Snöskoter mellan Sverige-Finland på vatten!

Bah, skulle jag kunna fixa närsomhelst!

myraPB-020716-2.jpg

Skämt åsido, kommer högt på onödighetsskalan men lite tufft är det allt. Undrar hur mycket sjögång en skoter fixar? Kan inte tänka mig att det är särskilt mycket. Flytboj med bärgningslina på skotern?

Synd att man inte bor i Umeå, hade varit kul att se.
Blir det inget nyhets reportage på nån tv kanal?

När vågorna blir över 10-15 cm så börjar det gå illa. Men det räcker nog med rätt små vågor när han ska köra 10 mil, man får löjligt ont i armarna av att parera svallet.

Problemen börjar när han kommer ut från kusten en bit. Finns inga öar som bryter svall mellan Åland och och Umeå så även om det inte blåser så kan det bli rätt stora vågor där.

Förresten www.vk.se kommer säkert ha någon sorts rapportering.

har han soppa så det räcker att komma över? antar att det inte är helt lätt att stanna och tanka!?

När vågorna blir över 10-15 cm så börjar det gå illa. Men det räcker nog med rätt små vågor när han ska köra 10 mil, man får löjligt ont i armarna av att parera svallet.

Problemen börjar när han kommer ut från kusten en bit. Finns inga öar som bryter svall mellan Åland och och Umeå så även om det inte blåser så kan det bli rätt stora vågor där.

Förresten www.vk.se kommer säkert ha någon sorts rapportering.

Hoppas verkligen inte han kommer till Åland,jävligt långt på sidan om :D Umeå-Vasa är det som han ska köra,en liiiten skillnad! :tummenupp

Låter som en otroligt häftig grej, tråkigt bara att det ska dyka upp miljöfjollor och göra detta till en stor och farlig grej för miljön:rolleyes: (tänkte på några få kommentarer till artikeln)

Som tekniknörd fascineras jag även vid tanken på alla kullager till matta och transmissionen som ska hålla för att gå i ett saltvatteninferno i flera timmar :D

Som tekniknörd fascineras jag även vid tanken på alla kullager till matta och transmissionen som ska hålla för att gå i ett saltvatteninferno i flera timmar :D
Kapslade med teflontätningar. Då klarar man vad som helst. Sörru. :mattias

Eller kanske inte... :rolleyes:

Men kan han hålla 80kmh som han tror så "bör" det "bara" ta 1tim 15min att ta sig över enkelresa. Det "kanske" lagren klarar med "lite" tur. Återresan blir kanske en annan femma. Och så vidare. Känns som att oddsen för att den ska sjunka är större än att han tar sig torrskodd tur-och-retur.

Desperationen hos de som kör snömoppe verkar inte ha några gränser nu när växthuseffekten börjar kapa deras säsong:
[YOUTUBE-ID]vguJmMu-SvY[/YOUTUBE-ID]

Fast det skulle ju vara ganska kul att vara ute och köra snöskoter på vattnet i Stockholms skärgård. Mest bara för att se folks reaktioner. Framför allt reaktionen hos sjöpolisen och kustbevakningen.

"Nämen konstapeln, jag kan inte köra under 20knop. Då sjunker den som en sten. Och vart i hela friden hade du tänkt att jag skulle fästa någon lanterna då?" :hihi

Skoterfärden tog slut vid Sand
Joel Forsberg körde omkull vid inloppet till Rinneln, vid Sand, som följd av regnvatten i motorn. Skotern ligger nu på älvens botten. Men han vill försöka igen - snart.

Bifogat

• haverikarta.jpg
    haverikarta.jpg
    176.8 KB · Visningar: 109
Hoppas verkligen inte han kommer till Åland,jävligt långt på sidan om :D Umeå-Vasa är det som han ska köra,en liiiten skillnad! :tummenupp

Läs igen, jag menar alltså att det inte finns några vågbrytare som tar ner svall på havet från Åland till Umeå vilket gör att vågorna på sträckan Umeå - Vasa blir stora även med väldigt lite vind.

Klantigt att plumsa så tidigt!

Kapslade med teflontätningar. Då klarar man vad som helst. Sörru. :mattias

Eller kanske inte... :rolleyes:

Precis! Kapslade kullager betraktar jag mest som dammskyddade. Det går inte ens att ersätta en simmerring med såna lager, oljan far rakt igenom.

Läs igen, jag menar alltså att det inte finns några vågbrytare som tar ner svall på havet från Åland till Umeå vilket gör att vågorna på sträckan Umeå - Vasa blir stora även med väldigt lite vind.

Klantigt att plumsa så tidigt!

Oki,var lite lustigt skrivet bara serru,men det är väl den så kallade språkmuren...:tungan

Tja, där han sänkte den vid första försöket är det fortfarande sötvatten.

Där var jag förövrigt och tittade på ett Café-objekt för en månad sedan, snubben hade just släpat hem sin femte träbåt så frun hade bett honom avyttra lite annat skrot först.
Det blev ingen affär då, men jag har funderat på att åka dit och tokpruta, han ville ha 1000:-, ska jag bjuda hälften?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra