Snökaos, men bara i söder!?

Problemet är väl att alla snackar om dubbdäck när det kommit massa snö?? :näsblod Dubbdäck är betydligt sämre än nordiska dubbfria däck på snön

Inte i dessa förhållanden. under snön blir det hårt packad snö/is. Friktionsdäck är lika bra som sommarsulor nu. Har friktionsdäck själv då de satt på bilen jag köpte. man kommer ju fram så jag bryr mig inte men skulle jag skaffa nya blev det dubb I tells ya.

Man måste komma ihåg att det bor 1.2 miljoner personer i Skåne jämfört med t.ex. 258 000 personer i Västerbotten.

Även med det i åtanke går det inte att komma ifrån att det blir ett helt oproportionerligt kaos när det kommer snö därnere. Folk ser att det ligger en bil var tvåhundrade meter på väg ut mot Dalby och blåser ändå vidare i nittio+ på sina sommardäck. WTF? :va

Gäller f ö när det blir tjocka också. Vadå inte köra hundratrettio bara för att det är trettio meters sikt?

Det roligaste med denna tråd är att det är en från tokholm som yttrat sig i frågan!
Enda stället jag varit på där trafiken skall flyta på i 30km/h om det kommer en snöflinga.
Men är det underkylt så körs det som vanligt då kan man ju inte se faran=)

Som sagt, i natt flöt det på i runt hundringen på E4-södra och på Värmdövägen. Då var det rejält med snö över hela vägbanan och det jobbigaste var väl att 4 filer blir 3 och 3 ->2 osv.

Det är ett väldans tryck på lappjäklarna att vi ojar oss så fort det blir 1 cm snö här och hur maskulina de är som trotsar inlandsisar och slåss med vilda djur. Känns som någon får åka upp med ett tv-team och erkänna deras existens för att ge dem ro.

I skrivande stund är jag ganska säker på att väglaget här i alla fall skulle ge vilken lapphåla som helst en bra match i i jävlighet.

Meh.

Är väl en fråga om vana som allt annat. Har inte upplevt några problem med att köra omkring här nere, men så är jag van vid att köra i Härjedalen i betydligt sämre förhållanden också. Det enda som var lite problematiskt var för ett par år sedan när jag satt i en sportbil med bredarslade sommardäck när novembersnöfallet kom.

Snöfall blir mindre dramatiskt ju längre norröver man kommer, vilket är ganska naturligt med tanke på att sannolikheten för snöfall ökar med allt det innebär (erfarenhet hos förare, däckval, förberedelser, plogning osv). På samma sätt som att t.ex. britter inför undantagstillstånd så fort det har kommit mer än tre centimeter nysnö.

Som sagt, i natt flöt det på i runt hundringen på E4-södra och på Värmdövägen. Då var det rejält med snö över hela vägbanan och det jobbigaste var väl att 4 filer blir 3 och 3 ->2 osv.

Det är ett väldans tryck på lappjäklarna att vi ojar oss så fort det blir 1 cm snö här och hur maskulina de är som trotsar inlandsisar och slåss med vilda djur. Känns som någon får åka upp med ett tv-team och erkänna deras existens för att ge dem ro.

I skrivande stund är jag ganska säker på att väglaget här i alla fall skulle ge vilken lapphåla som helst en bra match i i jävlighet.
Ja du nu bor ju inte jag uppe i lappland direkt utan inte så värst långt ifrån dig=)
Men mer på landet om man säger som så, med mycket öppet landskap så jag förstår att de har problem nere hos sig med drivningar osv.
samt att dem som er inte är vana vid att ha några mängder med snö.
Därav jag tyckte det var roligt att man hoppar på dem när de fått snö.
Annars bukar det ju stå om när tokholm blir lamslagit. Iår har snön nått lite längre ner vilket ger en chans att tråka dem.
Här kom det 2dm snö igår samt det gamla som låg då.
Snömängden är inte problemet utan drivningarna som blir när det är ett öppet landskap. Samt en kommun som skiter i att ploga det gör dem i mars kanske.

Annars bukar det ju stå om när tokholm blir lamslagit.

Men det är ju för att media visar Sthlms förhållanden, eländen, premiärvisningar på Götanal 3, mm för hela sverige men inget av resterande lands nyheter för Sthlmarna. Jag har ingen aning om vägförhållanden, mäklarmygel, incestförhållanden, mm från någon annan ort i Sverige till exempel. Inte för att jag bryr mig, inte ens om det här i sthlm men lite sjuk är mediabilen i alla fall. En lavin i Åre med 2 döda får en liten notis i Metro medan Grynet Molvigs psykiska hälsoproblem kan täcka en förstasida.

Du måste gasa fullt hela tiden annrs kommer du inte nånstans!- En förman på mitt jobb när jag stog med trucken på en snöfläck.. säger allt om hur mkt skåningar kan om vinterväglag..

Last edited:
En liten skillnad är ju att i norrland kan man ha plogbilar och traktorer ståendes eftersom de garanterat kommer användas. Det skulle bli dyrt att ha en armé plogbilar stationerad i skåne som samlar damm.

Det tar liasom ett tag att mobilisera!

Edit: Dessutom blandas det jord i drivsnön vilket ger en jefla smäll om man försöker forcera en driva med lite fart, om man har otur.

Last edited:
Jag kör BMW 325 -06 och det är inte världens bästa vinterbil vad det gäller att ta sig iväg när i mycket snö. Höll fan inte på att komma loss från min parkering i morse. Däremot funkar den kalas när man väl kör men lätt bak och friktionsdäck är ingen toppkombo. Provade en Subaru Forester 2010 för nån vecka sen och det var ju en helt annan typ av bil (och inredning...) men fan vad den var rapp iväg på snö, även den med friktionsdäck.

Jag är gammal Lulebo som flyttat till Sthlm 1998. Det är rätt överdrivet det här med att det blir kaos i Stockholm när det snöar. Det är så jäkla mycket mer bilar och som de flesta vet så blir en vanlig krock på sommaren jobbig på E4 = köer. Och det bara för att 1 av 3 eller 4 körfält försvinner.

Det är ett väldans tryck på lappjäklarna att vi ojar oss så fort det blir 1 cm snö här

Men det är ju för att media visar Sthlms förhållanden, eländen, premiärvisningar på Götanal 3, mm för hela sverige men inget av resterande lands nyheter för Sthlmarna. Jag har ingen aning om vägförhållanden, mäklarmygel, incestförhållanden, mm från någon annan ort i Sverige till exempel.

Som redogörs ovan har folk norr Dalälven någorlunda koll på vad en naturkatastrof i Sthlmsområdet, typ det stora lattemaskinshaveriet -98, innebär (även om de långsiktiga skadeverkningarna av en så horribel händelse som Göta Kanal 3 naturligtvis är svåra att överblicka än). De vet dessutom rätt väl hur förhållandena är däruppe, vilket majoriteten av Stockholmsinvånarna inte gör (vilket också har visats här). Ni i Sthlm får helt enkelt finna er i att bjuda på några garv om året, Bambi, Bambi och Bambi. :arsele

Teo,
du får skriva till SVT/SR och kräva att de gör något åt den tragiska bristen på bildning i vad som händer utanför tullarna direCkt! Resten av landet tycker också att det är hög tid. :tummenupp

Och det bara för att 1 av 3 eller 4 körfält försvinner.

Ssssch, inte sabba det roliga häcklandet nu genom att komma med fakta och påstå att det inte bara är bristande körförmåga som ställer till det!

Last edited:
Ni kan häckla oss hur mycket ni vill vi kan iaf köra hoj minst 9 månader om året!

Du menar att väglaget tillåter att ni kör hoj minst nio månader om året. :tungan

/Fredrik, hemma sjuk, har tråkigt och tycker att ett litet inbördeskrig i alla fall borde liva upp nyhetssändningarna

Här uppe kan vi köra hoj 12 månader på året, sjöarna inbjuder till väldans kul mc-åka på vintern, tänka sig va? :va

Nog för att det var ett bra svar, men det var likförbaskat lögn. Du måste faktiskt sätta av lite tid för skotern också, så det blir inte riktigt 12 fulla månaders hojåka kvar!

Nog för att det var ett bra svar, men det var likförbaskat lögn. Du måste faktiskt sätta av lite tid för skotern också, så det blir inte riktigt 12 fulla månaders hojåka kvar!

Där nere i medelhavsområdet karlskoga har de varken skoter eller särskilt lång is-säsong. Så han blåljuger! :hihi

Okey rå, skoteråkat e lite roligare när de e såhär pass me snö, men det går ändå o köra hoj alltså blir hojsäsongen 12mån :D

Där nere i medelhavsområdet karlskoga har de varken skoter eller särskilt lång is-säsong. Så han blåljuger! :hihi

Nej skoter o isåkarsäsongen är inte speciellt lång, men nu handla de ju om att det faktiskt är hojåkarsäsong året runt här till skillnad mot slaskskåne :D

Last edited:
Aftonbladet

Tio inblandade i seriekrock i Sundsvall

Minst en person uppges vara svårt skadad.

Sex personbilar körde in i varandra vid 15-tiden i Birsta i Sundsvall. En kvinna har skadats svårt och räddningsteamet fick klippa upp hennes bil för att få loss henne. I samma bil fanns ett barn, men barnet klarade sig utan allvarligare skador, skriver Sundsvalls Tidning.
Sex av de tio uppges vara skadade.
Det är totalstopp på E4 och trafiken leds om.
Vid 16.30 flöt trafiken på bra igen på E4, enligt polisen i Sundsvall.
En stor räddningsstyrka arbetar på platsen och fyra ambulanser har fört bort skadade.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti