Smc ???

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Hej alla!

Först ska jag säga att jag brukar inte vara den som gnäller om ditt å datt utan alla får väl ha sin åsikt, men nu vill jag dela med mej av min.

Jag var på Kinnekulle igår och idag på en körning klubben årdnat, vilken var som vanligt kanon:tummenupp Tack KMK.

Nu kommer vi till den springade punkten, på dessa dagar har BKK en gemensam utbildning.
Vi kör en licens och en långsam och snabb grupp samt en BKK grupp.

Under gårdagen kör tydligen en SMC instruktör i den snabba gatgruppen där min polare kör och historien blir denna.

Polaren kommer in i depå och har varit ute i sanden och kört (där en motard hör hemma:D ) vad som händer här näst tycker jag är märkligt.
Då kommer denna SMC instruktör fram, utan att ta av sig hjälmen dessutom och börgar moralpredika om att man inte ska köra på 100% av sin förmåga utan 80-90%.
När han senare babblat klart om sina %-tal hit och dit avslutar han med att ville polaren åka fort, skulle han minnsan åka med honom bakpå istället.
Till saken hör också, att i detta sällskap som polaren hör till står 3 racehojar + en race motard uppställda ( kan hända att vi varit på bana förut ).
Nästa dag, alltså idag åker denne SMC instuktör omkring med mycket folk bakpå, samtidigt som hans drivpaket är påväg att ge upp.
Det hörs tydligt att det inte är till 100% i skick.
Och mycket riktigt så på det näst sista passet ryker kedjan av, som tur va har han ingen passagerare på vid tillfället och kedjan trasslar inte in sig i nåt.

Så min fråga lyder är det ok att bara för man har gått en kurs, sätta sig på andra och vara överspänd och otrevlig.
Är detta rätt sätt att utbilda folk för det är väl det man ska göra som instruktör.
Och om SMC ska sända rätt signaler till unga förare bör man väl tänka på vad man säger eller?
Sen borde man inte lära ut att man ska ha ordning på sitt material och att det inte räcker med 80-90% procent där, men alla dessa saker kanske inte gäller instruktören utan bara dom han instruerar??

Tack för ordet!
Och kör hårt på banorna där ute:yoparty

Nej självklar ska man inte vara överspänd eller otrevlig oavsett om man är instruktör eller någon annan.

Att man tar en diskution om att man inte ska köra 100% av sin förmåga är helt rätt av instruktören, går man en SMC kurs så är det meningen att man ska lära sig något, att det står 3 racehojjar säger ingenting om hur duktiga ägarna till hojjarna är. Ser man en elev som kör på gränsen hela tiden och till slut även hamnar i gruset så är det rätt att ta en diskution men självklart ska man inte vara spydig eller otrevlig.

Vad var det för kurs? Hittar ingen BKK kurs som SMC skulle ha haft på Kinnekulle igår.

Last edited:
Själv hade man missat att betala in pengarna på en av smc:s bandagskörningar i augusti och fick en första påminnelse idag, och på den har dom tagit ut ränta på beloppet, så bye bye smc nästa säsong. :arsele

Själv hade man missat att betala in pengarna på en av smc:s bandagskörningar i augusti och fick en första påminnelse idag, och på den har dom tagit ut ränta på beloppet, så bye bye smc nästa säsong. :arsele

Det är väl inget ovanligt att man får en "påminnelseavgift" på en påminnelse. :va

Nä, kanske inte... Brukar inte få påminnelser. Men det känns som man av SMC kan hålla en schyst attityd mot sina medlemmar, det har skulle dem haft igen.

Bara en fråga...
Varför gick ni en kurs?

Jag tror det var så att det var en kurs parallellt, det är så jag tolkar det. Alltså en Licens, Snabb, Medel och en Kurs-grupp. De som inte körde Kurs-gruppen lydde alltså inte under deras regler och en av instruktörerna ville köra av sig i snabba gruppen också och tyckte en av de andra deltagarna där körde lite för fort.

Att en instruktörs drivpaket är kass på en kurs där han skjutsar är under all kritik, det känns som att det är som att pissa på allt vad säkerhetsarbete innebär. Nu har jag inte hört andra sidan av historien heller men drivpaketet tycker iaf jag att man kollar i alla fall två gånger om dan när man kör bandagar.

Det enda rätta sättet att jämföra om han hade rätt att skälla är ju att langa upp varvtider. Var han mer än 7% snabbare än polaren så får han skälla, annars ska han va tyst. ;)

Så du menar att det var en rr-träning?

Kollar inte själv mitt drivpaket 2 ggr om dagen..

Last edited:
Enl. Kortedala MKs sida var detta ej en SMC kurs.

http://www.kortedalamotorklubb.com/forum/viewtopic.php?t=1621

Under tisdagen kommer det att ske BKK-/sporthojsutbildning för de intresserade.
Information om de olika BKK stegen finner ni här (pdf fil)
För att gå steg 2 krävs att man gått steg 1 eller likvärdig utbildning, för steg 3 krävs steg 2 osv...
Kurserna är EJ SMC sanktionerade, så ni måste kolla med ert försäkringsbolag.

Så du menar att det var en rr-träning?

Kollar inte själv mitt drivpaket 2 ggr om dagen..

Finns det bara RR-träning och SMC-kurs att välja på? Jag menar att det var en vanlig bandag med en grupp - eller två då enligt länken - som var BKK-grupper.

Jag kollar alltid slacket på kedjan när jag kommer in från ett pass, det är lätt gjort, tar inga tider och ger mycket med information om hur saker och ting mår.

Hur ska man kunna veta vad 80-90% är om man inte varit ute i sanden.?...:va

Fan vad taskiga dom är som sitter och gör sånt med flit... !!:D

Det skulle även kunna vara så att faktureringssystemet självt lagt på räntan utan att någon upptäckt det.
Tyvärr existerar ju inte SMC i verkligheten utan är bara någon sorts fiktiv ondska så det går ju varken ringa, maila eller posta en fråga till dom utan enda alternativet är att gråta på ett forum och säga upp bekantskapen. :va :)

Är det inte annars ganska normalt att man får betala ränta om man inte lyckas betala sina räkninar i tid? Petigt kan tänkas, men ändå normalt.

/HW

ps. läs mitt inlägg igen, det mesta baseras på ironi men det finns en poäng någonstans också.

Käner på mig att jag vet vem denne instruktör kan vara då han gillar att skjutsa.
Har själv snackat en del med honom på Falkenberg där han förespråkade att man inte skall ligga för nära 100%-gränsen, utan kanske ta det lite lugnare och fokusera på tekniker och spårval. Tyckte själv att det gjorde gott och uppfattade det inte alls som en "uppläxning". Fick intrycket av en person som gärna delade med sig av sin kunskap och "övertygelse".
Sen behöver man ju inte göra precis som denne person säger, det är upp till var och en.

Har även kört SMC's sporthojskurs på Kinnekulle, men där hade jag inte honom som intruktör, tyvärr. Står man i depån på Kinnekulle med hjälmen på medan hojarna drar förbi på fullgas så är det nog svårt att göra sig hörd utan att skrika... Kanske därför din kompis uppfattade det som en utskällning/uppläxning?

Men jag var inte där och det var nog ingen annan på forumet heller...
I övrigt antar jag att du eller din kompis tagit upp detta med personen i fråga innan du skriver om det på ett öppet forum? :confused:

Att man inte har koll på sin egen hoj som instruktör känns inte försvarbart och helt klart en säkerhetsfråga. Speciellt då instruktörerna är de som "kollar över" deltagarnas motorcyklar under kurserna, innan man får ge sig ut på banan. I alla fall på SMC's kurser.

Oavsett om jag vanlig deltagare, SMC-instruktör, föråkare eller funktionär-publik vill jag inte se eller vara i närheten av förare som ligger långt över 80% av sin kapacitet. Det kommer sluta illa och i värsta fall drabbar det någon annan. I bästa fall blir det "bara" ett avslutat pass, bärgningstid, svett och lite sämre statistik för arrangören. Dom där sista 15-20% av sin kapacitet är bättre att spara till kvalheaten inför ett race, det är ändå bara där dom gör någon som helst nytta.
Det här var garanterat vad den skrikande personen försökte förmedla men bevisligen gick det inte så bra. Jag hoppas han / hon läser detta och presterar bättre nästa gång, det var säkert ett missförstånd som gjorde att det blev såhär.

/HW

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...