Snälla förgasarproblem.......

andersbrink skrev:
Det finns två saker det kan vara fel på om den inte funkar på tomgång men funkar på halv/full gas, iaf om hojen funkade 100 innan den ställdes undan.

Felaktig mängd bränsle eller felaktig mängd luft
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1823970&postcount=17

Enklaste sättet att felsöka om den saknar bränsle är att låta hojen gå på lite förhöjd tomgång på de tre cyllar som fortfarande funkar. Spraya startgas eller bromsrengöring rakt in i den förgasare som krånglar - börjar den då att tända och poffa och verkar vilja gå igång, rengör det lilla munstycksröret (som är för tomgången) i flottörhuset.

Hej igen Anders.
Så här ser min förgasare ut:
http://www.kawasaki.com/Default.asp...VIChooseVehicle.asp&intCatalogID=2&intParts=1

Vad ska jag göra ? :Bugar

Kawasaki/Nils skrev:

Kort version: Gör ren förgasarna väldigt noggrant.

Lång version: Din länk visar bara den generella Kawasaki-sidan. Använder du Firefox/Mozilla kan du högerklicka och välja "This Frame" och välja "Show only this frame" så vet du exakta adressen till den sidan.

http://houseofmotorcycles.bikebandi...330633~model_dept_name~650+CSR(KZ650H1)US.asp
Skruven "16014" ställer luftmängden för tomgången. Vilken del på förgasaren som styr mängden bränsle (förmodligen ett fast munstycke som inte går att byta) syns inte. Dvs, kikar du i verkligheten på vilken luft/bränslekrets skruven "16014" påverkar kan du härleda varifrån den kretsen får sin bensin. Gör speciellt rent DET munstycket, men även alla andra munstycken.

andersbrink skrev:
Kort version: Gör ren förgasarna väldigt noggrant.

Lång version: Din länk visar bara den generella Kawasaki-sidan. Använder du Firefox/Mozilla kan du högerklicka och välja "This Frame" och välja "Show only this frame" så vet du exakta adressen till den sidan.

http://houseofmotorcycles.bikebandi...330633~model_dept_name~650+CSR(KZ650H1)US.asp
Skruven "16014" ställer luftmängden för tomgången. Vilken del på förgasaren som styr mängden bränsle (förmodligen ett fast munstycke som inte går att byta) syns inte. Dvs, kikar du i verkligheten på vilken luft/bränslekrets skruven "16014" påverkar kan du härleda varifrån den kretsen får sin bensin. Gör speciellt rent DET munstycket, men även alla andra munstycken.

Hej igen.
Hur högt är ditt konsultarvode? Det börjar kännas så men du ska veta att jag verkligen uppskattar hjälpen. Du har en hel del öl innestående…. :fyllisar

Följande är vidtaget idag:
- bytt olja och oljefilter mot nytt. Det gamla fick gå ca 10 min.
- satt i nya gängor i tändstiftet på 3:an. Dammsög med hjälp av en plastslang ner i cylindern och blåste ut resten. Troligtvis fick jag det helt rent.
- Kollat att tändstiftet är ok.
- Tagit ut luftregleringsnålen och gjort rent. Hittade inget skräp.
- Ställt ner luftnålen från ca 3 varv till 2. Provade både ½ , 1, 1 ½ och två.
- Motorn startar med mycket lite hjälp av choken men går inte jämt. Förmodligen (?) går alla fyra men 3:ans grenrör blir inte lika varmt som dom andra. (Ljummet)
Men när jag sedan stänger av motorn kommer det en hel del soppa från 4:ans förgasare. Överskottsröret.
Vad är mitt nästa steg? :confused:

Nästa steg är att göra det du skulle gjort från allra första början med en hoj som stått undanställd i flera år, göra ren förgasarna - ordentligt, in i minsta detalj och kontrollera så att packningar, nålventiler och tätningar är justa. Det finns inga smarta genvägar...

<EOT>

andersbrink skrev:
Nästa steg är att göra det du skulle gjort från allra första början med en hoj som stått undanställd i flera år, göra ren förgasarna - ordentligt, in i minsta detalj och kontrollera så att packningar, nålventiler och tätningar är justa. Det finns inga smarta genvägar...

<EOT>

Jag köpte den på Spinnin Wheel begagnad och genomgången av dom.... :(

Kawasaki/Nils skrev:
Hej igen.
Hur högt är ditt konsultarvode? Det börjar kännas så men du ska veta att jag verkligen uppskattar hjälpen. Du har en hel del öl innestående…. :fyllisar

Följande är vidtaget idag:
- bytt olja och oljefilter mot nytt. Det gamla fick gå ca 10 min.
- satt i nya gängor i tändstiftet på 3:an. Dammsög med hjälp av en plastslang ner i cylindern och blåste ut resten. Troligtvis fick jag det helt rent.
- Kollat att tändstiftet är ok.
- Tagit ut luftregleringsnålen och gjort rent. Hittade inget skräp.
- Ställt ner luftnålen från ca 3 varv till 2. Provade både ½ , 1, 1 ½ och två.
- Motorn startar med mycket lite hjälp av choken men går inte jämt. Förmodligen (?) går alla fyra men 3:ans grenrör blir inte lika varmt som dom andra. (Ljummet)
Men när jag sedan stänger av motorn kommer det en hel del soppa från 4:ans förgasare. Överskottsröret.
Vad är mitt nästa steg? :confused:
Hur länge har du haft igång den, 5 min, 10min?
Varmkör lite och sedan varvar du ordentligt i minst 10min 4-5000/min.
En av mina hojar har dålig komp på en cylle och det tar ganska lång tid
innan den går ok på alla cylindrar.
Slå i en flaska injektion cleaner i tanken, det gör ingen skada.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt