Det är just det som är problemet för mig, HUR jag ska få med att jag kan allt det dom eftersöker utan att skriva ett 10 sidor långt brev! Vill inte låta kaxig i heller genom att bara skriva att jag kan allt, punkt. Tänker absolut inte överpresentera mig i brevet utan bara få med det viktiga så de förstår att jag verkligen kan det de eftersträvar. Öga mot öga kan jag presentera mig bra men problemet ligger i själva brevet, att få personen som läser det att fastna för MIG!
Sen vill jag så som du skriver heller inte få det att låta som ett standardbrev. Även om nu när det handlar om butik så skriver företagen i princip exakt samma sak i sina ansökningar. Helst av allt hade jag velat personligen lämna över min ansökan men det går inte då det är regions chefer som håller i ansökningarna och de har ingen fast plats. Menar att ja kan tex inte gå till den butiken ja söker och presentera mig där då där inte finns någon som har hand om det.
Det kan du inte pure and simple. Ingen orkar läsa mer en max en a4 sida och personligen måste jag få upp intresset redan de första styckena för att inte lägga en ansökan åt sidan. Sitter just nu och rekryterar två säljare och även om dem som verkar mest intressanta är kandidater jag fått via kontakter så vill jag ändå gå igenom en del av de ansökningar som kommit in den vanliga vägen.
Rent allmänt: ett matigare CV är ALLTID mer värt än ett personligt brev. Jag kollar alltid på CVt först. Finns erfarenheten? Brevet är i bästa fall en komplettering och ger en hint om vilken person man har med att göra. Men jag skulle ljuga om jag påstod att jag lusläser personliga brev. Är personen intressant och blir kallad till intervju ja då åker brevet fram som stöd.
Generellt när det gäller brev:
-Skippa standardsnack a la CV-kurs eller där du tangerar samma begrepp det som står i annonsen, det är alldeles för genomskinligt och ger ett intryck av att du inte ansträngt dig
-Berätta vad du gör idag, ev liknande erfarenhet som kan vara värdefull för tjänsten (är själv inte intresserad av att någon körde taxi för 10 år sedan och är "duktig på att ta folk" när man ska ansvara för en budget på 10 mille och ett antal nyckelkunder....)
-Varför söker du tjänsten? Vad kan du erbjuda din nya arbetsgivare? Var dock försiktig med att tala om hur ett bolag ska driva sin business. Spara det till intervjun -om du får frågan.
-Lyft fram dina goda sidor ENBART, ev negativa sidor kan du ta i intervjun. Var ärlig -är du inte analytiskt lagd så kommer det att märkas. Skippa glad och positiv, låter som en labrador. "Som person är jag xx xx xx. Jag trivs bäst i en organisation/miljö där frihet under ansvar och högt tempo är naturlig del av vardagen". xx xx xx är andra ord som beskriver mig bra"....Kort och snärtigt!
-Skriv några korta rader om vad du gör utanför jobbet. Folk utan fritid gör mig misstänksam.
-Och sist men inte minst: KORRLÄS!!! Finns inget mer irriterande än stavfel...jag kanske är gammalmodig men sorry, folk som inte kan stava eller bryr sig om att kolla och dubbelkolla, de är out.
Lycka till!