Snö

Har du varit ute och kört idag? Jag är från småland och van vid att köra i halka, men på väg från Lund på E6:an så snurrade jag två ggr då sidvinden fick bilen på 4-hjulsställ så jag bara kastades över vägen tvärs över filer och allt. Detta i den otroliga hastigheten av 55 knyck. Jag är rätt glad att jag inte mulade bilen någon av gångerna utan att snön i kanterna stannade upp mig innan räckena.

Hmm... nedåt -20 har det varit i flera veckor här och snö kontinuerligt sedan i julas.

skit i snön, riktiga män kör hoj i alla väder:yoparty
sen att det inte går sådär jättebra att köra mc med slitna sommardäck på vägar med en decimeter hårdpackad snö på är en annan femma men det ska likförbannat göras:D :tungan

Har du varit ute och kört idag? Jag är från småland och van vid att köra i halka, men på väg från Lund på E6:an så snurrade jag två ggr då sidvinden fick bilen på 4-hjulsställ så jag bara kastades över vägen tvärs över filer och allt. Detta i den otroliga hastigheten av 55 knyck. Jag är rätt glad att jag inte mulade bilen någon av gångerna utan att snön i kanterna stannade upp mig innan räckena.

Jag har bara vart ute och cyklat idag... :hihi

Fast å andra sidan så höll du vettig hastighet och antagligen bra avstånd också. Din bil är ju i en klass för sig... ;)
Farsan körde till jobbet imorse och sa att de körde på som vanligt, 120 - 130 och i röven på varandra...

Sidvind och bredställ.
Det påminner om den där turen ner på stan innan i dag.
Bara så ni vet, det är halt att köra båge i snö, även om det sitter cross däck på.

ca en hlavmeter snö här nere i trelleborg, kanske inte låter så mycket för er norrlänningar...men här brukar komma ca 0.5-1 cm varje gång det snöar! lite skillnad kan man säga:yoparty

Jag har bara vart ute och cyklat idag... :hihi

Fast å andra sidan så höll du vettig hastighet och antagligen bra avstånd också. Din bil är ju i en klass för sig... ;)
Farsan körde till jobbet imorse och sa att de körde på som vanligt, 120 - 130 och i röven på varandra...

Jag har inte kvar micran, har en fransk slyna nu. Märkte att bakaxeln troligen lossnat ur sina fästen igen när jag kom hem, förklarar de odämpare pendlingarna som jag trots mina rallyskills inte redde ut ;) De flesta körde i ~100, men vissa låg på bra de med. ESP lurar nog många i det här vädret, jag som kör med glappig bil, slutkörda stötdämpare och nästan mönsterfritt odubbat märker av sådant här väder..

När ja kom hem från jobbet i snöstorm en natt me bågen så mötte jag en snutbil - dom stanna o satt o garva o levde om som småungar i bilen.

Undra vad dom sa...haha

Ja hade inget grepp trots nabbdäck o hade stolt lyckats få upp farten till 15km/t o gled förbi o skaka på huvet.

En halvmeter i drivorna menar du väl? ;)

Här i Landskrona har vi nog ett 20, 25 cm jämnt lager och bra mycket mer i drivorna, sjukt roligt att cykla hem från jobbet! :banana

Ska lätt sno brorsans lilla mountainbike idag och glida runt med, skithäftigt..! :yoparty

Det är inte kul med liten Micra i det här skitvädret. I alla fall inte om man försöker att inte sladda. Eller om man försöker starta bilen! :mad:

Måste dock erkänna att det var lite kul att sladda in på parkeringen på jobbet.

Då var man insnöad!
Gick upp 05:00 som vanligt å gick ut.. Nästan 1m snö på hela jefla parkeringen =)
Och bandvagnarna åker skytteltrafik utanför fönstret.

Jag förutspår att tidningarnas websiter i eftermiddag kommer ha stora rubriker där det står: "Snökaos i Skåne" och "<stort antal> olyckor i Skåne efter kraftigt snöfall."

Skåningar kan fan inte köra bil på vintern...

Ja jisses, bara 30% av arbetsstyrkan kom till jobbet idag. Så jävla klent. Nu måste jag sopa upp efter dem och ta deras besök och telefontider, jourer och annat mög. :mad:

Kommer de inte till jobbet imorgon skall jag personligen pulsa hem till dem och dra ut dem i närmsta snödriva och mula dem med granris. Äh fan också... det finns ju ingen gran i skåne... :gnissla

Ähhh va fan :mad: Själv har man varit på jobbet sen middag kl 12:00 i går. rikigt fint väder vad det då. sen börja den snöa ute på gården. (kör lastbil o släp för ett stort svenskt åkeri i malmö) körde till några ställen o lämna gods. sen fick jag inte upp släphelvetet.

släpet hängde efter som en butterfly.fick ringa effer bärgare som fick först surra sin bil i ett landankare o sedan dra upp mig. dom kalla in mig på åkeriet vid 19:00 o jag har nu suttigt här sen dess. har inte sovit en blund. jag har större chans att vinna på lotto än att komma hem pga alla drivor. :huvet
klockan är nu ca 10 på förmiddagen dagen effter o jag sitter på samma stol o väntar. ska ut i snökaoset igen kl 12:00-21:30 :mad:

har inte ätit sen kl 3 i går heller JÄVLAR! JAG VILL HEM:huvet

Last edited:
2780709 Här i Landskrona har vi nog ett 20, 25 cm jämnt lager och bra mycket mer i drivorna, sjukt roligt att cykla hem från jobbet! :banana

Ska lätt sno brorsans lilla mountainbike idag och glida runt med, skithäftigt..! :yoparty
Ah, najs! :)

Själv har man varit ute å plogat snö med lastaren hela dagen och snart ska man ut å sladda lite med Qvarnan :banana

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon