Snälla förgasarproblem.......

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Snälla nu behöver jag snabb hjälp igen.
Tänkte att jag skulle försöka få igång min gamla Kawasaki 650 (1981) för första gången sedan jag började renovera den i våras.
Men när jag öppnar bensinkranen rinner soppan bara rakt igenom och ut genom slangen som sitter under flotörhuset på fyrans förgasare inte någon av de andra. Varför? Vad ska jag göra?
Alla svar uppskattas!
:huvet :confused: :confused: :confused:

Kawasaki/Nils skrev:
Tänkte att jag skulle försöka få igång min gamla Kawasaki 650 (1981) för första gången sedan jag började renovera den i våras.
Men när jag öppnar bensinkranen rinner soppan bara rakt igenom och ut genom slangen som sitter under flotörhuset på fyrans förgasare inte någon av de andra. Varför? Vad ska jag göra?
Alla svar uppskattas!

Flottören har troligtvis hängt sig. Prova att knacka lite lätt på förgasaren. Om inte det hjälper så kan man få ta isär förgasaren och ev ställa flottörnivån.

Fungerar inte knackningarna kan du låta dem stå över natten.
Med lite tur är det oringarna runt nålventilerna som torkat, bensinen kan få dessa att svälla och täta till det hela.
Skulle det inte fungera imorrn heller blir det till att riva isär och kolla :tungan

Tack, Tack....
Vad vore livet utan er? Naturligtvis, en lätt knackning och droppet slutade men inte F... n startade motorn.... :mad:
I morgon gör jag nya försök med nyladdat batteri... :banana :banana

Kawasaki/Nils skrev:
Tack, Tack....
Vad vore livet utan er? Naturligtvis, en lätt knackning och droppet slutade men inte F... n startade motorn.... :mad:
I morgon gör jag nya försök med nyladdat batteri... :banana :banana

Fick du igång pärlan?

Kawasaki/Nils skrev:
Nej tyvärr. Det enda som händer är ordentliga avgasssmällar både i dämpare och förgasare. Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Några tips? :pannkyss

Startgas brukar få liv i det mesta. Smäller det så har du iaf tändning och då borde den ju starta förutsatt att förgasarna är ok och kammarna ligger rätt.

Du har väl rätt tändhatt på rätt tändstift, annars blir det ju inte rätt tändföljd..

Last edited:
Tja. Kan det vara så att även bensinen är från tidigt 80-tal? Då kommer du aldrig att få i gång den innan du fyllt i lite fäsrka droppar.
Per

per7 skrev:
Tja. Kan det vara så att även bensinen är från tidigt 80-tal? Då kommer du aldrig att få i gång den innan du fyllt i lite fäsrka droppar.
Per

Ingen risk att det är gammal soppa i då jag har låtit lacka om tanken. Lika fullt så smäller det bara....... :huvet
Nu ger jag upp snart och blir väl tvungen att lämna in den till någon verkstad..... :huvet :huvet :huvet

Kawasaki/Nils skrev:
Alla svar uppskattas!

Detta är fixat....

Nu har jag följt alla bra och goda råd och tro det eller ej men den startade... :banana men inte klockrent.
En burk (3:an) vill inte fungera. Dessutom måste jag har choken, nästan i topp för att den ska starta.
Så nu är frågan, finns det någon som kan tänka sig att offra några timmar och hjälpa mig........ :Bugar
Naturligtvis mot ersättning .... :pannkyss

Kawasaki/Nils skrev:
Detta är fixat....

Nu har jag följt alla bra och goda råd och tro det eller ej men den startade... :banana men inte klockrent.
En burk (3:an) vill inte fungera. Dessutom måste jag har choken, nästan i topp för att den ska starta.
Så nu är frågan, finns det någon som kan tänka sig att offra några timmar och hjälpa mig........ :Bugar

Gött att den startade.:tummenupp
Innan du läjer bort jobbet så kolla stiftet på treans cylinder, kanske är det så att det har surat sönder av startförsöken. Kolla även så att tändhatt sitter ordentligt.

Kan det vara någon vakuumslang som är felaktigt kopplad, förutom 3:ans stift/tändhatt/kabel? I så fall bör det vara någon slang som går in "efter" spjällen som ev är felkopplad. Suger hojen friskluft genom en sån slang så lär den gå för magert också, och därför måste du choka... Kan också vara så att den suger tjuvluft någon annastans, exempelvis mellan förgasare och insugsrör. Spraya med startgas mellan förgasare och toppen när du kör på lägsta möjliga choke, går motorn bättre så suger den troligen luft.

Har du kollat så att inte insugsgummina är spruckna. Jag hade det felet en gång och gissa om den gick magert!!!!!!!!!
Per:squid

Kawasaki/Nils skrev:
Detta är fixat....

Sätt i nya stift om du inte redan gjort detta!

Det är tomgånsmunstyckena som är igentäppta, dvs de små rör som sticker ned i flottörhuset. De har ett väldigt litet hål, ungefär 0.30 mm i diameter, som täpps igen väldigt lätt av oxidation och intorkad/åldrad bensin.

Kortfattat, gör ren förgasarna (precis överallt) så kan du samtidfigt gå igenom vakumslangar och insugsgummin.

Tar upp den gamla tråden igen.

Jag tror jag kommit närmare svaret på varför bara tre "burkar" fungerar.
Kan det möjligen vara så att 3:ans cylinder tar in luft genom tänstiftsgängorna? :confused:
På denna cylinder var stiftet sneddraget när jag köpte cykeln och jag anar att jag sabbat gängorna.
Ska jag våga sätta i nya gängor utan att behöva ta av toppen igen? :confused:
Vad har ni för erfarenheter och råd? :confused:
:tomten

Det låter väldigt otroligt. Ett pysande tändstift låter som en trasig topplockspackning eller avgaspackning och det måste pysa _väldigt_ mycket för att den inte ska gå på låga varv. Är originalkompet 10:1 så kommer motorn att funka trots att kompet bara är 5:1 på en av cyllarna, dvs HALVA cylindervolymen har läckt ut via tändstiftet. Mjaä, några halvsnasiga tändstiftgängor är nog inte det du ska leta efter som trolig felkälla.

Går hojen på alla 4 cyllarna vid fullgas och hojen inte ger ifrån sig några ovanliga ljud just då är det definitivt inte tändstiftet du ska mecka med. Är det gängasallad, låt stiftet sitta kvar tills stiftet är helt dött och fixa det då... eller när du har tid, dvs nu under vintern när du ivfsh inte kan ut å köra med den.

Kawasaki/Nils skrev:
Tar upp den gamla tråden igen.

Jag tror jag kommit närmare svaret på varför bara tre "burkar" fungerar.
Kan det möjligen vara så att 3:ans cylinder tar in luft genom tänstiftsgängorna? :confused:
På denna cylinder var stiftet sneddraget när jag köpte cykeln och jag anar att jag sabbat gängorna.
Ska jag våga sätta i nya gängor utan att behöva ta av toppen igen? :confused:
Vad har ni för erfarenheter och råd? :confused:
:tomten

andersbrink skrev:
Det låter väldigt otroligt. Ett pysande tändstift låter som en trasig topplockspackning eller avgaspackning och det måste pysa _väldigt_ mycket för att den inte ska gå på låga varv. Är originalkompet 10:1 så kommer motorn att funka trots att kompet bara är 5:1 på en av cyllarna, dvs HALVA cylindervolymen har läckt ut via tändstiftet. Mjaä, några halvsnasiga tändstiftgängor är nog inte det du ska leta efter som trolig felkälla.

Går hojen på alla 4 cyllarna vid fullgas och hojen inte ger ifrån sig några ovanliga ljud just då är det definitivt inte tändstiftet du ska mecka med. Är det gängasallad, låt stiftet sitta kvar tills stiftet är helt dött och fixa det då... eller när du har tid, dvs nu under vintern när du ivfsh inte kan ut å köra med den.

Problemet är att jag tycker att det pyser men jag kan ha fel. Gängorna är inte helt kassa men klart dåliga.
Om det nu är fel på en förgasare, vad råder du mig då att göra? :Bugar

Kawasaki/Nils skrev:
Om det nu är fel på en förgasare, vad råder du mig då att göra? :Bugar

Det finns två saker det kan vara fel på om den inte funkar på tomgång men funkar på halv/full gas, iaf om hojen funkade 100 innan den ställdes undan.

Felaktig mängd bränsle eller felaktig mängd luft
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1823970&postcount=17

Enklaste sättet att felsöka om den saknar bränsle är att låta hojen gå på lite förhöjd tomgång på de tre cyllar som fortfarande funkar. Spraya startgas eller bromsrengöring rakt in i den förgasare som krånglar - börjar den då att tända och poffa och verkar vilja gå igång, rengör det lilla munstycksröret (som är för tomgången) i flottörhuset.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt