Smitning/självrisk?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vad händer om en cyklist svänger ut i gatan, jag tvingas väja, går omkull och cyklisten smiter? Måste jag betala självrisk för att få ersättning för reparationerna?

.

En kompis råkade ut för precis det fastän cyklisten inte smet. Men eftersom cyklisten inte har någon trafikförsäkring så åkte min kompis på det iallafall...:arsele

Som förare av försäkringspliktigt fordon får du alltid ta skulden rent försäkringsmässigt vid kollision med fotgängare eller cyklist.
Cyklar är inte försäkringspliktiga och kan därigenom inte bli vållande rent försäkringsmässigt även om dom kan vara vållande rent lagligt.
Möjligtvis kan du få till att han betalar självrisken men det är din försäkring som får pynta för skadorna och det är din bonus som sjunker.
Rent lagligt däremot så kan cyklisten mycket väl vara vållande men det kommer i så fall polisen att komma fram till.
Om jag inte missminner mig så är det nog så att polisen gör en ytterst lättvindig förundersökning där dom i princip frågar ut dig och cyklisten och därefter försöker avgöra om det är så att du varit oaktssam. Har du inte varit det så avskrivs ärendet. Om cyklisten betett sig som en idiot så går han fri.

Som förare av försäkringspliktigt fordon får du alltid ta skulden rent försäkringsmässigt vid kollision med fotgängare eller cyklist.
Cyklar är inte försäkringspliktiga och kan därigenom inte bli vållande rent försäkringsmässigt även om dom kan vara vållande rent lagligt.
Möjligtvis kan du få till att han betalar självrisken men det är din försäkring som får pynta för skadorna och det är din bonus som sjunker.
Rent lagligt däremot så kan cyklisten mycket väl vara vållande men det kommer i så fall polisen att komma fram till.
Om jag inte missminner mig så är det nog så att polisen gör en ytterst lättvindig förundersökning där dom i princip frågar ut dig och cyklisten och därefter försöker avgöra om det är så att du varit oaktssam. Har du inte varit det så avskrivs ärendet. Om cyklisten betett sig som en idiot så går han fri.

Alltså, som jag skrev så smet cyklisten och jag har inte kört på någon eftersom jag väjde.

Sedan, vad jag kan se på tff.se så kan de ersätta en del av självrisken men jag måste bevisa att han/hon är vållande.

.

Eeeeeeh.... är cyklisten vållande så går det INTE på din försäkring om han STANNAR!!
Jag har själv fått bilen påcyklad och det fick den killen ta på hemförsäkringen.. Jag pröjsade inte en spänn..

I detta fallet så kliver TFF in och betalar en del av din självrisk då det är en smitning..
Bevisningen sköter ju du, dom kan ju inte bevisa något annat då han drog..

Jag har mycket svårt att tro att TFF skulle ersätta skador orsakade av en cyklist. TFF går bara in när trafikförsäkring saknas på trafikförsäkringspliktigt fordon eller om fordonet är okänt och i vissa fall när det vållande fordonet är utländskt. Cyklar är inte trafikförsäkringspliktiga.

Jag har mycket svårt att tro att TFF skulle ersätta skador orsakade av en cyklist. TFF går bara in när trafikförsäkring saknas på trafikförsäkringspliktigt fordon eller om fordonet är okänt och i vissa fall när det vållande fordonet är utländskt. Cyklar är inte trafikförsäkringspliktiga.

Stämmer dessvärre, fick samma besked av försäkringsbolaget idag. Synd att man är så förbannat ärlig och inte ljög ihop nån story...

Hör med Kakan. Vet att hon råkade ut för det när en cyklist drog om henne på insidan precis när hon skulle svänga vid ett trafiklyse. Marksyning blev det för Kakans del och hurvida försäkringen täckte eller ej, det vet jag inte.

Back