Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man kan vända på det också, anpassa farten så du har en chans att undvika att få 600kg hamburgare + 45kg hästchey i framlyset om den får spatt. + slippa alla kostnader för att laga hoj, chey och hamburgare.

Hur hade ni passerat en älg som står i vägrenen?
Hästen reagerar ungerfär precis likadant.
Var med dottern och provred en tävlingsponny igår som accar betydlig fortare än de flesta hojar på detta forum och är lika nervös som en mödis på swingersparty.

Vill man ha den i hjälmen?

Fram med ökenörnen ur innerfickan och knäpp'an i farten! :yoparty

Sen är det bara att måda ner i tankväskan och däng på grilln när man kommer hem! :arsele
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Man kan vända på det också, anpassa farten så du har en chans att undvika att få 600kg hamburgare + 45kg hästchey i framlyset om den får spatt. + slippa alla kostnader för att laga hoj, chey och hamburgare.

Hur hade ni passerat en älg som står i vägrenen?
Hästen reagerar ungerfär precis likadant.
Var med dottern och provred en tävlingsponny igår som accar betydlig fortare än de flesta hojar på detta forum och är lika nervös som en mödis på swingersparty.

Vill man ha den i hjälmen?
Skillnaden är att man kan inte förbjuda älgar från att springa på vägarna.
Går dock utmärkt att förbjuda framförandet av häst på vägarna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kan man anse att älgen är lika oberäknerlig som hästen? Älgen har gått dit av sig själv, det är ingen som sitter på älgryggen och styr dit den med vilje. Känns vanskligt med en älg i väggrenen så den hade jag passerat med yttersta försiktighet.

Hur rimligt är det isf att sätta sig på en hästrygg och med en aktiv handling parkera sig vid väggrenen om det typ är att likställa med en älg? Låter dumt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fram med ökenörnen ur innerfickan och knäpp'an i farten! :yoparty

Sen är det bara att måda ner i tankväskan och däng på grilln när man kommer hem! :arsele

Glöm inte att posta i grill-tråden. :mattias
Är det en gammal krake skall den ner i sous viden först!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ledsen att vara party-pooper, men inte sjutton kan man äta hobbyhästar. De är sprängfyllda med mediciner som de fått för att hållas vid liv långt efter bäst före-dagen. Duger inte ens till lasagne.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ledsen att vara party-pooper, men inte sjutton kan man äta hobbyhästar. De är sprängfyllda med mediciner som de fått för att hållas vid liv långt efter bäst före-dagen. Duger inte ens till lasagne.

Stämmer det!
Ett mycket vanligt antiinflammatoriskt preparat som de allra flesta sporthästar behandlats med någon gång i livet ger evig karens för användning som föda.
Det är EU-regler som vi följer mycket noga här i Sverige. Varje medicinering måste skrivas in i hästens pass, och finns något av dessa spärrande substanser upptagna så är det destruktion av djuret som gäller.
I Sverige.
För, som så ofta med olika EU-regler så är det bara Sverige som tar dem på allvar.
I Italien och andra länder som har tradition att slakta häst för mänsklig konsumtion så är denna ”EU-regel” helt okänd/effektueras inte.

Jag har smakmässigt och känslomässigt inget emot att äta hästbiff, men jag ser väldigt misstänksamt på det hästkött som säljs för mänsklig konsumtion. Man skulle lika gärna kunna etikettera det som ”kött från enhörning, uppfödd och slaktad i Sverige .”

Den eviga karensen för Fenylbutazon beror på att den aktiva substansen anses stanna kvar i muskelmassan och vara starkt cancerogent vid konsumtion typ 10 år efter medicinering.

Sett i ljuset av den kunskapen så växer lasagneskandalen ett par snäpp till, och eventuella skämt fastnar i... ...levern, typ.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ledsen att vara party-pooper, men inte sjutton kan man äta hobbyhästar. De är sprängfyllda med mediciner som de fått för att hållas vid liv långt efter bäst före-dagen. Duger inte ens till lasagne.

Point taken! :tummenupp

I just detta fall gällde det en älg.
Även om jag nog ser ganska lika på saken vad gäller hestar. :crash
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Göteborgs Hästsportklubb körde tävlingar i helgen - fredag, lördag och kanske även söndag.
Dressyr: känsligaste hästarna eftersom dom är drabbade av de stirrigaste ägarna.

Relevans?

Jo, deras anläggning ligger ute på gamla Säve Depå, 150 meter från den körgård där lågfartsdelen står uppställd.
Oh yes - strid ström av körkortsaspiranter alla dagar som ville passa på att träna inför uppkörning.

Banan står mindre än 50 meter från där ryttarna lastar ur och sitter upp.
Inga störningar.
Med ett schysst objektiv hade man kunnat traska iväg och ta en bild där det ser ut som om körgårdsövningarna avhölls inne bland hästtransporterna.

Som sagt, inga störningar.

En kvinna undrade vad alla motorcyklar gjorde där.
Jag förklarade, och sedan var det inte mer med det.

Det var nog bara jag som noterade det påfallande stora antalet hojar som flöt in utan att ha någon handledare med sig. Jag var på mitt soliga humör och valde se det som körkortsinnehavare som ville avrosta sig lite på egen hand.
Vällovligt, eller hur? :fakta

Hur som helst: dressyrtävling och körgårdsträning sida vid sida, utan störning.
Allt går.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bara nyfiken vad hade du tänkt göra om du inte var på soligt humör? Ringt farbror blå:)

Ja, inte ringt i vart fall. Det vore övergrisigt.

Jag var där som groom till två hästar och tre starter.
Då har man inga luckor för annat än det schemat bjuder.

Helst hade jag velat gå över, snacka lite skit och kanske komma med lite körtips.
...och påpeka riskerna med att vara ute på egen hand.

Den allmänna bristen på handledare gör dock att man riskerar att åta sig ytterligare något man inte har tid med - så jag växlade in på avrostningsspåret för min egna sinnesfrids skull.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man kan vända på det också, anpassa farten så du har en chans att undvika att få 600kg hamburgare + 45kg hästchey i framlyset om den får spatt. + slippa alla kostnader för att laga hoj, chey och hamburgare.

Hur hade ni passerat en älg som står i vägrenen?
Hästen reagerar ungerfär precis likadant.
Var med dottern och provred en tävlingsponny igår som accar betydlig fortare än de flesta hojar på detta forum och är lika nervös som en mödis på swingersparty.

Vill man ha den i hjälmen?

Jag tycker nog hEstAr, med dess ryttare, skiljer sig lite från en älg. :va

Jo, jag har passerat ett antal älgar under åren. Och inte bara älg utan även rådjur, kor, får, ren, grävling, vildsvin, hare, ekorre, katt, hund, fåglar i olika storlekar och massa andra mer eller mindre vilda djur utan ryttare och jag tycker nog att det skiljer.

Men jag uppskattar när jag inte är ensam om att visa hänsyn och gläds när man får en hälsning tillbaka! :krama

Det vore trevligt om flera ryttare hälsade tillbaka! :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det vore trevligt om flera ryttare hälsade tillbaka! :tummenupp

Njaaaa, min erfarenhet är att de flesta som rider ut inte är helt bekväma med situationen och har svårt att släppa tyglarna. De har inte fattat att slappna av, vådan av att rida nykter :fyllisar .
(På en riddarträning så körde vi en golfvariant, en miniflaska nubbe/sprit på en stolpe, rida förbi i galopp böja sig ner, greppa och sen dricka och tillbaka)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
De skiljer sig mindre än du tror.
Hästar är flyktdjur, om en häst blir nervös är instinkten att dra iväg i full fart. Ingenting stoppar den då utom kanske en 3m tegelvägg och det finns hästar som lyckat ta sig över sånt också.

En 45kg hestchey har ingenting att sätta emot om hästen väl har börjat fly.

Man kan argumentera att det gör det ännu mer bisarrt att de får vistas i trafik, men de har lika stor rätt att vara där som vi har.
Och lattemorsor med mobilen uppe, eller Rose-Marie-Louise som fällt med solskyddet för att mejka sig, eller Sune 103 som bara kör bil en gång om året, eller skägghipsters på en obromsad fixie, eller Love 5 med en ny boll, eller Fanny 15 på födelsedagsmoppen med Thea på pakethållaren och en konversation som bara består av skrik och skratt, eller Ronny på väg till bolaget för ett nytt sexpack då det gamla precis tog slut.

Alla dessa finns också i trafiken och ser oss som en fara.

Min körskolelärare lärde mig egentligen bara en riktigt bra sak.

I varje trafiksituation finns en idiot, om du inte kan se vem det är så är det du.

Det har troligtvis räddat livet på mig minst några gånger.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Njaaaa, min erfarenhet är att de flesta som rider ut inte är helt bekväma med situationen och har svårt att släppa tyglarna. De har inte fattat att slappna av, vådan av att rida nykter :fyllisar .
(På en riddarträning så körde vi en golfvariant, en miniflaska nubbe/sprit på en stolpe, rida förbi i galopp böja sig ner, greppa och sen dricka och tillbaka)
Måste ju bara ställa frågan, får man rida utanför inhägnat område med alkohol i blodet?
Är det samma gränser som för att framföra ett fordon som bil och mc?
Eller räknas det mer som en cykel där man kommer undan med att vara packad för man håller sig till cykelvägar och i diken?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Måste ju bara ställa frågan, får man rida utanför inhägnat område med alkohol i blodet?
Är det samma gränser som för att framföra ett fordon som bil och mc?
Eller räknas det mer som en cykel där man kommer undan med att vara packad för man håller sig till cykelvägar och i diken?

Helt ärligt så har jag aldrig kollat det där :brynad:fyllisar (och bryr mig inte heller :hihi ) En/två burk innan show så slappnar man av och hela ekipaget blir lugnare. :fakta
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När det gäller sprit och hästar finns inget i trafiklagstiftningen. Däremot i ordningsstadgan, samma som för fotgängare. I tävlingssammanhang gäller dopingreglerna.
Det har hänt att travkuskar blivit avstängda innan löp när alkomätarna gett utslag.
 

Elliotandersson

Ny medlem
Gick med
27 May 2019
Ort
Vallentuna
Hoj
1983, Kawasaki, Z400f a1
:backontop bara en liten tanke, såg att någon snackade tidigare om att han stängde av motorn bland hästar osv... bra tanke men jag snackade men en hästtjej och hon hävdade att hästen många gånger blir betydligt mer rädd för cyklisterna när de ljudlöst susar förbi än vad de blir av en motorcykel som man hör brumma :) :hojcbr
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det var väl bara igår det stod om en häst som överraskats av ett par mountainbikes på en ridstig.
Gnisslet från bromsarna hade skrämt hästen i sken, den kastade av ryttaren och sig själv utför ett stup.
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Det värsta min häst vet är elbilar, hon hinner inte höra dem innan dom är nära och överrumplar henne.

Ni alla får ha era åsikter, men som någon tidigare uttryckte så skall man visa hänsyn till alla. Är det en mamma med barnvagn så slår jag av på rullen, likaså om jag möter ryttare på häst. Hästar är som sagt flyktdjur, jag själv har skenat på en 70 väg pga av en motorcykel som skulle bränna järnet en av förra höstens fina dagar. Och vet ni vad, jag förstår honom, jag hade gjort exakt samma sak på samma raka om jag var i hans ställe och han stannade så fort han såg att jag och min häst for i väg i 190 på felsida av vägbanan. Tror hans ben skakade lika mycket som mina efteråt. Vi ryttare vill inte vara på vägarna, vet jag att det är måndag och MC träff på Nääs så skiter jag i att rida ut eftersom stallet är utmed en populär mc väg. Men vi måste ibland korsa vägen för att komma ut i skogen, jag visar hänsyn och andra visar mig hänsyn. Tror att vi tillsammans med lite vilja kan överleva de gånger vi möter hästar på vägarna.

Mvh Babe som älskar både sin hoj och sin häst.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Även skidåkare som kommer bakifrån fort och tyst. Lugnt körda endurocyklar stör inte hästarna. Det är framförallt plötsliga ljud som skrämmer. Märkligt nog har jag upplevt att helikoptrar inte är farliga, men Varmluftballonger.
Nåt som flyger tyst och sen plötsligt väser högljutt och sprutar eld. Måste vara en eldsprutande drake.
 
Last edited:

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Ett ganska korkat flyktdjur reagerar på detta sätt, jag har själv hamnat i både diken och en häck efter att cyklar upptäckt oss för sent och börjar bromsa vilket kan låta ganska rejält om bromsarna är slitna. Och vet ni vad? Ingen gång har jag skällt på cyklisten utan snarare beklagat att jag och min häst skrämt dem när vi farit iväg, men flyktdjur reagerar så här. Personligen möter jag hellre en älg än en häst, en älg kan man medvetet skrämma så den springer åt andra hållet, när det sitter en människa på en häst så vågar iallafall inte jag dra på rullen så att man skräms.
/B
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top