Snöskotertråden.

Jo, jag behöver kompression.

Har dissekerat lite...
Någon tidigare ägare hade borrat förgasarna från 38 till 39 mm, men istället för att bestycka upp så hade han sänkt nålarna. Den gick tydligen för magert men inte så mycket att jag märkte det... :(
Måste nog kolla så att dom inte ändrat i tändningen eller nåt annat dumt också.
 
Funderar på att köpa snöskoter!
Vad skall man ha och varför skall man ha den just du rekommenderar!
Skriv gärna för och nackdelar!
Blir ju tokig att detta!
Har länge tittat på summit 800 eller Ranigade 800 men de verkar ju haverera i motorerna....
Då tittade jag på Assault eller RMK 800/900 men samma sak där!
Finns det ingen klättermaskin med lite motor som håller????
Skall givetvis inte kosta nått och vara helt ny.......
 
Funderar på att köpa snöskoter!
Vad skall man ha och varför skall man ha den just du rekommenderar!
Skriv gärna för och nackdelar!
Blir ju tokig att detta!
Har länge tittat på summit 800 eller Ranigade 800 men de verkar ju haverera i motorerna....
Då tittade jag på Assault eller RMK 800/900 men samma sak där!
Finns det ingen klättermaskin med lite motor som håller????
Skall givetvis inte kosta nått och vara helt ny.......

Vars ska du köra? Hur mycket får den kosta? Hur mycket kan du tänkas skruva? Hur mycket har du kört innan?
 
Last edited:
Har inte nån direkt budget men mellan 40-70'000kr borde man ju få en hyfsad maskin för!
Kan nog skruva om jag måste men vill helst inte!
Kommer att köra i norra Hälsingland och i Jämtland (Björnriket)
Har åkt väldigt mycket förr men Max 100 mil de senaste tio åren...
Fick lite panik när lillebror skall sälja sin och jag då blir utan.. Vill dock inte ha en kortbandare som han nu har då jag vill slippa bära skoter och åka lite mer i stället! :tungan
 
Rmk maskinerna med chassiet 2006-10 är inte dumma, men 900cc hade många barnsjukdomar, bara att söka, men vibrationer från motor verkar vara något dom inte kan lösa.
Jag skulle nog rekommendera 600 eller 700 RMK.

Jag har själv en 600 Rmk 2006, och om jag någon gång säljer den så blir det troligen en till Rmk.

Funderar du på skidoo/lynx så lägg på ett par tusen och kliv upp på XP chassiet.
Arctic cat för rimliga pengar så är det väll crossfire, M7 eller M8/M1000 som är roliga utanför leden.

Yamaha ...... :va näe..

ite.JPG
 
Har inte nån direkt budget men mellan 40-70'000kr borde man ju få en hyfsad maskin för!
Kan nog skruva om jag måste men vill helst inte!
Kommer att köra i norra Hälsingland och i Jämtland (Björnriket)
Har åkt väldigt mycket förr men Max 100 mil de senaste tio åren...
Fick lite panik när lillebror skall sälja sin och jag då blir utan.. Vill dock inte ha en kortbandare som han nu har då jag vill slippa bära skoter och åka lite mer i stället! :tungan
Lynx x-trim!
 
Yamaha ...... :va näe..

Bra för dom som vill ha en pålitlig maskin som bara går och går och som dessutom drar hälften i soppa.. Nytro mountain är mitt standardtips!

Dock är dom inte värst på att ta sig fram men om man ska vara ärlig så har vi inte många dagar i sverige då detta är prio.. (å andra sidan kanske det e dessa dagar man minns bäst)
 
Last edited:
har inte kört nytron men så många byter ut den snabbt.

ang den där 1000cc 3cyl? tungkörd isf.
polaris 900 vet jag 2 st nästintill nya som skurit helt i min bekantskapskrets
 
har inte kört nytron men så många byter ut den snabbt.

ang den där 1000cc 3cyl? tungkörd isf.
polaris 900 vet jag 2 st nästintill nya som skurit helt i min bekantskapskrets

De är ju tyngre men såklart och det är ju inte bra... Dock tycker jag att hållbarheten, att ha en skoter man bara tankar och kör samt litar på är gult värt..

På köpet får man ju bra träning när man fastnar.. :D
 
Jag hade en Nytro ett tag nu i vinter. Knappast det skojigaste man kan hitta, men ska man köpa nåt mellan 50-70k så hade jag köpt en Nytro igen just för hållbarheten. Det finns inget vad jag vet som slits så hårt som en snöskoter. Jag har haft 2 år gammal Arctic och 1 år gammal Ski-doo, har inte vart helt nöjd med nån, allra helst inte Arcticen. 08 yamman jag hade nu fungerade mycket bättre.

har inte kört nytron men så många byter ut den snabbt.

ang den där 1000cc 3cyl? tungkörd isf.
polaris 900 vet jag 2 st nästintill nya som skurit helt i min bekantskapskrets
 
Jag skall jag vara ärlig så håller jag på att bli tokig på detta!
Tittar just nu på en summit 800 e-tec men då spricker budget..
Får ju en nyare och snålare maskin men kostar ju skjortan.....
Eller så köper man en RMK 800 från 03-04:à för 30'000 och nöjer sig med det!
 
Last edited:
Jag skall jag vara ärlig så håller jag på att bli tokig på detta!
Tittar just nu på en summit 800 e-tec men då spricker budget..
Får ju en nyare och snålare maskin men kostar ju skjortan.....
Eller så köper man en RMK 800 från 03-04:à för 30'000 och nöjer sig med det!

Ska du köpa en RMK, så kliv upp på en 06 eller nyare då man får ett chassie som är ljusår bättre än gamla rmk, det är värt varje extra kr.
Yamaha Nytro må ha en bra motor, men den är tung, tung och tung, och inte helt utan problem dom heller, har tre kompisar som haft problem med nytro (nyare än 10) där relät till bränslepumpen fryser, så under -15 gick dom inte att starta.
Nu har en av dom bytt till en Arctic M800, har inte hört om den har strulat något än..
 
Jag skall jag vara ärlig så håller jag på att bli tokig på detta!
Tittar just nu på en summit 800 e-tec men då spricker budget..
Får ju en nyare och snålare maskin men kostar ju skjortan.....
Eller så köper man en RMK 800 från 03-04:à för 30'000 och nöjer sig med det!

Som sagt, beror ju på hur mycket du kommer att köra, man har ju roligt även på äldre maskiner som inte är supervassa med dagens mått mätt.. Om du kollar på rotax800 motorer, var vaksam på motorgången och eventuella tecken på remsprängning för det är inte billigt att renovera dessa. Eller valfri annan motor för den delen.

Om du nödvändigtvis vill ha 2-takt så är 600 motorerna att föredra då dessa håller ihop BETYDLIGT bättre än 800 motorerna.
 
Nytro är inte alls kul att köra om man jämför med konkurrenterna.
Tung, klumpig och körställningen är jätte äcklig!
Sen är nyron driftsäkrare men det betyder inte att du inte måste skruva för det måste man med alla skotra.
Men jag skulle nog satsa på en http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_rmk_155_tum_45404533.htm?ca=1_1&w=3 .
Men som sagt det är hur du tänkt åka som bestämmer.
Åka och surfa lite puder på en myr eller mycket "söndagsåkning" Köp nytron.
Vill du ha en ren leksak som man kan klättra och ta sig fram bra vid skogskörning. köp en smidig två taktare.
Sen är skoter en leksak så man få inte kolla på hur mycket det kostar och driva en maskin en hel säsong.
 
Sen är skoter en leksak så man få inte kolla på hur mycket det kostar och driva en maskin en hel säsong.

Klart att man bör ha en viss koll på även leksakers kostnader. Hur ska man annars kunna maximera nöjet? Har man inte obegränsat med pengar så bör man veta hur mycket nöje man får för sin tusing vare sig man lägger den på hojen, skotern eller sponken.
 
Nytro är inte alls kul att köra om man jämför med konkurrenterna.
Tung, klumpig och körställningen är jätte äcklig!
Sen är nyron driftsäkrare men det betyder inte att du inte måste skruva för det måste man med alla skotra.

Men som sagt det är hur du tänkt åka som bestämmer.
Åka och surfa lite puder på en myr eller mycket "söndagsåkning" Köp nytron.
Vill du ha en ren leksak som man kan klättra och ta sig fram bra vid skogskörning. köp en smidig två taktare.
Sen är skoter en leksak så man få inte kolla på hur mycket det kostar och driva en maskin en hel säsong.

Allt är relativt, jag trivs bra med både körställning och störs inte supermycket av vikten, dessutom står sig nytron rätt bra mot de konkurrenterna den har inom 4taktsmaskinerna. Den är dessutom en tuff motståndare mot många efter leden med rätt förare.

Driftsäkerhet, jo man måste skruva med alla skotrar men det går inte ens att jämföra mektimmar på 4taktarna mot tvåtaktarna, det blir bara löjligt.

Det går alldeles utmärkt att ha roligt på en snöfylld myr (1.5 meter lössnö) med en nytro xtx för den delen, jag kan vittna om det :tummenupp ,

Visst, har man massor med pengar och kan byta varje år så skulle jag nog köra en tvåtaktsmaskin men i verkligheten så får man ju väga skoj-krona. Man har ju fler intressen som kostar.
 
Ser ut som att det blir en renegade 800 från 07
Endast en ägare och 290mil på mätaren!
Har stått mycket då han är egen företagare och har mycket att göra så ingen tid att köra..
Har enligt honom kört 10-15mil år de senaste 3 åren...
Risker faror på de?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top