Smc ???

Ni har rätt, klart man ska betala i tid. Jag var lite allmänt bitter igår bara. Kan iofs fortfarande tycka att det kanske är lite opassande att ta ut påminnelseavgifter direkt på tex en sån här sak, men men.... :glömdet

Ni har rätt, klart man ska betala i tid. Jag var lite allmänt bitter igår bara. Kan iofs fortfarande tycka att det kanske är lite opassande att ta ut påminnelseavgifter direkt på tex en sån här sak, men men.... :glömdet

På begäran från kansliet (smc):

Oj oj oj ….. kan inte du skriva ett inlägg till maa räntan. Detta är fakta – brodera som du vill

Den ränta som skrivits ut på påminnelsen är upplupen och inte debiterad. Ränta kommer EVENTUELLT att debiteras efter betalning av faktura. 45:- påminnelseavgift är pålagd på påminnelsen – tas bort/deb inte om man snabbt betalar in påmind faktura.

/HW

Nu vet jag inte vad uppläget var.
Men som HW säger så vad har du på en vanlig bankörning att göra och ligga köra på gränsen? Då har hjärnan fullt upp med att överleva och du har inga marginaler kvar. Och blir dessutom en risk för andra....
Vilket en tur i sanfållan tydligen visar.

Tycker att instruktören gjorde helt riktigt.. Kan ha gjort det på ett mer pedagogiskt sätt dock så du inte blev stött...

Som arrangör så har har man ju satt upp vissa regler för en bandag.
Efterlevs inte de reglerna så är det brukligt att en arrangör har instruktörer till hjälp för att plocka bort riskfaktorer. Kurs eller inte.

Testa gränser kan du göra på rr-träning eller ännu bättre på tävling och kval.

Vad som bör förtydligas är att instruktören inte hade med någonting annat än sin BKK-kurs att göra om man läser första inlägget.

Dvs vad han hade att göra med den snabba gruppen är höljt i dunkel.

Då jag är bekant med flera inblandade i tråden så kan jag säga att dessa har gissningsvis mer banerfarenhet och utbildning än instruktören.

"Kamraten" har kört hoj i 10 år på gata och avverkat BKK-kurser, motardutbildningar och allmän banåkning med bravur.

Jag har kört många mil ihop med han och kan intyga att han är en balanserad och ödmjuk förare som kört ifrån mången skrytmåns ink ovan nämda instruktör .

Nu vet jag inte vad uppläget var.
Men som HW säger så vad har du på en vanlig bankörning att göra och ligga köra på gränsen? Då har hjärnan fullt upp med att överleva och du har inga marginaler kvar. Och blir dessutom en risk för andra....
Vilket en tur i sanfållan tydligen visar.

Tycker att instruktören gjorde helt riktigt.. Kan ha gjort det på ett mer pedagogiskt sätt dock så du inte blev stött...

Som arrangör så har har man ju satt upp vissa regler för en bandag.
Efterlevs inte de reglerna så är det brukligt att en arrangör har instruktörer till hjälp för att plocka bort riskfaktorer. Kurs eller inte.

Testa gränser kan du göra på rr-träning eller ännu bättre på tävling och kval.

Fast var nånstans står det att han körde på 100%? Det var ju endast 'instruktörens' intryck. Var nånstans i historien står det att han bröt mot några regler? Jag har ingenting med historien att göra alls - inte ens lite grann. Jag har aldrig varit på ovanstående bana ens men i mina ögon känns det efter vad jag läst här som att vi har en BKK-instruktör som blev hetsad till att köra av banan och skyller det på nån annan som han tyckte körde för fort.

Om en instruktör för lugn grupp kör av sig i snabb grupp, är han fortfarande instruktör då eller har han tillåtelse att vara bara deltagare?

Käner på mig att jag vet vem denne instruktör kan vara då han gillar att skjutsa.

:va Jag antar att det är mig du syftar på..........(föråkare på falken med repsol honda)
Själv känner jag personen ifråga sedan 39 år tillbaka, men det var inte jag:tummenupp

Skall skicka ett litet mail till honom så får han tala för sig själv....:yoparty

Ha en goooooo sommar så syns vi på banan:tummenupp :tummenupp

:va Jag antar att det är mig du syftar på..........(föråkare på falken med repsol honda)
Själv känner jag personen ifråga sedan 39 år tillbaka, men det var inte jag:tummenupp

Skall skicka ett litet mail till honom så får han tala för sig själv....:yoparty

Ha en goooooo sommar så syns vi på banan:tummenupp :tummenupp

detsamma, vi syns inte förrän i augusti (du vet vem;) , fd kawa750 numera röd trajja t595

har du sett filmen bempas spelade in från falken? där du medvetet lägger dig bakom för att komma med:tungan kolla här:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186932

Last edited:
Hej "Farfar"!

Först vill jag bara säga att kommentarenb i tråden som rör påminnelseavgift är OT varför jag inte kommenterar den!

Och nu till ämnet:
Vi (du och jag) har ju språkats vid vid flera tillfällen och bara för att alla andra utomstående inte skall få någon annan uppfattning så kommer vi bra överens och kan snacka på samma plan!

Jag antar "Farfar" att du redogör för din polares uppfattning (dvs. att han själv uppfattade det som att han blev "uppläxad" alt. fick en/flera pekpinnar!?

Oavsett vad instruktören hade för avsikt (vilket jag tror jag vet, förklaras längre ner) så är det hur budskapet uppfattas som gäller. Och således har i så fall vår instruktör agerat fel! PUNKT! :mad:

Om detta var första dagen så kördes 4 grupper varav 2st. var utbildningsgrupper, 1st. var licensierade förare och den sista var snabb gatgrupp i vilken din polare körde (rätt?).

Som vi tidigare tydligt gått ut med var hela arrangemanget en klubbaktivitet och således ingen formell (eller inte ens en informell) SMC-arrangemang/utbildning. Vi, som medlemmar i KMK, har för avsikt att ge våra övriga klubbkamrater en hjälp på traven i sin utveckling varör vi erbjuder våran lediga tid att dela med oss av den erfarenhet och ev. kunskap som vi förvärvat delvis genom SMC i egenskap av instruktör men som vissa av oss också betalat för att gå kurser hos CSS. Dvs. vi gör/gjorde detta för att vi har goda avsikter! Fast det behöver jag nog igentligen inte förklara utan du och dina kompisar har nog full förståelse för detta!

Vad denna instruktören gjorde för fel var:

1.) Påtala misstag för en förare som inte hade bett om det och därför med stor sannolikhet inte heller var mottaglig för budskapet instruktörern försökte ge.

2.) Slarvade med sin egen utrustning vilket hade kunnat sluta illa för flera. :mad:

Det är dock min fasta övertygelse att instruktörens intention/avsikt var att försöka ge lite tips/hjälp för att din polare skulle undvika en krasch vilket vi alla vet både kostar pengar och frurstration. Få kör ju medvetet av en bana medvetet, dvs. planerat, utan en sådan händelse orsakas alltid av att vi som förare på ett eller annat sätt blir störda och ev. stelnar till och gör ett förarmisstag vilket resulterar i ändrat planerat spår alt. tappat väggrepp.

Det viktiga i situationen med vår instruktör och din polare Farfar är att vår instruktör hade goda avsikter och sökte kontakt av välvilja MEN gjorde detta på fel sätt varför det uppfattades fel!

Hur kan vi då undvika detta till nästa gång?

Förslag: Alla instruktörer jobbar ENDAST med de deltagare som själva valt att köra i utbildningsgruppen MEN står till förfogande om någon annan i klubben behöver eller vill ha hjälp/tips/råd!

Låter detta som en lösning?

Vad gäller drivpaketet hos nämnda instruktörs hoj, som sedermera gick av, hade jag varit tacksam om budskapet kommit fram till mig som var ansvarig för utbildninsgrupperna. I övrigt ser jag ett utbildningsbehov hos vissa av våra instruktörer. Inget onormalt i detta eftersom ingen av oss är perfekt och vi kan alltid utvecklas (gäller alla oavsett antal år körda på gata, antal bandagar, tävlingsår osv.) en förutsättning är bara att vi själva vill och är mottagliga!

Med fortsatt förhoppning om att vi skall trivas tillsammans på och utanför banorna inom KMK:s regi!

Kör så det ryker och kör snyggt! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Hej "Farfar"!

Hur kan vi då undvika detta till nästa gång?

Förslag: Alla instruktörer jobbar ENDAST med de deltagare som själva valt att köra i utbildningsgruppen MEN står till förfogande om någon annan i klubben behöver eller vill ha hjälp/tips/råd!

Låter detta som en lösning?

// Niklas

Det låter som en ganska kass lösning. Inte för att det kommer drabba mig då jag med största sannolikhet inte kommer köra med er men är det meningen att man som instruktör inte skall ha rätt att försöka förhindra en olycka, bara för att man inte har i den gruppen att göra? Om man ser någon som har ett riskabelt beteende skall man då snällt vänta på att bli tillfrågad innan man gör något åt det?
Om JAG är instruktör på en kurs så är jag det 100% av tiden, i princip från det att jag vaknar på morgonen tills jag lägger mig på kvällen. Man hjälper ju till, och förväntas oftast hjälpa till med allt som kan tänkas dyka upp. Det gäller ju inte bara på själva banan i aktuellt pass utan i depån, vid macken, på väg hem osv.
Den här tråden handlar om någons stolthet som blev lite gnuggad i kanten när man fick en tillsägelse. Tyvärr bjöd instruktören i fråga på gratis mothugg när denne själv visade sig vara mänsklig och slarvade med sin egen träning.
Jag har gjort det själv, men det är inte DET som gör mig till en sämre instruktör och det fråntar mig inte ansvaret att jobba för säkerheten på en bandag. :fakta

edit: om man läser ditt inlägg lite annorlunda och tolkar det med ett glatt sinne kanske det var ungefär så du menade...vad vet jag? :pannkyss

Nuff säd!

/HW

Det låter som en ganska kass lösning. Inte för att det kommer drabba mig då jag med största sannolikhet inte kommer köra med er men är det meningen att man som instruktör inte skall ha rätt att försöka förhindra en olycka, bara för att man inte har i den gruppen att göra? Om man ser någon som har ett riskabelt beteende skall man då snällt vänta på att bli tillfrågad innan man gör något åt det?
Om JAG är instruktör på en kurs så är jag det 100% av tiden, i princip från det att jag vaknar på morgonen tills jag lägger mig på kvällen. Man hjälper ju till, och förväntas oftast hjälpa till med allt som kan tänkas dyka upp. Det gäller ju inte bara på själva banan i aktuellt pass utan i depån, vid macken, på väg hem osv.
Den här tråden handlar om någons stolthet som blev lite gnuggad i kanten när man fick en tillsägelse. Tyvärr bjöd instruktören i fråga på gratis mothugg när denne själv visade sig vara mänsklig och slarvade med sin egen träning.
Jag har gjort det själv, men det är inte DET som gör mig till en sämre instruktör och det fråntar mig inte ansvaret att jobba för säkerheten på en bandag. :fakta

edit: om man läser ditt inlägg lite annorlunda och tolkar det med ett glatt sinne kanske det var ungefär så du menade...vad vet jag? :pannkyss

Nuff säd!

/HW

Japp vi är nog ansvarstagande allihop och när dagen väl startar (oftast runt 05:30) fram tills man lastar av hemma (halvsent till skitsent på kvällen/natten) så är man iklädd rollen som instruktör. Detta på en kursdag.

MEN, och här kommer en förklaring på upplägget, om du/jag väljer att hjälpa några polare på en bandag arrangerad av...vem som helst...men som i grund och botten inte är en kurs, så blir det oerhört lätt för missförstånd och misstolkningar om vi hoppar på första bästa förare som redan gjort ett mistag men som du/jag inte har som polare/deltagare primärt.

Sättet, vilket är vad jag vill åt, vi närmar oss en människa på, i den mån vi bedömmer att vi skall/måste/bör (you name it) MÅSTE då vara anpassat utifrån personen vi vill kommunicera med. Gör vi det på ett klumpigt sätt eller fel sätt så riskerar han/hon att reagera negativt (vilket var fallet denna gången), detta oavsett om vi i grund och botten vill väl.

Det är självklart aldrig fel att hjälpa någon som är i behov av det, tvärt om det är nobelt, MEN om hjälp inte önskas ställs stora krav på kommunikationskunskap för att bryta den barriär som finns. Hänger du med?

Förare har kraschat till och från och kört av banan ännu fler gånger under alla år och kommer så fortsätta, tyvärr, helt enkelt för att vi är människor och vi gör missbedömmningar och fel. Att närma sig en människa som precis gjort ett misstag krävs diplomati och finess, inget jag besitter heller men är väl medveten om att så är fallet, varför kommunikationen bör/måste föras med fingertoppskänsla. Gör man det fel blir det...fel och så blev det denna gången tyvärr!

HUR skulle vår instruktör ha gjort? Tja, inte vet jag, det finns nog ingen standardlösning men först och främst bör man nog se till att få mottagrens förtroende om budskapet skall gå fram. Om inte annat, vid farligt beteende, kan man alltid säga till arrangören som sedan får fatta beslut. Ansvaret ligge rju inte hos dig som hjälper dina polare bara för att ni råkar köra på en bandag!

I princip hålle rjag med dig Hannes. Med ordentligt ansvarstagande medmänniskor på Svistad förra året, eller var det året innan, KANSKE den ödesdigra olyckan hade kunnat unvikas! Men jag antar att dilemmat att få fram budskapet var lika stort då med!?

Kanske låter som svammel men jag tror du fattar vad jag menar!?

Mvh!
// Niklas

Jag tycker det är bra om en instruktör diskuterer en avåkning med föraren och eventuellt med den som var precis bakom. Dock utan att kritisera honom. Naturligtvis skall man kritisera om någon gör sig skyldig till "vårdslös körning "på banan. Men det viktigaste är att försöka komma fram till varför avåkningen skedde och vad som behöver utvecklas hos föraren, så att detta kan undvikas i framtiden. Det kanske inte var att föraren körde över sin förmåga utan tillfälligt misstag eller någon hal fläck på banan. Föraren kan ha blivet störd i spårval av någon som trängde honom/henne.

Kanske lite OT
Jag råkade själv ut för en tråkig klotning på A-torp där jag fick panik av att hojen framför gick omkull i början av en kurva på banan och hans hoj +föraren bildade en bred glidande barrikad tvärs över banan. Jag fick nog lite panik och bromsade nog omkull med hojen lutande. Jag hade handen på bromsen eftersom jag hade bromsat ner farten innan kurvan och ryckte nog till när såg vad som hände framför mig. Farten var c:a 60- 70 km/h för vi skulle värma däcken några varv innan vi skulle "gasa". Men jag undvek att köra på honom som tur var. Hjälmen blev rejält sönderskrapad. Kom upp på benen snabbt och fick agera "flaggvakt" från gräset då jag visste att området ej hade någon flaggpost innan kurvorna. Den riktiga flaggposten var efter klotningen. Som tur var blev ingen av oss påkörda av någon fast vi båda gled på asfalten Jag körde i långsam/medel grupp. Skall försöka testa bankörning i lungt tempo igen för att försöka bearbeta rädslan. Har kört många gånger på bana i "träningsyfte" utan råka ut för något otrevligt.

m.v.h
tobbe (numera medlem i KMK)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey