snälla, hjälp min lilla kisse!!!

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
min kissekatt behöver ett nytt hem. han kan inte bo med mig längre då jag skaffat en allergisk sambo så han fick flytta till min bror i linköping, men nu tycker hans flickvän att kissen hårar för mycket och stör dem på nätterna (eftersom han vill in i deras sovrum där han är van att sova...). Till saken hör att de bor i lägenhet och att han inte varit där nån lång tid så han har inte hunnit vänja sig. han skulle alltså behöva bo i ett hus eller liknande där han kunde komma ut och tappa lite päls och energi,och bo hos nån som har tålamod med att han är lite spattig i början när han är blyg och nervös och som kan ge honom kärlek.

kissen är ca 1,5 år, superfin, pappan är norsk skogkatt så han ser ut som en sån även om mamman är vanlig bonnkatt. han är väldigt tillgiven och social och go på alla sätt. givetvis rumsren.

snälla hjälp oss! jag vet inte vad jag ska göra!

han kan köras i stort sett var som helst i södra sverige (helst östergötland, elelr skåne) men jag ser gärna att han slipper åka bil så mkt som möjligt då den förra resan var en riktig skräckupplevelse för honom som tog lång tid att hämta sig från.

kan du ta honom? känner du nån som kan ta honom? känner du nån som känner nån som kan ta honom?

jag vill ine behöva lämna honom till ett katthem som kommer göra honom ännu mer uppjagad och ledsen.

snälla snälla hjälp mig!

/kan inte sova... :rolleyes:

Bifogat

• henke2.jpg
    henke2.jpg
    76.5 KB · Visningar: 196
Last edited:
En norsk skogskatt! Världens finaste katter imo, med en egen vilja dessutom. :hihi

Har en likadan kattflicka som fyllde 13 nu i sommar; världens goaste katt. :)

Jag hade tagit den själv om jag hade haft möjlighet.. Håller med om att Norsk skogskatt är världens finaste katter. Dyra dessutom om man skall ha med stmtavla.. Jag skall höra mig för med lite vänner där nere i dina krokar!

Skulle gärna haft en till kisse, speciellt en skogis. Men kan tyvärr inte då den kissen jag redan bor med har en tendens att vilja dänga upp andra som kommer hit. :rolleyes:

Hoppas ni hittar ett bra hem åt han.

Kan höra om mina föräldrar skulle vara intresserade, dom bor på landet så det hade ju varit perfekt för han. Funkar den bra med andra katter och hundar?

FUBAR skrev:
Kan höra om mina föräldrar skulle vara intresserade, dom bor på landet så det hade ju varit perfekt för han. Funkar den bra med andra katter och hundar?

han är van att bo ihop med sin syrra. nu hos min bror har han bott ihop med en annan katt, det har gått ganska bra, men de har ju itne hunnit lära känna varandra än riktigt. hund har han bara träffat en gång, då gick det bra men han var lite reserverad. men vafan, katter vänjer sig ju.

Clara skrev:
han är van att bo ihop med sin syrra. nu hos min bror har han bott ihop med en annan katt, det har gått ganska bra, men de har ju itne hunnit lära känna varandra än riktigt. hund har han bara träffat en gång, då gick det bra men han var lite reserverad. men vafan, katter vänjer sig ju.

Åh Gud, vilken söt katt! Hade gärna tagit hand om honom, men har inte riktigt möjlighet just nu. Dessutom bor jag nog lite för långt bort. Hoppas i alla fall att ni hittar ett bra hem till kissen.

Du får väl byta sambo :D Nej, men hoppas ni hittar något åt honom.

Upp.. Ge kissen ett hem nu!

För information så är skogisar väldigt lugna i psyket och det skall mycket till om de ens skall bry sig om andra katter. De ligger mest och kikar på dem.. Antar att det har lite att göra med att de är så krafiga/stora att de inte behöver bevisa nått..

Iaf är de skogisar jag träffat väldigt lugna..

Det är inte så att din sambo kan tänka sig att ta sig en sån där allergi-spruta? Har för mig att det ska hålla i tre år eller nåt sånt. Kostar iofs lite men det kan det väl vara värt. Har en kollega som gjorde det och det funkade bra för henne.

han är självklart kastrerad, det glömde jag skriva. han är aldrig avmaskad men eftersom han varit innekatt hittils så har det inte kännts så aktuellt. han har bara varit ute i koppel fem-tio gånger och så har han trillat ner ur fönstret ett par gånger (ingen fara, bara typ två-tre meter nåt) så han borde vara fri från sånt. han är inte vaccinerad. det borde man kanske göra? jag kan betala det om nån vill ha honom på det villkoret. veterinären sa inget om det när vi var där. hon sa bara att han var frisk och fin på alla sätt.

ang. sambon och allergisprutor så är han inte så sugen på det, men det kvittar för vi bor i en ganska liten tvåa så det känns för litet för kissen här ändå...hade vi bott i hus, vilket vi planerar att göra när jag pluggat klart (3, 5 år till...) så hade det inte varit nåt snack om saken, men det känns för en för lång tidsperiod för en sån provisorisk lösning.

som ovan nämnts så känns han väldigt lugn som grund, så att säga, väldigt laidback livshållning, även om han kan vara busig och så (iallafall när han varit innekatt). han är väldigt kelen och vill gärna pussas i ansiktet, när man komemr hem vill han gärna stå med framtassarna på axlarna och pussas och säga hej ordentligt. nästan alla som varit hemma hos mig när kissen och jag var sambos blev helt kära i honom.

tack för ert stöd föresten! det värmer i en tuff situation. ingen vill utsätta sin bebis för sånt här...

helst måste nån slags lösning på detta komma innan nästa helg (30-2)är slut, för då ska jag åka upp till lkpg, så då kan jag ju köra honom nånstans eller ta med honom hit igen.

nån av alla tusentals människor här på sporthoj borde ju känna nån som gärna vill ha en riktigt go kattkille!

Last edited:
hade jag vart hemma mer så ..
vill ju inte ha en såndär katt med skadat psyke igen som jag hade förut.. rev sönder mkt å blev helt knäpp.. kan bero på att de är en hona :va

katter ska mest vara still å keliga
inte bara springa runt som idioter å härja hela tiden å inte vilja bli klappade :kocko

heimdal skrev:
vill ju inte ha en såndär katt med skadat psyke igen som jag hade förut.. rev sönder mkt å blev helt knäpp.. kan bero på att de är en hona :va

inte bara springa runt som idioter å härja hela tiden å inte vilja bli klappade :kocko

köp en uppstoppad variant kanske? om du inte ens vill den ska vara kelen så borde det funka lika bra. :tummenupp

nu på morgonen, vid nio, ringde min mobil och en kortfattad karl meddelade mig att han var intresserad av kissen. jag kom helt av mig och kände att det kanske inte räckte med att säga "jaha, va bra då säger vi det då" utan att man skulle fråga och sånt. jag är ju van vid mailkontakt för fan!!

han var mycket kortfattad, inte som jag pladderlisa, men verkade mkt lugn, ordentlig och mycket medveten och katters bieffekter såsom behårning och överskottsenergi.

så nu ska jag leverea honom till norrköping nästa helg. :tummenupp

k'nns bra men lite läskigt!! tänk om han är skithemsk när man kommer dit?!
"eh, nej, föresten, vi ångrade oss" :död

Clara skrev:
han är aldrig avmaskad men eftersom han varit innekatt hittils så har det inte kännts så aktuellt.

Ap ap ap... Det spelar ingen som helst roll om han är inne eller utekatt för jag antar att han ändå är lös när han är hemma? Eller lever han i en plastbubbla? Om inte så drar NI med er en massa skit utifrån framför allt om ni har katter utanför ert hus. Se till och avmaska honom!

heimdal skrev:

Hahahahaha. Spelar för fan ingen roll om det är en honkatt eller hankatt. Är dom puckade i huvudet från början så är dom. Annars kan det ju ha varit så att katten var understimulerad också. Katter kommer aldrig vara helt stilla och lugna. Detta beror på att dom under perioder, när dom är lugna, går och samlar ihop en massa energi. När denna bägare är full och rinner över får dom sina små frispel. Ni vet vad jag menar, springer snabbt igenom lägenheten, blir rädda för sin egen skugga och råkar springa in i badkaret istället för att vika undan eller hoppa över det osv.

Ett jäkla tjafs om avmaskning. Avmaskning görs när katten har mask, ska det vara så mycket svårare?

Hade katten funnits närmare sthlm så hade jag hämtat den. Min kille behöver en kompis när han är inne och slöar. Ute har han massa kompisar.

M.G.F skrev:
... blir rädda för sin egen skugga och råkar springa in i badkaret istället för att vika undan eller hoppa över det osv.
Låter som mig på morgonen :3freak

Jo även innekatter behöver avmaskas ibland men inte lika frekvent. Sen om en ung katt kommer att behöva vara själv mycket, när du är på jobbet och så vidare, kan det vara bra att skaffa två istället så att de får sällskap av varann, (om du inte har otur och får två tokar som river stället då). En äldre kisse, speciellt utekatter, brukar klara sig lite bättre.
Om man däremot inte har tid för katten så ska man nog inte skaffa nån alls.

Clara skrev:
k'nns bra men lite läskigt!! tänk om han är skithemsk när man kommer dit?!
"eh, nej, föresten, vi ångrade oss" :död
Känns det inte bra när ni kommer dit så lämna inte katten. Brukar funka så när det gäller djur, att det inte är helt klart innan man fått träffa nya matte/husse och se vilka dom är.

M.G.F skrev:
Ap ap ap... Det spelar ingen som helst roll om han är inne eller utekatt för jag antar att han ändå är lös när han är hemma? Eller lever han i en plastbubbla? Om inte så drar NI med er en massa skit utifrån framför allt om ni har katter utanför ert hus. Se till och avmaska honom!

men alltså, jag har alltid bott med utekatter tidigare och med dem var det så att man märkte direkt när de hade mask. de blev smala och man såg äckliga små vita maskar i rumpan på dem. men om du verkligen tror det är viktigt så kan jag ju säga till den som köper honom att han borde göra det sen när kissen lugnat sig lite...jag trodde inte man gjorde det i förrän man vet att de har mask, menar jag.

Orca69 skrev:
Låter som mig på morgonen :3freak

Jo även innekatter behöver avmaskas ibland men inte lika frekvent. Sen om en ung katt kommer att behöva vara själv mycket, när du är på jobbet och så vidare, kan det vara bra att skaffa två istället så att de får sällskap av varann, (om du inte har otur och får två tokar som river stället då). En äldre kisse, speciellt utekatter, brukar klara sig lite bättre.
Om man däremot inte har tid för katten så ska man nog inte skaffa nån alls.

Känns det inte bra när ni kommer dit så lämna inte katten. Brukar funka så när det gäller djur, att det inte är helt klart innan man fått träffa nya matte/husse och se vilka dom är.

ja, min katt har tidigare bott ihop med sin syster så han är van vid andra katter, jag ska säga det till honom att om han är borta mycket kan det vara en bra ide, för min del kändes det jättebra att de var två när man var borta.

jag hoppas bara allt detta kommer lösa sig och sluta strula nu, för jag tycker det är så hemskt för honom att hatta runt såhär.

det jag gillade med den här killen var iallafall att han verkar mycket lugn med att katter fäller, busar och är konstiga i början "jamen såna är ju katter ju" sa han bara. mycket bra.

borde jag tvinga honom att åka från nkpg till lkpg (han har ej bil eller körkort) för att komma och titta på katten först tycker ni?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8