Smitning från mc-olycka!!

Capoeira_gbg

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Kawasaki ZXR750 -93
Jag jobba på en bilplåtslagar och lackerarverkstad.Och i förgår när jag skulle åka hem å satte mig på bågen och varmkörde den först.Sen när jag skulle åka därifrån,la mig på min sida av vägbanan och kom upp i hela 10km/h.Till vänster stod d en hög minibuss som kan ha gjort att jag inte syntes så bra.Men ial,så när jag precis skulle svänga vänster dök d upp,från ingenstans,en bil rakt framför mig.Jag tvärnitade direkt,men såg jag kom närmare å närmare bilen,så jag i ren reflex slängde mig till vänster/bakom bilen å tog bågen med mig så inte den skulle åka in i honom.Hamnade såklart på marken,med bågen över mig fot så jag kunde inte flytta 230liggande kg..Passageraren i bilen gick ut å hjälpte mig upp med bågen.Jag allmänt chockad av den snabba händelsen,satte mig på bågen.Då såg jag hela vänsterkåpan va sönderrepad å sprucken.Och när jag skulle lägga i friläge så såg jag fotväxelstaget hade gått av..Jag förbannad som aset,drog några censurerade verser till han som hjälpte mig med bågen.Och under allt detta så satt föraren fortfarande kvar i bilen!..När jag skällt liten stund på passageraren,så gick han tillbaka till bilen.Blev skjutsad till kundmottagningen för å hämta sin bil.När han klivit ut så åkte förare bara därifrån utan å snackat med mig elle nånting.Men jag hann ta bilnumret..Jag förbannad som helvette gick in till kundmottagningen å snackade med en av cheferna så vi gick ut å tog några bilder på vägen så man såg mina bromsspår å några bilder på min båge.
Ringde sen hela kvällen för att försöka få tag på polisen..Sen efter 4 h så svarade dom å fick svaret att dom inte gör såna anmälningar längre som gäller smitning,utan måste komma till stationen :mad: .
Så dagen efter så satte jag mig där efter jobbet.Väntade i över en timme utan väntenumret ändrade sig.Så jag tog min nummerlapp å åkte hem för att få tag på numret till han som körde bilen..Fick tag på d å ringde honom..Sa till honom att jag tyckte allt va hans fel men glömde nämna om smitningen.Men tänkte på att hålla mig lugn hela tiden på en vuxen nivå..Men han nekade å tyckte jag va ouppmärksam och att inte trodde att 10st av mina jobbarkompisar hade sett händelsen.Så ville jag polisanmäla honom så fick jag göra d :kocko .Då sa han:så får vi se vad som händer.

Kom till polisen å d blev till slut min tur..Nämde mina vittnen och han smet utan ens gå ur bilen och allt d där..Då sa polisen:vill inte va negativ nu,förstå ju din situation.Men d finns risk för att detta målet läggs ner för d kommer bli ord mot ord!! :va :huvet

Så nu står man här med trasig båge och ett sprillans nytt skinnställ som e fuckad! :huvet

Asså,vad e denna värld på väg???!!..Jag ha ju gjort allt jag kunde göra nu.Elle vet ni nårra mer tips?????

Kände mig tvungne å skriva av mig lite ilska..

hur ser vägen ut som det hände på??!!? från vilket håll kom du och från vilket håll kom han?!?!

Capoeira_gbg skrev:
Jag jobba på en bilplåtslagar...

Asså,vad e denna värld på väg???!!..Jag ha ju gjort allt jag kunde göra nu.Elle vet ni nårra mer tips?????

Har jag fattat det hela rätt att 10 arbetskamrater från ditt jobb bevittnade händelsförloppet??

11 mot 2 är väl knappast ord mot ord...

Jo, det är ju ord mot ord, 11 ord mot 2 ord. :)

Till saken: Stå på dig, det är hans fel om det gick till som jag tolkade det. Gör en anmälan och ta vittnesmål skriftligt av de som såg så går det nog vägen.

Även bilar är mjuka om man har Basebollsträn... :mad: :mad:

Det är bara att hämnas... :mad: :mad: :mad:

Capoeira_gbg skrev:
Så nu står man här med trasig båge och ett sprillans nytt skinnställ som e fuckad! :huvet
Det där blir det säkert inga problem med. Anmäl till försäkringsbolaget så får du ersättning från hans trafikförsäkring. Ta't lugnt på den fronten alltså :tummenupp

Bingo skrev:
Det där blir det säkert inga problem med. Anmäl till försäkringsbolaget så får du ersättning från hans trafikförsäkring. Ta't lugnt på den fronten alltså :tummenupp

nja, fast för att hans försäkring skall kunna utnytjas måste ju han vara skyldig till olyckan...så man står ju kvar på ruta 1 å stampar. anmäl, anmäl, anmäl! Ge inte upp bara för att polisen tror en massa trams!

Mcbudet skrev:
hur ser vägen ut som det hände på??!!? från vilket håll kom du och från vilket håll kom han?!?!
Man kan förklara vägen som en raksträcka med bilar parkerade till höger och vänster om mig.Och längst bort på vägen så skulle jag svänga vänster(från höger för bilistens sida)då jag precis när jag skulle börja svänga upptäckte ja<g bilen bakom en minibuss som stod parkerad å skymde delar av sikten för mig å bilisten.Han kom från vänsteri lite för hög fart med tanke på den dåliga å skymda sikten!

(MARCUS) skrev:
Även bilar är mjuka om man har Basebollsträn... :mad: :mad:

Det är bara att hämnas... :mad: :mad: :mad:

Exakt!!Med den svenska lagen e ju allt möjligt(brottslingarnas ordspråk) :tummenner

Jag ha anmält allt till polisen och till mitt försäkringsbolag.D kommer ju gå på hans bolag,men bara om han erkänner d va hans fel.Annars kommer jag inte få nånting från hans bolag..I annat fall få jag försöka hos trafikförsäkringsföreningen.Men jag ha ingen aning om hur d kommer att gå isåfall :rolleyes: ..Som jag sa till mitt försäkringsbolag:visst,vore skönt om jag fick ersättning,men jag vill sätta dit föraren också :6surkart

För många år sen när jag var ung och dummare..

Mötte en bil på vägen hem från jobbet (med min egen bil) som var så pass mycket över på min sida vägen (jag hade två hjul i diketskanten) att han tog med sig min spegel.. Jag stannade till i 2sekunder och väntade på att han skulle stanna..Men efter att ha insett att han fortsätter så vänder jag och jagar ikapp..
Lyckas köra om och får stopp på snubben som just kört bort min spegel..
När jag går fram till hans bil och påpekar att han körde just bort min spegel..
Nääääe..Det har han inte gjort..(Hans spelgel hänger trotts allt i kablarna)..
Efter viss diskution vågar jag inte tjafsa längre då snubben är mycket större...

Så jag tar regnr och polisanmäler honom..
Efter mycket tjafs med snuten får jag hem ett brev att ord står mot ord..
så där kom jag ingenstans..

Sen i mina drömmar... :rolleyes:
Lyckas jag snoka reda på vart han jobbar och vart han har sin bil parkerad..
Så jag (fortfarande i mina drömmar) åker dit med järnröret och slår bort resterade av hans backspeglar... :rolleyes:

bagerah skrev:
nja, fast för att hans försäkring skall kunna utnytjas måste ju han vara skyldig till olyckan...så man står ju kvar på ruta 1 å stampar. anmäl, anmäl, anmäl! Ge inte upp bara för att polisen tror en massa trams!
Det är möjligt att jag har fel, men såvitt jag vet så gör försäkringsbolagen en egen bedömning av vem som är vållande part och att det är den bedömningen som ligger som grund för ersättingsfrågan - i de fall ingen vill ta på sig skulden alltså. Kommer de fram till att bilisten är den vållande så täcks Capioieras skador av hans trafikfösäkring. Och i en sån bedömning lär tio vittnen väga rätt tungt.

Capoeira_gbg skrev:
Man kan förklara vägen som en raksträcka med bilar parkerade till höger och vänster om mig.Och längst bort på vägen så skulle jag svänga vänster(från höger för bilistens sida)då jag precis när jag skulle börja svänga upptäckte ja<g bilen bakom en minibuss som stod parkerad å skymde delar av sikten för mig å bilisten.Han kom från vänsteri lite för hög fart med tanke på den dåliga å skymda sikten!
Om jag har fattat rätt så kom du från höger och han från vänster. Då kommer försäkringsbolaget troligen döma att du har 60% rätt och han har 40% fel(eller liknande). Det spelar ingen roll om han erkänner att han har fel eller rätt, om du skickar in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag och anger hans regnr. Så kommer ditt bolag ta kontakt med hans, eftersom han antagligen inte har skickat in någan anmälan så skickar hans bolag ett brev till honom och ber honom skicka in en anmälan, gör han inte det så skickar dom ett brev till(nu har det gått ca 2månader) och har han fortfarande inte skickat in nån så försöker dom ringa honom. Får dom inte tag i han då så går dom helt på dina uppgifter! :tummenupp

Vem var det som svängde vänster?
Jag tycker det låter som du svängde vänster när han kom mot dig från andra hållet?

Capoeira_gbg skrev:
Jag jobba på en bilplåtslagar och lackerarverkstad.Och i förgår när jag skulle åka hem å satte mig på bågen och varmkörde den först.Sen när jag skulle åka därifrån,la mig på min sida av vägbanan och kom upp i hela 10km/h.Till vänster stod d en hög minibuss som kan ha gjort att jag inte syntes så bra.Men ial,så när jag precis skulle svänga vänster dök d upp,från ingenstans,en bil rakt framför mig.Jag tvärnitade direkt,men såg jag kom närmare å närmare bilen,så jag i ren reflex slängde mig till vänster/bakom bilen å tog bågen med mig så inte den skulle åka in i honom.Hamnade såklart på marken,med bågen över mig fot så jag kunde inte flytta 230liggande kg..Passageraren i bilen gick ut å hjälpte mig upp med bågen.Jag allmänt chockad av den snabba händelsen,satte mig på bågen.Då såg jag hela vänsterkåpan va sönderrepad å sprucken.Och när jag skulle lägga i friläge så såg jag fotväxelstaget hade gått av..Jag förbannad som aset,drog några censurerade verser till han som hjälpte mig med bågen.Och under allt detta så satt föraren fortfarande kvar i bilen!..När jag skällt liten stund på passageraren,så gick han tillbaka till bilen.Blev skjutsad till kundmottagningen för å hämta sin bil.När han klivit ut så åkte förare bara därifrån utan å snackat med mig elle nånting.Men jag hann ta bilnumret..Jag förbannad som helvette gick in till kundmottagningen å snackade med en av cheferna så vi gick ut å tog några bilder på vägen så man såg mina bromsspår å några bilder på min båge.
Ringde sen hela kvällen för att försöka få tag på polisen..Sen efter 4 h så svarade dom å fick svaret att dom inte gör såna anmälningar längre som gäller smitning,utan måste komma till stationen :mad: .
Så dagen efter så satte jag mig där efter jobbet.Väntade i över en timme utan väntenumret ändrade sig.Så jag tog min nummerlapp å åkte hem för att få tag på numret till han som körde bilen..Fick tag på d å ringde honom..Sa till honom att jag tyckte allt va hans fel men glömde nämna om smitningen.Men tänkte på att hålla mig lugn hela tiden på en vuxen nivå..Men han nekade å tyckte jag va ouppmärksam och att inte trodde att 10st av mina jobbarkompisar hade sett händelsen.Så ville jag polisanmäla honom så fick jag göra d :kocko .Då sa han:så får vi se vad som händer.

Kom till polisen å d blev till slut min tur..Nämde mina vittnen och han smet utan ens gå ur bilen och allt d där..Då sa polisen:vill inte va negativ nu,förstå ju din situation.Men d finns risk för att detta målet läggs ner för d kommer bli ord mot ord!! :va :huvet

Kände mig tvungne å skriva av mig lite ilska..

anmäl ffs å sätt dit den idioten! Har du vittnen så skall det gå bra ;)

GixxerJensa skrev:
..... Så kommer ditt bolag ta kontakt med hans ......
Rätt taktik, låt försäkringsbolagen göra jobbet.
Jag lyckades krascha en vägverksfräslaser med lastbil och tyckte det var mitt fel men försäkringsbolaget tyckte annorlunda, och de bestämmer....

GixxerJensa skrev:
Om jag har fattat rätt så kom du från höger och han från vänster. Då kommer försäkringsbolaget troligen döma att du har 60% rätt och han har 40% fel(eller liknande). Det spelar ingen roll om han erkänner att han har fel eller rätt, om du skickar in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag och anger hans regnr. Så kommer ditt bolag ta kontakt med hans, eftersom han antagligen inte har skickat in någan anmälan så skickar hans bolag ett brev till honom och ber honom skicka in en anmälan, gör han inte det så skickar dom ett brev till(nu har det gått ca 2månader) och har han fortfarande inte skickat in nån så försöker dom ringa honom. Får dom inte tag i han då så går dom helt på dina uppgifter! :tummenupp

Va gott!Jag trodde d va kört nu när han nekar,fast jag ha polisanmält allting..Kanske man ha en chans ial då..

Jo,jag skulle svänga vänster å han vet i fan vad han skulle göra med den "snygga" placeringen han hade :fatta!

Nu är jag rätt bortdribblad av parkerade fordon, höga minibussar och vänstersvängande pappskallar men hur än händelseförloppet gick i den här olyckan så verkar de som att de är lite ditt fel också.

Om jag fattar rätt så ska du svänga vänster vid punkt A på den där raka gatan med parkerade bilar utmed bägge sidor. Innan du kommer fram till punkt A där du ska svänga vänster så har du "helt plötsligt" en bil framför dig som "kommit från ingenstans".
Jag föreställer mig att han kommer ut mellan två parkerade bilar alternativt att han är en av de parkerade bilarna som svänger ut i gatan utan att se att du kommer, för du var ju skymd av en hög, röd minibuss?

Om han kommer från en parkering vid sidan av eller från vägkanten så har ju han väjningsplikt mot dig men samtidigt är ju du skyldig att anpassa hastigheten så pass att du kan stanna om de plötsligt dyker upp nåt på vägen.

Man tycker att du borde hunnit göra de om du rullade i tio km/h?

Men ja kan ju ha fel :)

Hmm- Låter som du blir tvungen att rita upp någon fin och advancerad bild i paint eller annat högteknologiskt dataprogram.
Lycka till!

Jag har grymt svårt för att fatta din beskrivning både text å bild men jag tycker det verkar som att du kommer åka på detta. Du har ju brustit i uppmärksamhet under din vänstermanöver. Jag kan inte fatta vad bilen gjorde fel?

:va

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...