Snälla hjälp med Personlig brev till jobbansökan!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag är ställföreträdande butikschef på mitt nuvarande arbete. Håller på att söka till butikschef nu men har verkligen jätte svårt att beskriva mig själv i ett personligt brev. Skulle verkligen uppskatta om någon här har lust att hjälpa mig lite!? Gärna någon som är chef/egen företagare och som läser ansökningar.

Får själv in massa ansökningar på jobb och de kastar vi bara. Men nu är detta till en chefsposition vilket gör att det måste vara riktigt bra. Tror jag ändrat mitt personliga brev hundra gånger nu men tycker inte det blir bra ändå. :(

Alla tips mottages tacksamt!

Snälla hjälp mig! Pma mig så kan jag skicka mitt personliga brev.

Tack på förhand!
Money

De enkla tipsen är var ärlig och gör en bra disposition. Prata inte för mycket om intressen och fokusera mer på varför tjänsten passar dig och vad du kan bidra med. Undvik generiska brev utan det skall synas att det matchar annonsen.

Jag har har varit chef i ett antal år och sett många ansökningar och lyckades dessutom nyss ta ett steg uppåt själv. Min slutsats är (tyvärr för alla författare) att det personliga brevet är 5-10% och CVn är betydligt viktigare. CV verkar inte vara ditt problem så brevet är bara till för att inte bli bortsållad. Du får gärna skicka PM och du kan få ett par exempel (dock på engelska) om du vill.

Printa ut på tryckeri 100cmX70cm, då missar de det inte i högen iallafall ;)

De enkla tipsen är var ärlig och gör en bra disposition. Prata inte för mycket om intressen och fokusera mer på varför tjänsten passar dig och vad du kan bidra med. Undvik generiska brev utan det skall synas att det matchar annonsen.

Jag har har varit chef i ett antal år och sett många ansökningar och lyckades dessutom nyss ta ett steg uppåt själv. Min slutsats är (tyvärr för alla författare) att det personliga brevet är 5-10% och CVn är betydligt viktigare. CV verkar inte vara ditt problem så brevet är bara till för att inte bli bortsållad. Du får gärna skicka PM och du kan få ett par exempel (dock på engelska) om du vill.

Hmm vad jag förstått så är inte CVn lika viktig, jag gick ut skolan för 11 år sen och har jobbat sen dess. Fick för mig att det personliga brevet var viktigare. Iaf när det kommer till butik. Men pmar dig gärna så du kan få komma med lite kritik. All hjälp tas tacksamt emot! :)

Eftersom det bara är en pinne upp på nuvarande arbetsplats tycker man att det personliga brevet kunde kvitta, dom har ju haft dig anställd redan.

Eftersom det bara är en pinne upp på nuvarande arbetsplats tycker man att det personliga brevet kunde kvitta, dom har ju haft dig anställd redan.

Det handlar inte om min nuvarande arbetsplats. Tyvärr är prognosen inte så bra hos oss då vi stängt ner butiker vilket ger förtur till de BC som fått sluta där. Det betyder att jag inte kommer upp på den pinnen ja vill förens om kanske 2 år. Jag har bestämt mig för att det är i år jag ska vara BC. :) Så även om jag stormtrivs på min arbetsplats och helst av allt velat vara kvar så måste jag tyvärr söka på andra ställen. :)

Erfarenhet har jag, lika så väldigt goda referenser. Men det är svårt att få chansen om man inte redan ÄR BC. Därför jag är i behov av ett riktigt bra och proffsigt personligt brev.

Detta hjälper inte dig, men det är sällan jag läser ett personligt brev. Mestadels för att det inte är vanligt i de kulturer jag arbetar, men också för att det inte säger särskilt mycket om en individ (60,000 sporthojare som knåpar ihop ett brev är ett bra exempel bara där...).

Detta hjälper inte dig, men det är sällan jag läser ett personligt brev. Mestadels för att det inte är vanligt i de kulturer jag arbetar, men också för att det inte säger särskilt mycket om en individ (60,000 sporthojare som knåpar ihop ett brev är ett bra exempel bara där...).

Förstår att det skiljer sig mycket beroende på vilket yrke man har. Min tanke är mer att få hjälp med att skriva det mer intressant. Blir lätt hemmablind och svårt att se det med andra ögon när man skriver själv. :)

Det jag kan reagera på när jag läser personligt brev är t.ex. om man kan genomskåda att det är ett standardbrev som ska passa olika jobb som man sökt. Det ska fan synas att man besvärat sig att skriva ett brev för just det jobbet man söker.
Sedan gillar jag inte när det är tydligt att man skriver upp sig själv mer än CV visar. Har varit med om att man intervjuat en helt annan person än den det står om i brevet också.

Det jag kan reagera på när jag läser personligt brev är t.ex. om man kan genomskåda att det är ett standardbrev som ska passa olika jobb som man sökt. Det ska fan synas att man besvärat sig att skriva ett brev för just det jobbet man söker.
Sedan gillar jag inte när det är tydligt att man skriver upp sig själv mer än CV visar. Har varit med om att man intervjuat en helt annan person än den det står om i brevet också.

Det är just det som är problemet för mig, HUR jag ska få med att jag kan allt det dom eftersöker utan att skriva ett 10 sidor långt brev! Vill inte låta kaxig i heller genom att bara skriva att jag kan allt, punkt. Tänker absolut inte överpresentera mig i brevet utan bara få med det viktiga så de förstår att jag verkligen kan det de eftersträvar. Öga mot öga kan jag presentera mig bra men problemet ligger i själva brevet, att få personen som läser det att fastna för MIG! :)
Sen vill jag så som du skriver heller inte få det att låta som ett standardbrev. Även om nu när det handlar om butik så skriver företagen i princip exakt samma sak i sina ansökningar. Helst av allt hade jag velat personligen lämna över min ansökan men det går inte då det är regions chefer som håller i ansökningarna och de har ingen fast plats. Menar att ja kan tex inte gå till den butiken ja söker och presentera mig där då där inte finns någon som har hand om det. :)

Förstår att det skiljer sig mycket beroende på vilket yrke man har. Min tanke är mer att få hjälp med att skriva det mer intressant. Blir lätt hemmablind och svårt att se det med andra ögon när man skriver själv. :)

Ärligt talat vet jag inte om det är vanligt med personligt brev inom min yrkeskategori. Har inte arbetat i Sverige på snart 10 år så det har säkert ändrats en del. Här i Japan och i USA har jag dock inte stött på det så ofta.

For att vara lite hjälpsam så skulle jag rekommendera en koncis sammanfattning av hur du är som person, relaterat till det yrke du söker. "Ambitious retail professional with a proven track record of implementing solid business processes, seeking to grow as an individual and expand on existing management skills" see i mina ögon bättre ut än "Trevlig tjej på 30 vårar med motorcyklar och höstskötsel som fritidsintressen. Vore skoj att vara chef."

Riktlinjen i USA brukar vara att hålla sig till 1 sida för hela CV:t. Mitt "personliga brev" ryms på några rader.

Som sagt, dåligt med erfarenhet från Sverige på sistone så ta det med en nypa salt... :)

Ärligt talat vet jag inte om det är vanligt med personligt brev inom min yrkeskategori. Har inte arbetat i Sverige på snart 10 år så det har säkert ändrats en del. Här i Japan och i USA har jag dock inte stött på det så ofta.

For att vara lite hjälpsam så skulle jag rekommendera en koncis sammanfattning av hur du är som person, relaterat till det yrke du söker. "Ambitious retail professional with a proven track record of implementing solid business processes, seeking to grow as an individual and expand on existing management skills" see i mina ögon bättre ut än "Trevlig tjej på 30 vårar med motorcyklar och höstskötsel som fritidsintressen. Vore skoj att vara chef."

Riktlinjen i USA brukar vara att hålla sig till 1 sida för hela CV:t. Mitt "personliga brev" ryms på några rader.

Som sagt, dåligt med erfarenhet från Sverige på sistone så ta det med en nypa salt... :)

haha ja tackar o tar emot all hjälp! även om den kommer från andra sidan jorden! :) Fan du lyckades få med allt på två rader! SEE ja suger på d här! hahhaha...tack igen! :)

Jag kan ju inte säga att jag är bra på att skriva ansökan då det va minst 20 år sedan jag gjorde det, men har gjort en del rekryteringar. Jag kan erkänna att jag aldrig valt någon till intervju tack vare det personliga brevet, men däremot så har jag valt bort några p.g.a. det. Däremot så tar jag hänsyn till det när jag förbereder intervjun.

Hm. Använd gärna de rutinerade grabbarna som bollplank, testa brevet på dem, men satsa på egna formuleringar. Det ska ju vara ett 'personligt' brev. När jag var ung ville gärna min pappa hjälpa till, nu har min man synpukter på hur jag formulerar mig, men om jag låter någon annan hjälpa till så är det ju inte personligt längre. :va Du ska känna att du kan stå för det du skriver. Det går nog bra. :tummenupp

Tack ska ni ha allihopa! Alla tips är bra tips. Just nu drar jag i alla trådar jag kan! Har bestämt mig och så skall det bli! :)

Jag undrar om detta butikschefs-jobbet ligger ute på annons? Man har mycket gratis om man bara läser annonsen, för där i står det ju faktiskt vem de söker. Och utifrån det så upprättar man sitt cv och personliga brev. Alternativt söka information på deras hemsida (om de har ngn) eller försöka på annat sätt ta reda på vilken deras nisch är och utgå från det när man skriver sin ansökan.

Jag vet att det är skönt att bara ha ett personligt brev som man kan skicka till i princip vilken potentiell arbetsgivare som helst, tyvärr fungerar inte världen så idag. Man måste anpassa till den specifika arbetsgivaren. I många fall så vill man bara ha ett nytt jobb, spelar egentligen ingen roll vilket. Medan arbetsgivare vill veta varför du vill jobba hos just denne.

Enklaste sättet.
Ett vitt A4, en penna, skriv följande:

( Jag vann över Chuck Norris! )
Frågor på det ?

Lämna namn och telefonnummer, vänta några timmar!

Du har fått jobbet!

Det är just det som är problemet för mig, HUR jag ska få med att jag kan allt det dom eftersöker utan att skriva ett 10 sidor långt brev! Vill inte låta kaxig i heller genom att bara skriva att jag kan allt, punkt. Tänker absolut inte överpresentera mig i brevet utan bara få med det viktiga så de förstår att jag verkligen kan det de eftersträvar. Öga mot öga kan jag presentera mig bra men problemet ligger i själva brevet, att få personen som läser det att fastna för MIG! :)
Sen vill jag så som du skriver heller inte få det att låta som ett standardbrev. Även om nu när det handlar om butik så skriver företagen i princip exakt samma sak i sina ansökningar. Helst av allt hade jag velat personligen lämna över min ansökan men det går inte då det är regions chefer som håller i ansökningarna och de har ingen fast plats. Menar att ja kan tex inte gå till den butiken ja söker och presentera mig där då där inte finns någon som har hand om det. :)

Att beskriva ALLT om dig själv är inte heller intressant för en arbetsgivare, brevet är ju mer ett sätta väcka nyfikenheten i så hög grad att du blir kallad till intervju. Först då kan det vara läge att beskriva dig själv mer utförligt. 400 ord, MAX för brevet och helst ännu kortare. Om du inte lyckas presentera dig själv med den mängden ord, så kommer du inte lyckas bättre med fler ord heller. Du har bara några minuter på dig, om ens det, för att lyckas förmedla bilden av dig själv till en eventuell framtida arbetsgivare, och då måste du vara kort och koncis.

Jag har några mallar jag följer (beroende på tjänstens inriktning), men där jag skriver om stora delar för varje ny arbetsgivare. Generellt är de indelade i tre stycken, där det första stycket är avsett att fånga läsarens uppmärksamhet samt varför jag söker just det här jobbet, det andra stycket beskriver mig själv och mina värderingar mer detaljerat, och det tredje beskriver vad jag kan erbjuda företaget i fråga. Ibland lägger jag också till en kort text om min nuvarande arbetssituation, och när jag är tillgänglig för företaget jag söker hos.

Om jag hade varit du så hade jag först identifierat den värdering/åsikt du har som är dels viktigast för dig, och dels viktigast för tjänsten du söker. Gör också en lista på de kompetenser du har, och välj ut de tre eller fyra som du anser är dina absolut starkaste sidor. Är det något du vet med dig att du är riktigt bra på så tveka inte att uttrycka det på ett kraftfullt sätt, typ "jag är en mycket duktig och erfaren personaladminstratör" eller vad man kan vilja säga.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back