snöstorm i södra sverige

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
jag förstår inte hur det kan blir så stort trafikkaos när det kommer en snöstorm. Här i norrland hade man sett det som ännu en storm, inge speciellt

Är det så att om det snöar så får alla får lust att köra av vägen eller har majoriteten inga dubbdäck????

Ogre skrev:
jag förstår inte hur det kan blir så stort trafikkaos när det kommer en snöstorm. Här i norrland hade man sett det som ännu en storm, inge speciellt

Är det så att om det snöar så får alla får lust att köra av vägen eller har majoriteten inga dubbdäck????
Majoriteten har nog inte lagt på dubbdäcken ännu....

Sen kör väll folk som krattor med :hihi

Ogre skrev:

Om jag skall vara ärlig så tror jag ingen kan köra bil som inte kommer norrifrån. De är loksom inte vana med snö, och så fort det kommer en cm så åker alla i diket osv. Kan säga att jag är importerad till skåne pga studier :D

Vet inte hur många jag har hjälp som kört i diket när folk skall ner till sälen.
Finns ju inge roligare att sladda på den försat snön.

Nu kommer jag få en massa :fatta!

Känns som att om de är så dumma att de inte lagt på sina vinterdäck får de faktiskt skylla sig själva... Synd bara att andra riskerar att bli påkörda mm...

Ogre skrev:

Åk till stockholm och kolla när det börjar snöa! :rofl

"Jag kör bara på barmark så jag klarar mig med domhär däcken som följde med bilen när jag köpte dom! (-94)"

Hemma i Dalarna är det inte några problem. Man ser ju ganska tydligt vilka som kommer från stan när man åker till sälen.... Fullt ös med firmabilen, men å andra sidan så tackar ju bärgarna för att dom finns..

juha01 skrev:
Åk till stockholm och kolla när det börjar snöa! :rofl

"Jag kör bara på barmark så jag klarar mig med domhär däcken som följde med bilen när jag köpte dom! (-94)"

:va

Här i Sthlm har vi alla sorters vinter. Vi vet hur jävligt det kan vara, därför är vi förberedda med vintersulor och hela köret innan snön kommer.
Att det sen finns idioter som lirar på sommarsulor och orsakar krockar och skit här uppe + annat folk som inte kan köra, ja det förklaras bäst genom att dom kommer från SKÅNE!

Skåningarna var ju helt förtvivlade när det skulle bli lag på vintersulor, sommardäck är gjorda av syntetgummi! Och när det blir kallt så blir syntetgummi som backelit! Stenhård medans naturgummi som finns i vinterdäck håller sig mjukt :).

tttt skåningar alltså
:rolleyes:

Föresten, bara jag som retar mig på dessa Michelin Ivalo mega super duper däck med feting fäste på allt? Jaha, dom är anpassade för ivalo, ni vet väll hur riktigt fryst snö är? Just det, inte det minsta halt! Som att köra på kall asfalt ungefär :)

Envisa rykten säger att även förare med vinterdäck har kört i diket.

Säkert bara rykten. Vinterdäck är ju som vi alla vet magi, för har man dem på så kan inget ont hända.

Sen är det skojigt att generalisera också. Skåningar kan inte göra si, norrlänningar kan inte göra så. Stockholmare kan det och Göteborgare kan resten...

Minsann.

Här nere har det fanimej inte snöat!
Satte på vintersulorna för ett par veckor sedan ändå.

Mr R skrev:
Om jag skall vara ärlig så tror jag ingen kan köra bil som inte kommer norrifrån. De är loksom inte vana med snö, och så fort det kommer en cm så åker alla i diket osv. Kan säga att jag är importerad till skåne pga studier :D

Vet inte hur många jag har hjälp som kört i diket när folk skall ner till sälen.
Finns ju inge roligare att sladda på den försat snön.

Nu kommer jag få en massa :fatta!
Måste vara snabb nu.
Kommer själv från vänersborg men jobbat uppe i åre med att köra taxi 3 säsonger. Första säsongen fick man höra en del gliringar för att man inte var jämte men när de såg att man kunde köra minst lika bra bil som dom så blev de tysta. Har aldrig kört fast nån gång där uppe och då körde vi alltid 2-hjuls drivet. Kan ju säga att många sthlm:are undrar om man var född där uppe men man är ju en begåvning :hihi

Gustav1 skrev:
Envisa rykten säger att även förare med vinterdäck har kört i diket.

Säkert bara rykten. Vinterdäck är ju som vi alla vet magi, för har man dem på så kan inget ont hända.

Det heter faktiskt Skåningar :fatta!

:7peta

The PatriX....

Använd den där tejpen till något nyttigt...
Tejpa igen klykan o be någon tejpa nävarna runt en lyktstolpe så dom inte kan producera mer sån skit.

Hur många mil om året kör du i bil då? :7peta

19 år o världsmästare på allt. Väx upp...

Tssss.... Juniorligan... :zpy

Maverick_ou812 skrev:
The PatriX....

Använd den där tejpen till något nyttigt...
Tejpa igen klykan o be någon tejpa nävarna runt en lyktstolpe så dom inte kan producera mer sån skit.

Hur många mil om året kör du i bil då? :7peta

19 år o världsmästare på allt. Väx upp...

Tssss.... Juniorligan... :zpy
Precis, det är ju inte ens nån snö här nere. Såg bilder från Köping, Sala, Avesta och dom krokarna på nyheterna precis, många bilar i diket och dåligt med telefon och el. Det berodde på den snabba klimatändringen. Knappast på att det var Västmanlänningar eller Östgötar som körde bilarna eller bodde där.

The PatriX - Tönt. :tungan

The-PatriX skrev:
Det heter faktiskt Skåningar :fatta!

:7peta

Fel. Ord som bildas av geografiska egennamn med hjälp av avledningsändelse stavas alltid med liten bokstav. Exempelvis; stockholmare, finländare, korean, australier, etc.

Däremot kan exempelvis "malmöbo" stavas med såväl stor som liten bokstav. Språknämnden förespråkar i det senare fallet versaler, men personligen tycker jag det ser snyggare ut med gemener och då man kan använda båda nyttjar jag det senare.

Fattar inte ens varför det slängs med såna ord. Storm? :lol

Snö är det ja, men storm? :va

>24 sekundmeter...

abstruse skrev:
Du är ju jävig i frågan. :tomten
Du är jävlig i frågan :tungan ;)

Jag skriver det mesta med små bokstäver, bara för att. Protest mot versalsjukan kanske :hihi

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back