Snökaos, men bara i söder!?

3 mil utanför sundsvall. 1 dygn =60cm där de drivit lite värre..
hur ser de ut i resten av landet?

ingen bräcker iaf gävle för typ 10 år sen med 1,5 meter :tungan

ingen bräcker iaf gävle för typ 10 år sen med 1,5 meter :tungan

Kommer ihåg det. En polare till mig är snöfetischist och slängde sig i sin röda golf med slut bakdämpare och for upp till Gävle fort som fan när han såg det på nyheterna. Det var en upplevelse sa han.

På Värmdö (öster om Sthlm) är det fanimej till en bit över knät när man kliver ut i terrängen och merparten av det kom senaste dygnet. På radion sa det att det slutat snöa i Sthlm men utanför vräkte det ner.

Last edited:
problemet är inte snön i sig, utan när skiten smälter och därefter fryser på igen. idag har det varit skridskobana över hela göteborg...

m a o, vi har det faktiskt värre än ni där uppe i norr då vi ofta får isgata och ni har packad snö, som faktiskt går ganska bra att köra på.

Hur fan kan de regna när det är 4,5minus:va
Bilarna såg ut som Bambi på hal is....

problemet är inte snön i sig, utan när skiten smälter och därefter fryser på igen. idag har det varit skridskobana över hela göteborg...

Det är vår vän saltbilen som letat sig ut på grönbete. Körde från Götet strax efter nyår i snöstorm och -11. Konstigt nog var snön brun och såsig och bilfan ålade sig som en marskatta. Allteftersom blev den vitare och bilen styvnade till i sitt uppförande och rätt var det är så tro på fan att man kör om en saltbil som sprider sin dynga på den vackra vintervägen. Ju närmre den jag kom desto mindre hade saltet hunnit inverka och strax efter den var det kanonföre. Efter omkörning på betryggande avstånd från giftspridaren var det bara att peta i cruisen och slappna av.

:mad:

Hur fan kan de regna när det är 4,5minus:va
Bilarna såg ut som Bambi på hal is....

Var med om det fenomenet när jag körde MC-bud 01-02 :näsblod Vägbanan är varm och sen blir det kallt som fan och börjar snöa. Då smälder snön när den träffar backen och fryser sedan raskt på igen. Pisshalt blir det.

Last edited:
Det är det värsta med vintrarna härnere i södern. Det har inte vett att vara kallare än -7 tillräckligt ofta, så idioterna är ute med saltbilen hela jäkla tiden. Slutresultat: För det mesta oberäkneligt före, rost, saltfilm över hela rutan hela jävla tiden och en hel stad med folk som till listan av saker de inte begriper sig på ( som bl a innehåller blinkers, högerregel, rondeller, blinkers i rondeller, utfartsregeln, kugghjulsprincipen, omkörningar, filkörning) kan lägga att köra på snö.

m a o, vi har det faktiskt värre än ni där uppe i norr då vi ofta får isgata och ni har packad snö, som faktiskt går ganska bra att köra på.

Och hur tror du det ser ut på våren i norrland när 5-10cm hårdpackad is under dagarna får lite solsken på sig följd av minusgrader på nätterna?
Men isen blir ju förståss halkigare ju längre söderut man kommer. :näsblod

För många år sedan snackades det mycket säkerhetspropaganda om att köra med ett ägg under högerfoten vintertid.
Och det är precis vad folk söderut saknar. Dom klarar inte av att köra mjukt och därmed behålla greppet. Bara att ta en promenad i vilken sydlig stad som helst så ser man att problemet är inte för höga hastigheter eller för dåliga däck. Det är en felaktig körteknik.

Vad gör folk här nere när däcken spinner? Jo dom trampar hårdare på gasen vilket resulterar i ännu mindre driv. Folket norrut lättar på gasen och söker upp greppet igen med en mjuk högerfot. Ägget under högerfoten!

Detsamma gäller vid inbromsningar. Söder om Sundsvall så trampar folk hårdare på bromspedalen när hjulen låser sig och glider naturligtvis i diket eller in i bilen framför. Är man van att köra i halka så lättar man på pedalen och bromsar sedan mjukt så att man inte låser hjulen igen! Ägget igen!

Detsamma gäller vid kurvtagning, man måste jobba mjukt med ratten för att känna hur mycket grepp man har.

Sen finns det ju en poäng som några nämnt att snöröjningen är under all kritik i den sydligare delen av landet. Dom röjer klantigt i Stockholm än ännu värre i Skåne. Första snön här i december började dom knappt röja förrän efter tre dagar och tre decimeter. I kombination med att 95% av bilförarna inte kan köra på vinterväg så blir det ju naturligtvis kaos.

Och hur tror du det ser ut på våren i norrland när 5-10cm hårdpackad is under dagarna får lite solsken på sig följd av minusgrader på nätterna?
Men isen blir ju förståss halkigare ju längre söderut man kommer. :näsblod

Näe men vi har -/+ grader 4månader om året medans ni har nån veckas vår att oroa er för.

Standarden är att det är plus på dan och fryser isgata över natten.

Jag har iallafall kört i diket å de grövsta idag. Jeep Grand Cherokee med dubb. Det kan ni föra in i statestiken. 3 timmar satt jag fast innan en lastbil drog upp mig.

Kommer ihåg det. En polare till mig är snöfetischist och slängde sig i sin röda golf med slut bakdämpare och for upp till Gävle fort som fan när han såg det på nyheterna. Det var en upplevelse sa han.

Riktig upplevelse :huvet

Jag gick över 1 mil för att hämta min KX 250 -88 som stog hos kompisen (självklart utan dubb) Det var ju laglöst så man fick köra det man hade. Åker hem till en kompis och bryter av kopplingsgreppet i snödrivan jag paerkerar i.

Åker och tankar, av nån anledning lossnar förgasarnålen. Låsa skräphögen och luta den mot väggen på Statoil och sen gå 7km hem i crosskängorna :skavsår

Jag hatar snö!

Höll inte på att ta mig fram med bilen idag. Fattar inte bilister som bara för att det är lite snö på backen så ska de KRYPA fram. Vad ska de med nya o fina bilar till när de inte vågar utnyttja ABS, antipinn o antisladd-systemen. Försökte stressa på dem lite så de ökade farten, men förgäves.

Hade gått fortare att cykla den sträckan jag skulle trots att de inte var speciellt mycket bilköer. :näsblod

Last edited:
Det har inte med körskicklighet att göra. Så länge man anpassar sig efter omständigheterna är det ingen konst att köra på vinterväg oavsett hur underlaget ser ut. Ifrågasätter om du verkligen har belägg för dina påståenden. Generellt sätt tycker jag folk här nere verkar vara väldigt försiktiga med gas och broms samt håller nere på hastigheten utom på just motorvägarna som man dränkt med salt så att det i det närmast påminner om en våt vägbana på sommaren. Givetvis finns det alltid de som tror sig ha en överlägsen körförmåga och bil som försöker sig på en omkörning. Inte sällan ser man dessa i diket.

Vägsalt, antispinn, antisladd, ABS, fyrhjulsdrift, och airbags invaggar folk i falsk trygghet. De kör fortare än vad omständigheterna tillåter.

I England har man inte förstått hur stor skillnad det verkligen är mellan sommar och vinterdäck. De tror att det hänger på körskicklighet enfaldigt nog. Det finns några som försöker övertyga om annat, men de talar för döva öron.

För många år sedan snackades det mycket säkerhetspropaganda om att köra med ett ägg under högerfoten vintertid.
Och det är precis vad folk söderut saknar. Dom klarar inte av att köra mjukt och därmed behålla greppet. Bara att ta en promenad i vilken sydlig stad som helst så ser man att problemet är inte för höga hastigheter eller för dåliga däck. Det är en felaktig körteknik.

Vad gör folk här nere när däcken spinner? Jo dom trampar hårdare på gasen vilket resulterar i ännu mindre driv. Folket norrut lättar på gasen och söker upp greppet igen med en mjuk högerfot. Ägget under högerfoten!

Detsamma gäller vid inbromsningar. Söder om Sundsvall så trampar folk hårdare på bromspedalen när hjulen låser sig och glider naturligtvis i diket eller in i bilen framför. Är man van att köra i halka så lättar man på pedalen och bromsar sedan mjukt så att man inte låser hjulen igen! Ägget igen!

Detsamma gäller vid kurvtagning, man måste jobba mjukt med ratten för att känna hur mycket grepp man har.

Okey rå, skoteråkat e lite roligare när de e såhär pass me snö, men det går ändå o köra hoj alltså blir hojsäsongen 12mån :D

Nej skoter o isåkarsäsongen är inte speciellt lång, men nu handla de ju om att det faktiskt är hojåkarsäsong året runt här till skillnad mot slaskskåne :D

Guud vilket önsketänkande ni har uppe i norr...

Sååå najs med snökaos! Långa, sköna, bredställ på essingeleden i 80-100 kmh med fötterna på fotpinnarna, bättre än sex...

Apropå körskicklighet, det finns de som kan köra på snö och de som absolut inte kan, t ex Rigge, muahahahaha vilken sopa! :näsblod

Det har inte med körskicklighet att göra. Så länge man anpassar sig efter omständigheterna .

Ja, om man tycker det är kul att ligga låst i 60km/h på 110-väg bakom folk som anpassar sig efter omständigheterna så har du ju 100% rätt.

Jag anser inte att sådan abnorm anpassning behövs om man istället lär sig köra. Men en viss hastighets-anpassning är ju självklart på sin plats vintertid.

Ifrågasätter om du verkligen har belägg för dina påståenden. Generellt sätt tycker jag folk här nere verkar vara väldigt försiktiga med gas och broms samt håller nere på hastigheten utom på just motorvägarna som man dränkt med salt så att det i det närmast påminner om en våt vägbana på sommaren. .

Ja, folk i skåne kör mycket sakta vid halt väglag men trots det åker dom av vägen! Vad beror det på?
Mitt svar är att dom inte kör mjukt! Vilket du verkar vilja blanda ihop med att köra långsamt! Men man kan köra snabbt och mjukt och då håller man sig på vägen bättre än den som kör långsamt och ryckigt.

Last edited:
Ja, folk i skåne kör mycket sakta vid halt väglag men trots det åker dom av vägen! Vad beror det på?
Mitt svar är att dom inte kör mjukt! Vilket du verkar vilja blanda ihop med att köra långsamt!

Det har nog att göra med att folk spänner sig. Och sen när det släpper rattar dom som fan och bromsar.

Ja, om man tycker det är kul att ligga låst i 60km/h på 110-väg bakom folk som anpassar sig efter omständigheterna så har du ju 100% rätt.

Jag anser inte att sådan abnorm anpassning behövs om man istället lär sig köra. Men en viss hastighets-anpassning är ju självklart på sin plats vintertid.

Mitt svar är att dom inte kör mjukt! Vilket du verkar vilja blanda ihop med att köra långsamt! Men man kan köra snabbt och mjukt och då håller man sig på vägen bättre än den som kör långsamt och ryckigt.
:Bugar

Avstånd, planering(Använd blinkersen i god tid förhelvete!) och mjuka rörelser gör under för framkomligheten.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti