Snökaos, men bara i söder!?

Slow is smooth, smooth is fast.
Mjukt o smidigt var det, inte 30km/h för sakta.

Lite lätt irriterande med folk som på rak, fin, plogat 90 väg ligger i 60 för at det är snö i diket, och 20cm modd sträng mellan fälten, så en omkörning är "svår"

Ja, folk i skåne kör mycket sakta vid halt väglag men trots det åker dom av vägen! Vad beror det på?

Trafikintensitet kan vara en anledning. Marginalerna minskar. Folk är stressade och respekterar inte underlaget samtidigt som de överskattar sin egen körförmåga. Egentligen inget som specifikt gäller förare från Skåne utan även övriga landet i lika stor grad. Att folk inte kör tillräckligt mjukt på vinterväg är inget unikt för förare från Skåne.

Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan förare från norr till söder oavsett vägunderlag. Inte om man ser till genomsnittet.

Trafikintensitet kan vara en anledning. Marginalerna minskar. Folk är stressade och respekterar inte underlaget samtidigt som de överskattar sin egen körförmåga.

Eh, va? :va Det är alltså mindre trafikintensitet i skåne eftersom folk kör långsammare här än i norrland så fort snön kommer? Eller skåningar är mindre stressade än norrlänningar? Vad ville du säga egentligen?

Egentligen inget som specifikt gäller förare från Skåne utan även övriga landet i lika stor grad. Att folk inte kör tillräckligt mjukt på vinterväg är inget unikt för förare från Skåne.

Sant, det gäller inte specifikt Skåne, men man kan säga att kompetensen för vinterkörning blir sämre ju längre söderut man kommer i vårt avlånga land, samt tvärtom.

Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan förare från norr till söder oavsett vägunderlag. Inte om man ser till genomsnittet.

Jag tror inte. Jag vet att du har fel.

Last edited:
Trafikintensiteten är högre i Skåne än uppe i Norrland. Har du kört mellan Helsingborg och Malmö tidigt på morgonen eller sena eftermiddagar vet du det. Lycka till att köra i högre motorvägstempo sommartid under dessa tider. Det kan du glömma. Då kan du själv räkna ut hur det blir vintertid vid halt underlag. Generellt sett upplever jag skåningar som mer stressade än norrlänningar i sin vardag.

Folk är mindre vana att köra vinterväg söderut. Det säger sig självt, men att det skulle innebära att förare från norr är bättre är ju bara löjligt. Så speciellt är det inte att köra på snö och is. Jag har inga belägg att påstå att en norrlänning är en bättre förare än en söderifrån. Bara för att man kör på vinterväg ett par månader om året betyder det inte att man lärt sig hantera bilen på det underlaget. De allra flesta bilister har bilen som ett transportmedel och testar aldrig att tänja på gränserna och prova hur bilen uppför sig under olika omständigheter.

Om du nu vet att förare från norr är bättre oavsett underlag får du gärna presentera bevis för det. Dina personliga iakttagelser räcker nog inte som underlag är jag rädd. Man ska vara försiktig att påstå något som man inte kan backa upp.

Eh, va? :va Det är alltså mindre trafikintensitet i skåne eftersom folk kör långsammare här än i norrland så fort snön kommer? Eller skåningar är mindre stressade än norrlänningar? Vad ville du säga egentligen?

Sant, det gäller inte specifikt Skåne, men man kan säga att kompetensen för vinterkörning blir sämre ju längre söderut man kommer i vårt avlånga land, samt tvärtom.

Jag tror inte. Jag vet att du har fel.

Och du anser alltså att träning inte ger färdighet.

Jag finner mig överbevisad av din retorik! :tummenupp

Klart att övning ger färdighet om man övar. Att köra till och från jobbet under normala omständigheter tror jag inte ökar den färdigheten nämnvärt mer än upp till en viss nivå. En nivå de flesta normalt begåvade förare når relativt snabbt.

Vill man lära sig att verkligen hantera en bil på snö och is eller för den delen på grus och asfalt måste man öva på det under mer extrema förhållanden, men det är överkurs för de allra flesta.

Det är bara att acceptera att det finns förare med olika förmåga ute i trafiken och anpassa sig efter det. :tummenupp

Nu tycker jag vi lägger ner den här diskussionen. Den leder egentligen ingenstans.

En nivå de flesta normalt begåvade förare når relativt snabbt.

Sisådär 85% av bilförarna söder om Dalälven är för närvarande i full gång med att motbevisa din teori. Än slank de hit, och än slank de dit... :rofl

Nu tycker jag vi lägger ner den här diskussionen. Den leder egentligen ingenstans.

Johodå, den uppnår sitt syfte. Diverse sörmlänningar tar illa uppoch föreslår att vi skall lägga ner diskussionen. :hihi

Såg bilder från södra Skåne nu. Vägarna blåser igen nere på slätterna så att folk inte ser var vägen e. Såg inte en enda snöpinne där dom filmade. :va

Såg bilder från södra Skåne nu. Vägarna blåser igen nere på slätterna så att folk inte ser var vägen e. Såg inte en enda snöpinne där dom filmade. :va

Det är väl närmast ett normalförhållande i Skåne!? Ser det som ytterligare ett exempel på hur bristfällig snöhanteringen är i söder. Och var lägger dom snön när dom plogar inne i stan? Jo, mellan gata och trotoar! Den entreprenadfirma som gjorde på det viset i Kiruna skulle bli tjärad och rullad i fjädrar(eller kanske renpäls). Nu är det väl iofs komunernas upphandlare som ska beskyllas men dumt är det.
Och så dumt ser det väl ut överallt söder om Gävle.

En anna grej jag stör mig på är att det saltas så in i he-te på trotoarerna i söder så snön blir aldrig packad och hård att gå på. Istället blir det en snömodd som bara glider under fötterna så man tar två steg frammåt och ett steg bakåt. Bättre att bara sanda istället för salta så att man slipper halkan.

Det är väl närmast ett normalförhållande i Skåne!? Ser det som ytterligare ett exempel på hur bristfällig snöhanteringen är i söder. Och var lägger dom snön när dom plogar inne i stan? Jo, mellan gata och trotoar! Den entreprenadfirma som gjorde på det viset i Kiruna skulle bli tjärad och rullad i fjädrar(eller kanske renpäls). .
Är ju den lilla skillnaden att snövallarna inte brukar ligga mer än ngr dagar här nere.
Inte mycket lönt att köra väck.
Tycker inte det är ekonomiskt försvarbart att köra bort snön heller.
Bättre att folk utrustar sig med rejäla kängor o kläder så att dom kan plumsa i snön.
Fan,folk e så jävla bortskämda med att ska plogas för minsta lilla för att dom ska kunna gå med sina pumps o lågskor till o från bilen.
Samma med saltningen.De ska saltas o daltas för att folk inte kan ta lite halka:huvet
Många är så jävla inskränkta att dom inte fattar att man får kanske gå upp lite tidigare på morgonen om det e besvärligt väglag.
Dom e så jevla stressade på morgonen så dom inte kan hålla i sin kaffemugg ens.Parkinsson light...

Hur går det för tokholmare o sörlänningar orkar inte läsa tråden från sida 3..
Här har det kommit en halvmeter till... min fundering e varför har jag 2 mopeder 2 bilar en buss o ingen skoter?

Hur går det för tokholmare o sörlänningar orkar inte läsa tråden från sida 3..
Här har det kommit en halvmeter till... min fundering e varför har jag 2 mopeder 2 bilar en buss o ingen skoter?

Bara för att du bor bredvid grannen?

Han kanske har? :banana

min fundering e varför har jag 2 mopeder 2 bilar en buss o ingen skoter?

För du skulle tycka det var så jäkla drygt när jag dök upp i November för att vara ovälkommen gäst(förare) till i Februari. :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing