snälla, hjälp min lilla kisse!!!

Clara skrev:
borde jag tvinga honom att åka från nkpg till lkpg (han har ej bil eller körkort) för att komma och titta på katten först tycker ni?
Om ni är osäker och vill träffa honom först så är det ju bättre om han åker för då slipper ju katten obehaget med bilresan om ni skulle behöva ta med honom hem igen. Om katten inte funkar hemma hos honom märks ju först efter nån vecka.

Eftersom den här killen verkar ok på vad du skriver är mitt tips att åka dit med kissen så får ni se hur hemförhållandena är, det brukar säga mycket. Sen så kan ni begära ett återbesök efter nån vecka för att se hur det har gått och om katten och killen trivs med varandra.

Prata gärna i telefon en gång till med honom innan ni åker för ett andra intryck.
Hoppas det går nog bra er. :)

Clara skrev:
han är självklart kastrerad, det glömde jag skriva. han är aldrig avmaskad men eftersom han varit innekatt hittils så har det inte kännts så aktuellt. han har bara varit ute i koppel fem-tio gånger och så har han trillat ner ur fönstret ett par gånger (ingen fara, bara typ två-tre meter nåt) så han borde vara fri från sånt. han är inte vaccinerad. det borde man kanske göra? jag kan betala det om nån vill ha honom på det villkoret. veterinären sa inget om det när vi var där. hon sa bara att han var frisk och fin på alla sätt.

ang. sambon och allergisprutor så är han inte så sugen på det, men det kvittar för vi bor i en ganska liten tvåa så det känns för litet för kissen här ändå...hade vi bott i hus, vilket vi planerar att göra när jag pluggat klart (3, 5 år till...) så hade det inte varit nåt snack om saken, men det känns för en för lång tidsperiod för en sån provisorisk lösning.

som ovan nämnts så känns han väldigt lugn som grund, så att säga, väldigt laidback livshållning, även om han kan vara busig och så (iallafall när han varit innekatt). han är väldigt kelen och vill gärna pussas i ansiktet, när man komemr hem vill han gärna stå med framtassarna på axlarna och pussas och säga hej ordentligt. nästan alla som varit hemma hos mig när kissen och jag var sambos blev helt kära i honom.

tack för ert stöd föresten! det värmer i en tuff situation. ingen vill utsätta sin bebis för sånt här...

helst måste nån slags lösning på detta komma innan nästa helg (30-2)är slut, för då ska jag åka upp till lkpg, så då kan jag ju köra honom nånstans eller ta med honom hit igen.

nån av alla tusentals människor här på sporthoj borde ju känna nån som gärna vill ha en riktigt go kattkille!

Jag skulle kunna kolla med Kusin min han bor i malmö så det är inte så långt för er att resa *S* men för katen såg jag nu...annars tror jag mamma villa ha en ny men dom bor uppe i Hälsingland...och vi har haft norskaskogskatter för :) Finns inte något finnare kattdjur....hör av dej om du annser nån av dom intresserad (och ingen av dom bor i lägenhet) :tummenupp

Vad var det för "gubbe" som ringde då? Någon du känner eller en SH:are eller vad?

Fö. håller jag med MAD.. Klart du kan ångra dig.. Det är ju din bäbis!

Blir dock svårt att göra det när den väl är lämnad...

nu kommer ni inte tro era ögon men det är inte mindre än 16 personer som ahr svarat på min blocket-annons som jag satte ut idag!!! :banana
jag kan inte annat än konstatera att östergötland måste vara ett mer kattvänligt landskap är gamla skåne, för när jag hade annons på kissen och hans syrra för nån månad sen här nere var det ynka två som svarade varav en aldrig mer hörde av sig, och båda de ville bara ha syrran.

jag blir mer och mer ångestfull för varje svar, för hur ska man veta vem av alla dem som kan ge honom det absolut bästa hemmet?

men som det känns nu så står det mellan den första killen, eftersom jag löst sagt ja till honom redan, och mellan en anna tjej. det som talar för killen är att han 1. ringde först 2. verkar införstådd med att katter hårar och busar 3. verkade ha en mycket obekymrad inställning till ovanstående 4. inte redan har en annan katt som min kisse kanske inte kommer gilla, men det som talar emot honom är ju 4'an, för tänk om kissen blir jätteuttråkad och kommer leva loppan och hålla honom vaken om nätterna?
så det som talar för tjejen är 1. hon är hörselskadad, så hon borde störas mindre av loppan-levande 2. hon har andra katter som han kan lattja med.

båda bor i lgh men så katten kan gå ut ändå. den stora frågan är alltså, vilket är bäst, med eller utan andra katter? min bror säger att han verkar helt ointresserad av deras lilla katt och tror att han är lite asocial, men jag vet ju att han hade jättemycket glödje av syrran när de bodde ihop, främst att busa av sig på, förståss.

vad tycker ni, mina visa rådgivare?!?!? :confused:
jag vill ju såklart att han ska slippa flytta igen!

jag har iallafall skrivit ner allas nummer på en prydlig(?) lapp med lite info om personen och detta tänker jag meddela den som får honom, så den inte får för sig att avliva honom om det inte funkar.
jag tänker även kräva återbesök, men nån vecka senare kan jag ju inte eftersom jag bor 40 mil bort, men typ till jul. då kan personen ju inte tänka "äh jag avlivar kräket" för då vet den ju att jag kommer komma och inspektera! :fatta!

Last edited:
Hur går det? Eventuellt kan jag ha en tjejkompis här i Linköping som kan tänka sig att ta emot missen :tomten

Santo skrev:
Hur går det? Eventuellt kan jag ha en tjejkompis här i Linköping som kan tänka sig att ta emot missen :tomten

se mitt förra inlägg för lägesrapport. det är samma än. det blir väl han killen antar jag.
hur bor/är tjejkompisen?

Jag skulle välja killen!
Han har ingen annan katt, alltså all energi och kärlek att lägga på den!
En äldre katt har svårare att anpassa sig med andra katter och bli accepterad och få komma in i deras revir. Det går ju nästan alltid men det tar mycket tid och energi. Sen är ju alla olika och det kan funka hur bra som helst med den hörselskadades katter.

Självklart ska du åka dit och se hur han bor.. blir du det minsta tveksam säg att du ändrat dig.
Men om du bestämmer dig för att du vill lämna katten hos honom så skriver ni ett papper, att ska han av nån anledning göra sig av med katten så ska du kontaktas först.

Vem du än väljer så hoppas jag att katten får det bra.
:)

Clara skrev:
nu kommer ni inte tro era ögon men det är inte mindre än 16 personer som ahr svarat på min blocket-annons som jag satte ut idag!!! :banana
jag kan inte annat än konstatera att östergötland måste vara ett mer kattvänligt landskap är gamla skåne, för när jag hade annons på kissen och hans syrra för nån månad sen här nere var det ynka två som svarade varav en aldrig mer hörde av sig, och båda de ville bara ha syrran.

jag blir mer och mer ångestfull för varje svar, för hur ska man veta vem av alla dem som kan ge honom det absolut bästa hemmet?

men som det känns nu så står det mellan den första killen, eftersom jag löst sagt ja till honom redan, och mellan en anna tjej. det som talar för killen är att han 1. ringde först 2. verkar införstådd med att katter hårar och busar 3. verkade ha en mycket obekymrad inställning till ovanstående 4. inte redan har en annan katt som min kisse kanske inte kommer gilla, men det som talar emot honom är ju 4'an, för tänk om kissen blir jätteuttråkad och kommer leva loppan och hålla honom vaken om nätterna?
så det som talar för tjejen är 1. hon är hörselskadad, så hon borde störas mindre av loppan-levande 2. hon har andra katter som han kan lattja med.

båda bor i lgh men så katten kan gå ut ändå. den stora frågan är alltså, vilket är bäst, med eller utan andra katter? min bror säger att han verkar helt ointresserad av deras lilla katt och tror att han är lite asocial, men jag vet ju att han hade jättemycket glödje av syrran när de bodde ihop, främst att busa av sig på, förståss.

vad tycker ni, mina visa rådgivare?!?!? :confused:
jag vill ju såklart att han ska slippa flytta igen!

jag har iallafall skrivit ner allas nummer på en prydlig(?) lapp med lite info om personen och detta tänker jag meddela den som får honom, så den inte får för sig att avliva honom om det inte funkar.
jag tänker även kräva återbesök, men nån vecka senare kan jag ju inte eftersom jag bor 40 mil bort, men typ till jul. då kan personen ju inte tänka "äh jag avlivar kräket" för då vet den ju att jag kommer komma och inspektera! :fatta!

Clara skrev:
se mitt förra inlägg för lägesrapport. det är samma än. det blir väl han killen antar jag.
hur bor/är tjejkompisen?

Ok, om det inte blir ngn av dem så är hon en snäll djurvän som bor i lägenhet på markplan i Linköping.

Skickar Sgt Tackelberry.. problemet löst! :hihi

Skämt åsido: Löste det sig, eller vill du göra listan längre ändå?
PM:a isf. :tummenupp

Dr.Bike skrev:
Skickar Sgt Tackelberry.. problemet löst! :hihi

Skämt åsido: Löste det sig, eller vill du göra listan längre ändå?
PM:a isf. :tummenupp

nej, jag känner att av de sjutton jag har nu borde väl åtminstone nån vara riktigt bra. om så inte är fallet PM'ar jag!

ok, vet att det är fyskam att lyfta gamla trådar, särskilt skapade av en själv och sist skriven i av en själv, men jag tänkte, att eftersom så många vänliga själar skrivit här och undrat och velat hjälpa, så kan jag ju meddela hur det har gått!!

hur det har gått:

åkte upp till lkpg på fredagen, snackar lite mer med han killen i telefon och det känns bra så jag vill bara få det gjort så på lördagen kör modern och jag iväg. han är jättelugn i buren, piper inte alls, flåsar bara, men när jag lägger över mammas jacka slutar han med det också. vi kör rätt direkt, trots superkonstig vägbeskrivning och väl framme kommer han ut och möter oss och vi går in i hans lgh och kissen kliver försiktigt ut ur buren och lägger sig under hans säng (alltså, mycket bättre början än hos brorsan där han sprang ur buren i panik och kvaddade rakt ner för en spiraltrappa det första han gjorde). vi pratar lite, byter email och jag visar alla hans grejer osv osv och sen går vi. det känns riktigt bra.

på kvällen är vi på familjemiddag hos brorsan när min mobil ringer och det är den här killen. jag blir skitnervös och tänker "nu vill ha att jag kommer och hämtar kattskrället eller nåt!!" men han säger "tänkte bara säga guuud vilken underbar katt det är det här!!!" jag blir så jäkla glad!!!

kissen hade sovit en stund, sen hade killen krupit in under sängen (vilket jag tyckte var så himla gulligt, för han såg rätt "tuff" ut sådär ni vet, men man såg han var supersnäll) och klappat honom och då hade han spunnit och sen hade han klivit ut och tittat sig omkring i lgh'en och sen velat kela och verkade jättelugn.

jag ska fortsätta hålla kontakten med killen, men det känns iallafall superbra nu!!

tack för allt stöd!! :tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...