Snöskotertråden.

Satan... Ska man behöva byta nu alltså :/

Eller köpa artics variant av samma. Har provkört den och motför min nuvarande -08 nytro så upplevs den betydligt smidigare. Det enda som skiljer mot yamahas är tydligen variatorerna..
 
Bump :hoppa

Blev pappa till en 08'ans MXZ x 600 i helgen.
Andra gången jag köper skoter av samma handlare i regn. :D

Nu blir det väl snöfritt iår. :(
 
Chansar här. Behöver en CDI-box till en ET 250 -82 Ev. är en komplett motor också intressant. Har kollat med varenda skoterdemontering och kollat alla forum men utan resultat. Vet ni av någon så vore det hyggligt om ni gav mig en vink. Finns nån i USA via E-bay men provar här först.
 
Jag tänkte ta förarbevis för snöskoter nu till vintern men har ännu aldrig ens suttit på en. Vad finns det för maskiner som är vettiga att börja med?

Jag vill ha något billigt som man inte behöver ha dåligt samvete för om den blir stående och som man kan ha kvar enbart för fjällsemestrarna om man skulle flytta söderut. Säg runt 20-30 000:- men ju billigare desto bättre. De enda kraven jag har i övrigt är att den ska se någorlunda modern ut och vara så driftsäker som möjligt.

Yamaha verkar göra skottsäkra maskiner och framför allt Viper verkar intressant. Finns det någon anledning att välja en RX1 framför Viper om man inte tycker sig behöva den extra effekten?

Har även kikat lite på Arctic Cat F5/F6 men som jag förstår det är inte hållbarheten den bästa? MXZ ser man många till salu men hur är tillförlitligheten på dessa? I samtliga fall talar vi om lite äldre maskiner.

När har dessa maskiner börjat gå för långt för att det ska vara ett vettigt köp? För mig som inte är insatt är det svårt att förstå varför något som tex har en R1-motor i sig anses ha gått långt vid 1000 mil, men det kanske främst är de övriga delarna som man bör se upp med pga miltalen?

Även tips på andra modeller mottages tacksamt. Jag har inte mer koll på vad som finns att välja bland än vad jag sökt fram på Blocket.

Det här med att ha någonstans att förvara den och någonting att frakta den på vore väl också lämpligt att försöka lösa...
 
Min dotter tänkte också ta men hur gör man, vart vänder man sig, vad kostar det?
Hur ska du göra Estremo?

Lynx's Enduro (500/600/700) går riktigt fint.
Hade en Rave 800'a från 01 som gick kanon!

Polaris Edge-serie är också trevliga.

Vill man lägga 15-25' så får man gamla trailer-arm skotrar.
Finns många som går bra och beroende på förare så kan det tom gå fortare än nya A-arm's skotrar.

Vill man ha lite mer stå-upp-chassi får man nog pynta 40-50 loppor.
 
Min dotter tänkte också ta men hur gör man, vart vänder man sig, vad kostar det?
Hur ska du göra Estremo?

Lynx's Enduro (500/600/700) går riktigt fint.
Hade en Rave 800'a från 01 som gick kanon!

Polaris Edge-serie är också trevliga.

Vill man lägga 15-25' så får man gamla trailer-arm skotrar.
Finns många som går bra och beroende på förare så kan det tom gå fortare än nya A-arm's skotrar.

Vill man ha lite mer stå-upp-chassi får man nog pynta 40-50 loppor.
Här uppe går det ta på i princip alla körskolor. Jag tänkte dock ta det på en skoterklubb en bit utanför stan. De kör två kvällar teori á 5 timmar samt en dags körning. De kändes väldigt seriösa och verkar göra det mer för att få in folk till skoteråkandet än för att tjäna pengar. Dessutom en hel del mer körning än vad jag tror att de flesta körskolor erbjuder, vilket kändes viktigt för mig då jag gärna vill få lite mer känsla för om skoteråkandet är något man kommer fastna för.

2000:- tar de för det och det är nog ungefär därifrån upp till 3000:- som de flesta ligger. Jag såg att det gick att ta i Sälen för nånstans 2500:- om man vill passa på i samband med fjällsemestern.

Tack för tipsen! Båda dessa verkar kunna vara ungefär vad jag söker. Man kan ju alltid tänka att man ska lägga till lite mer för att få något bättre, men med tanke på hur många leksaker jag redan har får det nog ändå ligga på denna nivån, samtidigt som jag givetvis inte vill vara dumsnål. Då det förmodligen kommer bli ganska få mil på den tror jag dock inte att en dyrare maskin direkt kommer skänka mig mer glädje.
 
OK, tack för svar! :tummenupp

Då skulle jag rekommendera en Enduro 500/600/700 01-04. Tex:
http://www.blocket.se/boden/Lynx_enduro_500_sp_49779483.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/pitea/Lynx_Enduro_600_49737579.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Lynx_Enduro_600__01_50130576.htm?ca=6&w=3
Borde gå att få från 15-25 beroende på mil/skick/matta osv.

Har inte just någon erfarenhet av Yamaha eller Ski-doo i den års-/pris-klassen men tror man får mycket skoter för pengarna med Lynx.
Haft en 440 och 600 Edge men föredrog Lynx.
 
Ja nu får gärna snön komma, börjar rycka rejält i högertummen!
Köpte ny (för mig) i våras som jag bara hann provköra vid köp så suget att få prova den på riktigt är stort!
Blev en 2011 summit 600cc, 146". Hade innan den en renegade men kände att jag ville ha lite längre maskin för lössnö.
 
Ja nu får gärna snön komma, börjar rycka rejält i högertummen!
Köpte ny (för mig) i våras som jag bara hann provköra vid köp så suget att få prova den på riktigt är stort!
Blev en 2011 summit 600cc, 146". Hade innan den en renegade men kände att jag ville ha lite längre maskin för lössnö.

Var kör du mest om inte renegade räckte till?
Grymt coola maskiner, Summitarna! :tummenupp
Men en bit över min budget. :(
 
Jag tänkte ta förarbevis för snöskoter nu till vintern men har ännu aldrig ens suttit på en. Vad finns det för maskiner som är vettiga att börja med?

Jag vill ha något billigt som man inte behöver ha dåligt samvete för om den blir stående och som man kan ha kvar enbart för fjällsemestrarna om man skulle flytta söderut. Säg runt 20-30 000:- men ju billigare desto bättre. De enda kraven jag har i övrigt är att den ska se någorlunda modern ut och vara så driftsäker som möjligt.

Yamaha verkar göra skottsäkra maskiner och framför allt Viper verkar intressant. Finns det någon anledning att välja en RX1 framför Viper om man inte tycker sig behöva den extra effekten?

Har även kikat lite på Arctic Cat F5/F6 men som jag förstår det är inte hållbarheten den bästa? MXZ ser man många till salu men hur är tillförlitligheten på dessa? I samtliga fall talar vi om lite äldre maskiner.

När har dessa maskiner börjat gå för långt för att det ska vara ett vettigt köp? För mig som inte är insatt är det svårt att förstå varför något som tex har en R1-motor i sig anses ha gått långt vid 1000 mil, men det kanske främst är de övriga delarna som man bör se upp med pga miltalen?

Även tips på andra modeller mottages tacksamt. Jag har inte mer koll på vad som finns att välja bland än vad jag sökt fram på Blocket.

Det här med att ha någonstans att förvara den och någonting att frakta den på vore väl också lämpligt att försöka lösa...

Nu kör jag gamla härkar, min gamla ET hade gått 900 mil när jag köpte den och hade snurrat runt ett varv innan, min SRV 600 mil. Just nu har jag en gammal Vmax som gått 400. Förr i tiden å kunde man gå och köpa en 7 år gammal skoter som var hur fin som helst men runt sekelskiftet så skedde ett paradigmskifte. Plötsligt gick det inte att sitta och köra, nej man måste stå. Dessutom var det absolut förbjudet att ha markkontakt mer än 40% av tiden. Kort sagt körsättet blev en crossförares (familje och arbetsskotrar undantaget). En sportskoter nu som är 3-4 år gammal är mosad men det har mer att göra med att boggie och framvagn fått stryk än motorn.
 
Var kör du mest om inte renegade räckte till?
Grymt coola maskiner, Summitarna! :tummenupp
Men en bit över min budget. :(

Vi har stuga i Jämtland. Kände att den upplevdes för kort i vintras därav bytet till längre. Kommer nog ångra att jag inte köpte en 800cc och 154" lång men kunde inte motivera den extra kostnaden när jag bor i Sthlm. Renegaden är ju en crossover maskin som ska funka ok både på led och utanför. Men jag kör så lite led som möjligt, försöker hålla mig utanför så mycke det går!
 
Jaha. När jag kom till säljaren där jag (trodde) jag köpt skoter fanns ingen. :(
Killen som skulle byta in den hade inte bestämt sig och tog med den hem.

Så det blev en -08 MXZ X 800R ist. :banana
Så nu blir det garanterat snöfritt i år. Flåt alla skoterägare. :rodnar
 
Igår slog jag till på en 89 Exciter 570. Jag orkar inte ha nyare maskiner som bara står för det inte är nån snö och när det är snö går dom sönder. Nu får det bli en grillskoter.

Frågan är, kommer jag komma nånstans med denhär mattan? Hur höga kammar är det original?

 
Last edited:
Vad får man ge för en sån där gammal "häck"? Jag skulle vilja ha en skoter men här nere är det inte så motiverat med en nyare och den ska bara användas på isen vid stugan några gånger per vinter.
Kan man inte vända på en sån där matta?
 
Vad får man ge för en sån där gammal "häck"? Jag skulle vilja ha en skoter men här nere är det inte så motiverat med en nyare och den ska bara användas på isen vid stugan några gånger per vinter.
Kan man inte vända på en sån där matta?

8 loppor, den ser fresch ut. Bor man på en skoterled är det tråkigt att inte ha nånting. Nu kan man åka ut och snoka lite åtminstone.
 
Nån som har koll på lagstiftningen kring skoterkörning?
Jag funderar på att ta hit min gammskoter och låta utbytesstudenterna pröva på något de aldrig gjort tidigare. Ingen av dem lär ju ha skoterkort.
Inhägnat område?
 
Igår slog jag till på en 89 Exciter 570. Jag orkar inte ha nyare maskiner som bara står för det inte är nån snö och när det är snö går dom sönder. Nu får det bli en grillskoter.

Frågan är, kommer jag komma nånstans med denhär mattan? Hur höga kammar är det original?






Bra där, Excitern är en perfekt korvgrillarskoter... Då kan vi rejsa i vinter, kan lova att både fartkänslan och adrenalinnivån är hög när man försöker hålla sig kvar på leden med full gas och slutkörda stötdämpare.

Min värsting

image.jpg
 
Last edited:
Ska ta i tur med min Assault nu. Ingen här som är bra på polarisar?
Det känns som den får för mycket soppa och/eller för fet blandning. Sticker i ögonen och ryker lite, har svårt att hålla tomgångsvarv men när man gasar på hinner den käka undan soppan(oljan) och då går den som fan.
:va

jelp mej
 
Ska ta i tur med min Assault nu. Ingen här som är bra på polarisar?
jelp mej

Har den inte skurit än!!?? :va

:krama skojar lite.

Den har väl inte blivt använd särskilt mycket denna säsong. Eller??

Hoppas du har den körklar nu då. När minusgraderna kommer och snön faller lite ymnigt. Blir bra botten i år. Om det där mjuka skiten fryser på.

//M
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top