Smiska grus - så kuuuul!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
I dag var jag och en polare ute på vår absolut första grussmiskartur, jag har tidigare enbart kört landsvägshoj så det var med lite ovana vi smet förbi bommarna in på Hemvärnets övningsfält och brölade fram längs de buckliga, gropiga och steniga grusvägarna/stigarna.

Satan så kul det var!!! :yoparty

Ännu roligare vart det när polaren trillade omkull i leran när vi puttrade runt på en lerig gräsåker :). Jag har en känsla av att det kommer att bli minst 50% grus /offroad denna sommar.

Någon som sitter på schyssta tips på bra grusvägar/traktorvägar/kostigar eller liknande söder om Stockholm?

sgtpepper skrev:
I dag var jag och en polare ute på vår absolut första grussmiskartur, jag har tidigare enbart kört landsvägshoj så det var med lite ovana vi smet förbi bommarna in på Hemvärnets övningsfält och brölade fram längs de buckliga, gropiga och steniga grusvägarna/stigarna.

Satan så kul det var!!! :yoparty

Ännu roligare vart det när polaren trillade omkull i leran när vi puttrade runt på en lerig gräsåker :). Jag har en känsla av att det kommer att bli minst 50% grus /offroad denna sommar.

Någon som sitter på schyssta tips på bra grusvägar/traktorvägar/kostigar eller liknande söder om Stockholm?

Kolla www.soe.se
Där finns all info du behöver för att klara dig vid sidan av vägen.

Silwer skrev:
jo det är förbannat kul, trist bara tat samma hojar blir så tråkiga på asfalten.

Håller med, effekten är ju inte mycket att hurra för med på motorvägen. Svänger det mycket däremot så kan det ju vara rätt kul att lägga lakrits med crossdäcken.

Pasi skrev:
Håller med, effekten är ju inte mycket att hurra för med på motorvägen. Svänger det mycket däremot så kan det ju vara rätt kul att lägga lakrits med crossdäcken.
Mjo men dyrt :) tar inte lång tid innan dom är nerslitna

Det är askul att köra grus, traktorvägar & små skogsvägar...Vill ha en offroad också, när jag har råd!

jag har en gammal cross som jag smiskar med i skogen hela tiden. det är helt jävla underbart. jag skulle aldrig bara kunna köra sporthoj.
min favorit är att komma på rejält ställ ut ur en kurva i skogen och direkt gå upp på bakhjulet. alltså typ så att man går upp på bakhjulet nästan samtidigt som man åker med häng och spinnande bakhjul. känns så jävla läckert :tummenupp

Prova och åk lite is, DET är fränt............VROOOOOOOOOOOOOOOOM :tummenupp

Tom Byron skrev:

det ska jag göra i vinter, för nu har jag skaffat spikdäck till crossen. jag ska både yla cross och bmw på isen. ultrakul ska det bli.

Tom Byron skrev:

Jo, isåka e också förjävla fränt! Lite dåligt med isar vid den här årstiden bara... :7peta

Bifogat

• emmi1.jpg
    emmi1.jpg
    52.7 KB · Visningar: 87
Last edited:
Zeb_Macahan skrev:

Ser klart kul ut, blir nog en cross eller liknade till vintern(om ekonomin tillåter)

Klart positivt är att snön är liiiite mjukare att falla mot än asfalten :tummenupp

Om man åker på ren is så är det inte så väldans mjukt ska jag be och tala om...

Sen tycker jag snö är roligare att åka på..

//jaG

burner skrev:
Ser klart kul ut, blir nog en cross eller liknade till vintern(om ekonomin tillåter)

Klart positivt är att snön är liiiite mjukare att falla mot än asfalten :tummenupp

Snö e kul, men för mycket snö e jobbigt. Det var ju ca 30 cm första gången vi körde...
Låg på 2ans växel, känner hur det börjar vobbla, fullgasar men det händer inget, känner hur det går åt helvete & vurpan e ett faktum. Såg sen att det var massa is ivägen för trotteln så den inte kunde öppna ordentligt...Sånt e småjobbigt. Körde på en plogad isbana med, så jävla kul!

Vet inte hur mycket stryck man får nu, men att gasa i skoterspår är överlägset skoj, shit vilket fäste.

Så kommer manutaför så sjunker man ned typ.......50cm eller hur djup nu snön är :)

Men lagom med snö typ 20- 30cm på is är fanimej görskoj oxå, då kan man pheeeeeeeeeeeetsladda i 100år, så gör det inge ont när man lägger sig heller :lol

Blankis suger :huvet
Emmi skrev:
Snö e kul, men för mycket snö e jobbigt. Det var ju ca 30 cm första gången vi körde...
Låg på 2ans växel, känner hur det börjar vobbla, fullgasar men det händer inget, känner hur det går åt helvete & vurpan e ett faktum. Såg sen att det var massa is ivägen för trotteln så den inte kunde öppna ordentligt...Sånt e småjobbigt. Körde på en plogad isbana med, så jävla kul!

Bifogat

• 66.jpg
    66.jpg
    57 KB · Visningar: 91
  • Gurun.jpg
    Gurun.jpg
    136.7 KB · Visningar: 111
Var det snöstorm när ni photade :tungan Det drar så rackarns kallt om det blåser lite å solen e bakom moln.......... åkte som kallats när det var -12, då fanimej var skinnstället inte så roligt. Kändes som en kallt lager me 250kiloskläder :(

Zeb_Macahan skrev:

Det var snöstorm.. men jag använder halvarssons offroadkläder så jag svettades istället... skinnstället passar bra på sporthojen... :tungan

//jaG

Tom Byron skrev:
Var det snöstorm när ni photade :tungan Det drar så rackarns kallt om det blåser lite å solen e bakom moln.......... åkte som kallats när det var -12, då fanimej var skinnstället inte så roligt. Kändes som en kallt lager me 250kiloskläder :(

Jag e så klen (!) så goretex på mig sitter lite löst, sedan e jag van med skinn. Jag åkte i Goretex första gången på is, men kom på att man mest åkte på fyran å femman så det blev det skinn, känns tryggare :tummenupp

Men blankis är lurigt, då börjar man ju fega för det ser så hårt ut :gnissla

Zeb_Macahan skrev:
Det var snöstorm.. men jag använder halvarssons offroadkläder så jag svettades istället... skinnstället passar bra på sporthojen... :tungan

//jaG

Tom Byron skrev:
Vet inte hur mycket stryck man får nu, men att gasa i skoterspår är överlägset skoj, shit vilket fäste.

Så kommer manutaför så sjunker man ned typ.......50cm eller hur djup nu snön är :)

Men lagom med snö typ 20- 30cm på is är fanimej görskoj oxå, då kan man pheeeeeeeeeeeetsladda i 100år, så gör det inge ont när man lägger sig heller :lol

Blankis suger :huvet

Vinteråka Rockar :Bugar Men det finns surhål på vintern oxå :huvet

Bifogat

• PC070026.jpg
    PC070026.jpg
    67.7 KB · Visningar: 141
Har man en KTM blir det lätt kul på grus.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman