Snöskotertråden.

Blev en 2009:as Polaris Dragon 800 Switchback 136" med 51mm kammar.
Lite tung men ett vettigt pris hyfsad motor och bara 300mil på mätaren.
Nån som har en tunnelväska till salu? :-)

Inte någon som bänkat en sådan föresten?
Skall enligt papper vara 155hk org sedan sitter det SLP-pipa och burk på denna och det skall tydligen ge mellan 10-15hk...
Men det är ju Polaris hk så det kanske är 140hk efter i verkligheten då????
Tycker inte att det är nå bättre drag i denna än i Renegaden 800an jag hade med 145hk i.....
 
Last edited:
Min häck har stått nyrenoverad i två år nu utan att rullat en meter.

Den där satans snön behagar bara komma så fort jag är borta :(
 
Ja, j@vla pissår. :(
Har kört två minuter på en äng med 5cm snö bara för å känna på.
Men på fredag bär det av upp mot Särna.
15st skall gona runt i lössnön. :)
 
Åkersjön för 2 veckor sen. Va upp nu i helgen också, va ännu mer snö!
Summiten beter sig exemplariskt! =)

summit.jpg
 
Var i Gördalen för ett par helger sedan.
Följ vägen tillbaka mot Särna så finns det rätt orörda marker på vänster sida av vägen.
Observera att det är skoterförbud på höger sida!
Ha det så roligt. De hade vi! :-)
 
Ja, fortsätter vintern såhär får man väl se till att ta förarbevis..
 
Då var helgens bravader kring Nornäs-Särna-Mörkret avklarade. :)
11 sportskotrar och 30 mil led med avstickare för lössnöbus när andan föll på.
Renar, faståkningar, stupbranta väggar, rullkörning, donuts, whoopiesar osv osv.

SÅ-JÄVLA-KUL!1!!!1! :banana

Jag har träningsvärk i varenda muskel i hela kroppen. :rodnar
Men så värt det! :fakta
 
Eftersom det kommer upp frågor om förarbevis här på forumet någon gång per år tänkte jag berätta hur det går till att ta det nu när jag har fått mitt.

Man ska ha genomgått 7 timmar teori, 4 timmar praktik samt ha klarat ett teoriprov. Jag minns inte timmarna exakt men det är ungefär så många det rör sig om.

Teorin består av att man lyssnar på en utbildare som pratar om allt från regler och skotervett till skoterklubbar och egna erfarenheter. Under den praktiska delen provade vi på att byta variatorrem, tändstift, spände fast skotern med spännband samt startade den med snöre runt variatorn. Körningen bestod av en konbana vi körde ensamma, med skjuts och ståendes i olika ställningar. Vi fick även backa en bana.

Allt ovanstående görs tillsammans med utbildaren men till teoriprovet kommer en examinator. Provet består av 28 frågor som man inte har några problem att klara enbart genom sunt förnuft. Man får ha max 4 fel. I princip alla klarar provet och skulle man inte göra det kan man skriva om det på en gång.

Min uppfattning är att priserna börjar på ca 2000:- och går sedan till upp mot 3500:- beroende på om man tar det hos en skoterklubb eller på en körskola. En intensivkurs med boende landar på ytterligare någon tusenlapp.

Jag fick en känsla av att utbildarna är ganska fria med att lägga upp både den teoretiska och praktiska utbildningen lite som de vill så länge de följer vissa riktlinjer, så det kan säkerligen skilja sig en del beroende på var man tar det.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top