara ute efter 1h på de större vägarna. Men igår natt tog det 4 :huvet

juha01 skrev:
I dagens metro konstaterade dom att skåningarna kör i diket lika många ggr som norrlänningarna med den enda skillnaden att skåningar har snö 200 timmar/år och norrlänningarna 150 DAGAR/år.

Tji fick ni.

Tokholm = norrland?

Javisst, gärna för mig, men norrlänningarna blir nog rätt sura att förknippas med dryga 08:or.

Last edited:
jag skulle vilja veta vad som händer i stockholm om de blir som i gävle för nåra år sen..

de föll väl 1,5m på nåra dar bara :3freak

de enda som höll dom uppe var väl att de fanns mycke bönder me traktorer o människor med skotrar o sånt :hihi

Mr R skrev:
Om jag skall vara ärlig så tror jag ingen kan köra bil som inte kommer norrifrån. De är loksom inte vana med snö, och så fort det kommer en cm så åker alla i diket osv. Kan säga att jag är importerad till skåne pga studier :D

Vet inte hur många jag har hjälp som kört i diket när folk skall ner till sälen.
Finns ju inge roligare att sladda på den försat snön.

Nu kommer jag få en massa :fatta!

Jag tycker som du, dom flesta här nere kör faktiskt illa!
Vet inte hur ofta jag ser folk som ska följa reglerna till punkt och pricka oavsett om det gör t. ex. framkomligheten sämre, sånt fattar jag mig inte på bara.. Dom ska tvunget sakta ner till 5 km/h innan dom svänger in på en avtagsväg och absoluut inte gena, måste köra exakt 90 grader in på den andra gatan :kocko

Dessutom är alla här nere fjollor som ska dalta hit och dit istället för att knäcka nöten direkt, jag menar.. hur svårt ska det va att säga som det är/ska vara i vårat "kära" kommunhus? Men nähä, dom bara daltar som fan och inget blir gjort. Måste tillägga att bästa polismannen i trakterna är norrlänning :D. Min uppfattning är att norrlänningar är mer rakt på sak, pang bom, få det överstökat.

Last edited:
bla bla bla statistik :tungan

(Norrland)
Västernorrland: 244 224
Västerbotten: 256 734
Norrland: 252 744
Summa befolkning: 753 702
Summa avåkningar: 687
Avåkningar = 1 per 1097 invånare

(Mälardalen)
Stockholm: 1 870 800
Uppsala: 302 376
Södermanland: 260 933
Summa befolkning: 2 434 109
Summa avåkningar: 1011
Avåkningar: 1 per 2407

Det var ju det där med statistik ja. Kanske ligger mer bilar i dikena här nere för att det är så in i helvete mycket mer folk ute och kör också. Som synes kör norlänningarna i diket ungefär 2.5 gånger oftare än "stockholmarn" :D

/SSB

SSB skrev:
bla bla bla statistik :tungan

(Norrland)
Västernorrland: 244 224
Västerbotten: 256 734
Norrland: 252 744
Summa befolkning: 753 702
Summa avåkningar: 687
Avåkningar = 1 per 1097 invånare

(Mälardalen)
Stockholm: 1 870 800
Uppsala: 302 376
Södermanland: 260 933
Summa befolkning: 2 434 109
Summa avåkningar: 1011
Avåkningar: 1 per 2407

Det var ju det där med statistik ja. Kanske ligger mer bilar i dikena här nere för att det är så in i helvete mycket mer folk ute och kör också. Som synes kör norlänningarna i diket ungefär 2.5 gånger oftare än "stockholmarn" :D

/SSB

Antalet bilar i mälardalen/norrbotten..... Det KAN ju ha något med detta att göra!

Jag tror fullt på allvar att man är bättre på att köra när det är halt i om man är uppvuxen med snö, än om man bor inne i sthlm med saltade motorvägar eller söderut..
Jag menar, finns ju ingen från piteå som kommer ner till lysekil för att visa dom hur man fiskar och kör båt på havet.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back