Smidig Däckkrängare

majoon skrev:
2572287de enkla balanseringsutrustningarna som finns, blir balanseringen bra av dem?
Ner till en 10 grams noggrannhet brukar jag kunna komma genom att bara snurra på hjulet och väga av med vikter (tejpar fast dem först och mäter ut, för att sedan klistra fast på riktigt när det är avvägt). Det är fullt tillräckligt.

Last edited:
dum fråga men vet inte riktigt hur man kränger med dessa grejerna.....

...använder man däckkrängaren för att trycka bort däcket från fälgen så att man kan komma in med de andra verktygen ("pinnarna") o göra som man typ gör på en cykelsklang?

använder man sen däckskrängaren för att kränga på det nya däcket oxå?

majoon skrev:
2572722 dum fråga men vet inte riktigt hur man kränger med dessa grejerna.....

...använder man däckkrängaren för att trycka bort däcket från fälgen så att man kan komma in med de andra verktygen ("pinnarna") o göra som man typ gör på en cykelsklang?

JA

JA, på den som trådskaparen visade på första bilderna. Nej på den som kommer från greven.

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters

//P

majoon skrev:
2572722 dum fråga men vet inte riktigt hur man kränger med dessa grejerna.....

Används enbart för att trycka av däcket från spåret i fälgen, resten sköts med däckjärn!

oscar skrev:
2572736 Används enbart för att trycka av däcket från spåret i fälgen, resten sköts med däckjärn!

När du skall montera det nya däcket, tryck på däcket med handkraft på den första sidan sedan tar du pressen och trycker på andra sidan också. Slipper använda däckjärn vid påmontering med denna metod.

Dock har jag aldrig kränkt däck större än 160, kanske svårare att klämma dit ett 180/190 däck?

Usch för de där stora otympliga aparaterna. Däckavtryckare modell "spade med hävarm" i kombination med ett spännband och tre däckjärn är en hobbyåkares förstahandsval. Jag saknar förtfarande min gamla spade som fick ben på Sviestad för två år sedan och söker fortfarande efter en ny men det verkar inte finnas några att köpa.

Teddy skrev:
2572795 Usch för de där stora otympliga aparaterna. Däckavtryckare modell "spade med hävarm" i kombination med ett spännband och tre däckjärn är en hobbyåkares förstahandsval. Jag saknar förtfarande min gamla spade som fick ben på Sviestad för två år sedan och söker fortfarande efter en ny men det verkar inte finnas några att köpa.
Här har du lite alternativ:

http://www.tyrepliers.com.au/Products/bb105.htm
http://www.jcwhitney.com/webapp/wcs...6&productId=2004056&langId=-1&catalogId=10111
http://www.aerostich.com/product.php?productid=17559&cat=266&page=3

Annars går det ju alltid att:

breaking-bead.jpg

Mr R skrev:
2572786 När du skall montera det nya däcket, tryck på däcket med handkraft på den första sidan sedan tar du pressen och trycker på andra sidan också. Slipper använda däckjärn vid påmontering med denna metod.

Dock har jag aldrig kränkt däck större än 160, kanske svårare att klämma dit ett 180/190 däck?

Jag kör handkraft och sen ett par järn. Det går utan problem! :tummenupp Har svårt att tro att nya räserdäck går på med bara pressen...

Last edited:
oscar skrev:
2573264 Jag kör handkraft och sen ett par järn. Det går utan problem! :tummenupp Har svårt att tro att nya räserdäck går på med bara pressen...

Per Utterström (205R) monterade mitt bakdäck på fälgen med en ledig hand och ett däckjärn i den andra. Bara ett däckjärn, gör om det! Han hade en helt fantastisk teknik. Jag har försökt göra om det men utan framgång. Jag säger som Tony Little (ni vet den där lilla illern till Body Builder som gjorde reklam på TV-shop för en träningsvideo): "Technique! Technique!".

Jag anser också att det är skillnad på däck och däck. De gamla gat-ostarna Dunlop 207 GP som jag använde i Sport Production var mycket mer lätthanterliga är de slicks vi använder på våra racers. Det måste vara någon skillnad i korden för gatdäcken bara ploppade av och på fälgen utan något större besvär medan racerslicksen sitter på fälgen som en pjäxa på foten.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...