Snökaos i Skåne

ozeo skrev:
konstigt..farsan klara av o köra i ca 30 cm djup med sin gammla 88as subaru.
sen med de dära minijeeparna bruka krafsa på ganska bra
:va

skit bakom ratten tro jag på :D

Att dra rätt ut i djup snö på upp mot halvmetern och sen stanna är nog inge bra idé. Att sen försöka backa ut genom att dra på rejält och spinna är inge bra det heller. Antagligen en kombination av för hög fart + inte helt genomtänkt färdväg + mesigt mönstrade vinterdäck. Huvudsken är att han kom loss och att jag fick känna mig hjälpsam och duktig. :nicka

tigrro skrev:
Att dra rätt ut i djup snö på upp mot halvmetern och sen stanna är nog inge bra idé. Att sen försöka backa ut genom att dra på rejält och spinna är inge bra det heller. Antagligen en kombination av för hög fart + inte helt genomtänkt färdväg + mesigt mönstrade vinterdäck. Huvudsken är att han kom loss och att jag fick känna mig hjälpsam och duktig. :nicka

duktig :pannkyss

valmers skrev:
Drivningen är fantastisk; Haldex II är mycket bättre än Haldex I. Fast det går åt soppa.... :tomten
Det kom ner en Karlstadsbo till Skåne häromdan. I förrgär närmare bestämt. Självklart körde han i diket. Värmlänningar och vinterväglag... :rolleyes:

valmers skrev:
Drivningen är fantastisk; Haldex II är mycket bättre än Haldex I.
Görs i Landskrona, Skåne. Bra shit, det där :)

Jag var i Dalby innan idag, och på vissa ställen är snön över knäna,
en kompis bor i veberöd, och innan "snöstormen" så hade han snö över knäna.

Utan tvekan mer än till knäna på vissa ställen utanför staffanstorp iallafall....

plogbilen PRECIS varit här..... :banana

Bifogat

• hemma11.jpg
    hemma11.jpg
    37 KB · Visningar: 112
Bingo skrev:
Görs i Landskrona, Skåne. Bra shit, det där :)

Haldex hoppar väl bara in när det behövs? Man kan väl inte tvinga en Volvo xc90 att driva på alla 4?

Visst är det säkert bra ur förbruknings och miljösynpunkt. Och 4hjulsdriften kommer när man vill ha den. Men det kan vara kul att ha den där alltid. :nicka

På tal om 4wd så låg jag bakom en Toyota Landcruiser på hemvägen idag. Snygg bil detdära. Känns så bortkommet i snön när man ligger bakom och puttrar med automatlåda, bakhjulsdrift och varken antispinn lr antisladd. :tungan

Audi - Quattro
BMW - Xdrive
Mercedes - 4matic
Volkswagen - 4motion
Volvo - All wheel drive
Asien - 4wd
Amerika - 4 by 4 lr 4x4

Vad finns det mer för namn på 4hjulsdrift?

Haldexen (iaf på audi) jobbar så att om något hjulpar snurrar snabbare än det andra så kopplas fyrhjulsdriften in och fördelar krafen till det hjulpar som behöver det.
Så visst kan man tvinga fram att den driver på alla 4, det är bara till att dumpa kopplingen vid 5000rpm i en korsning.

Själv så var man ute och sladdade med gammelquattron i snöyran idag. Med sommardäck :näsblod

Starfighter - Audi har väl Quattro 4hjulsdrift och inte Haldex? :va

UrbanTiger - Subaru faller in under Asien. :mattias
Men Fiat hade jag glömt bort.

Edit: Fiat Panda har väl inte 4hjulsdrift?

tigrro skrev:
Starfighter - Audi har väl Quattro 4hjulsdrift och inte Haldex? :va
quattro är ju bara Audis varumärke för fyrhjulsdrift (samt sportchassin och specialutrustning, numera).

Audi med tvärställd motor (=A3 och TT) har Haldex-differentialer.

Audi med längsmonterad motor (=resten av modellerna) har Torsen-differentialer.

Last edited:
tigrro skrev:
Haldex hoppar väl bara in när det behövs? Man kan väl inte tvinga en Volvo xc90 att driva på alla 4?

Visst är det säkert bra ur förbruknings och miljösynpunkt. Och 4hjulsdriften kommer när man vill ha den. Men det kan vara kul att ha den där alltid. :nicka

På tal om 4wd så låg jag bakom en Toyota Landcruiser på hemvägen idag. Snygg bil detdära. Känns så bortkommet i snön när man ligger bakom och puttrar med automatlåda, bakhjulsdrift och varken antispinn lr antisladd. :tungan

Audi - Quattro
BMW - Xdrive
Mercedes - 4matic
Volkswagen - 4motion
Volvo - All wheel drive
Asien - 4wd
Amerika - 4 by 4 lr 4x4

Vad finns det mer för namn på 4hjulsdrift?

Volkswagen hette syncro innan, haldex.

Last edited:
valmers skrev:
quattro är ju bara Audis varumärke för fyrhjulsdrift (samt sportchassin och specialutrustning, numera).

Audi med tvärställd motor (=A3 och TT) har Haldex-differentialer.

Audi med längsmonterad motor (=resten av modellerna) har Torsen-differentialer.

Ja. Och de kallas Quattro. Det är inte alls bara namnet på deras sportigare modeller. Quattro = 4hjulsdrift. Precis som All wheel drive = 4hjulsdrift ibland. Det heter inte Volvo xc70 Haldex..

tigrro skrev:
Ja. Och de kallas Quattro. Det är inte alls bara namnet på deras sportigare modeller. Quattro = 4hjulsdrift. Precis som All wheel drive = 4hjulsdrift ibland. Det heter inte Volvo xc70 Haldex..
Läste du mitt inlägg eller tittade du bara? Vart skrev jag att det bara är namnet på deras sportigare modeller?
Det är klart Audis fyrhjulsdrivna modeller heter quattro (ja, med gement q). Jag förklarade skillnaden i teknik mellan olika Audi-modeller.

Last edited:
valmers skrev:
Läste du mitt inlägg eller tittade du bara? Vart skrev jag att det bara är namnet på deras sportigare modeller?
Det är klart Audis fyrhjulsdrivna modeller heter quattro (ja, med gement q). Jag förklarade skillnaden i teknik mellan olika Audi-modeller.

Quattro Gmbh heter Audis speciall avdelning precis som BMWs M och Mercedes AMG.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman