Smc vs de andra

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Jag har väl alltid haft ett mindre intresse för motorcyklar och har väl alltid sagt att jag ska ta mc kortet så får jag fyller 21. Men det var aldrig riktigt så att det var min största dröm utan det såg väl bara ballt ut när hojarna kom glidandes bland alla bilar. MotoGP var lika tråkigt som jag idag tycker F1 är. De åker ju bara runt runt på samma bana... Sen förra sommaren ville jag dra utomlands typ usa, costa, Barbados eller något annat trevligt ställe men alla mina polare var antingen panka eller så hade de inte semesterdagar. Blev rätt less på allt och alla och bestämde mig för att ta och göra något själv...

En vecka senare kom jag på att hojkort vore rätt ballt att ta så nästföljande dag gick jag ner till den lokala körskolan och bokade in en del körningar. Exakt en månad efter första körlektionen så hade jag kortet i handen och var bra mycket gladare än på flera år... Ja ni vet känslan :banana Några veckor senare fick jag höra av en polare om smc kurserna och hur mycket man lärde sig. Tog sen och funderade lite på knixkurser. Ja, samma fråga kom upp här som när man kollade motoGP som liten, bana där man bara kör runt runt i 15minuter och banan är liten så man kan inte ens gasa! Det här måste ju vara brutalt tråkigt var det ända jag tänkte. Storbana kändes bättre men det kändes inte värt efter kort, hoj, utrustning osv...

Men när jag körde var det ganska ryckigt, blev ofta rädd när man kom till en kurva i lite högre fart, jag sög helt enkelt på att köra. Så det var bara att gilla läget och dra till rörken, var faktiskt nära på att strunta i det. I alla fall, efter de första 15minuterna hade jag bestämt mig. Det var grymt roligt och var redan helt inställd på att jag skulle dra tillbaka varje söndag resten av säsongen. Var där nästan varje söndag och sista körningen för säsongen fick jag även mitt första knäskrap :tummenupp Sen kom vintern och för att bota min hojabstinens började jag tanka motoGP / WSBK tävlingar och helt från ingenstans så var jag fast i det. Hur kunde jag inte gilla det tidigare?!

Faktum kvarstår dock att jag fortfarande inte har kört någon storbana och att jag egentligen är rätt kass på att köra. Så när jag fick höra om actionpics gotlandskörning fick jag ett brutalt sug att jag bara måste dit och bokade det omgående. Nu sitter jag och funderar på om det egentligen är så bra för att bli bra eller om det bara kommer bli brutalt roligt. Jag har väl teorin bakom det hela mycket tack vare smc, twist of the wrist och performance riding techniques. Då jag inte kört så mycket har jag inte kunnat testa särskilt mycket och det är trots allt rätt svårt att läsa sig till hur man kör hoj. Ta bara hur man ska luta sig utåt, jag hade läst hur man ska göra och enligt mig själv gjorde jag det helt korrekt. På första smc körningen fick jag pisk för att jag bara flyttade ut röven och rörde överkroppen minimalt, något som jag själv absolut inte insåg.

Men i alla fall så vill jag veta hur jag ska planera upp denna hojsäsong gällande bandagar.
Gotland är som sagt bokat och betalt. Ska jag satsa på att köra så mycket jag kan med smc eller ska jag ta andra dagar från andra? Jag vill lära mig köra bra och jag känner att jag vill göra det så snart som möjligt så inte dåliga vanor fäster sig allt för starkt. Är då smc ett bättre alternativ? På knixkörningarna kan jag ibland känna att man blir lite fast i sin utveckling pga att det finns folk som inte tar till sig saker lika snabbt och inte vågar testa nya saker riktigt (även om de vill). Kanske blir det bättre om man hoppar upp en grupp men det vet jag inte nu och jag vill börja boka in dagar. Smc är också alltid dyrast verkar det som. Smc 4dagars på Gotland kostar 6600 (kanske ingår boende, har inte kollat men tvivlar på det), actionpics 3dagars på samma ställe kostar 3400kr! Vad beror denna skillnad på?

Så för att avsluta en massa svammel så vad ska jag välja? SMC eller andra arrangörer? Om smc, bkk eller shk? Verkar vara same same i princip bara att det är högre tempo på shk. De flesta dagarna är dock bkk så de är enklare att boka in...

//Ludwig

Mitt tips är att köra alla 4 stegen med smc innan du börjar köra "på egen hand", SHK eller BKK spelar ingen roll. Deras körningar är mycket mer uppstyrda med olika övningar i de olika stegen. Har man lite taskig disciplin så blir det lätt att man bara ligger o gasar så mycke de bara går med de andra arrangörerna. Började själv där för några år sen och har haft massor nytta av dessa kurser nu när det börjar gå lite fortare:tummenupp

Nu blir jag lite kortfattad sry.

Klarar du av att framföra ditt fordon på gata så kommer du även klara dig fint i lugn grupp på bana.

Tydliga genomgångar med regler kommer det vara var morgon.
Ap är en seriös arrangör som förra året även började med extra instruktörer i lugn grupp som bistod med mycket stöd,tips och trix så du behöver absolut inte känna dig ensam eller vilsen, Det är bara att fråga någon av dom trevliga instruktörerna om hjälp.

Smc är ren kursverksamhet och en massa fika, Här är det utbildning som gäller för att du ska bli en tryggare och säkrare trafikant, Lära in rätt betenden och få upp ögonen för vilka dom vanliga felen en nybliven motorcyklist oftast gör.

Sedan går det inte att komma ifrån att ju mer "rätt" man gör ju fortare tar man sig runt banan :)

Att smc´s kurser är mycket dyrare än vanliga bandagar har att göra med att alla instruktörer,hjälparbetare overhead personal ska finansieras på något vis, Det är inte så att dom tjänar pengar på att medverka vad jag förstått går dom knappt break even men får ändå lite ersättning för sina tjänster vilket dom är väl värda.

Ett annat stort + med smc´s kurser är att din mc försäkring gäller om olyckan skulle vara framme och märk nu att jag skriver olycka, Hålls du med vansinneskörning och klotar så kommer det nog att stå i olyckprotokollet med vilket kan inverka negativt på ersättningen från bolaget.

Sedan ingår oftast frukost,lunch och fika flera ggr under dagen med smc vilket inte brukar göra med dom andra arrangörerna.

Jag kan varmt rekommendera SMC´s kurser dom är väldigt lärorika och ger en stabil grund att stå på och en massa verktyg man kan använda när man kör både till vardags och med andra arrangörer.

// Sandfållan!

Varva SMC kursdagar med att träna själv på bandagar är ett bra alternativ.

SMC ger verktyg.

Mängdträning ger färdighet!

Blanda och ge!

Okej då tror jag att jag börjar med 2 smc kurser innan Gotland och sen kanske track-days på mantorp. Sen lär förhoppningsvis bli 2 smc kurser till under sommaren så har man gjort alla steg innan sommaren är slut. Låter detta som en bra plan? Hur brukar platstillgången vara på smc kurserna? Är de alltid slutsålda långt innan?

Som flera redan skrivit. Kör ett par SMC-kurser. Jag skulle rekommendera åtminstone steg 1 och 2 (givetvis gärna alla 4 stegen om du har möjlighet) men 1 och 2 är de som gav mest "aha-upplevelser" (åtminstone för mig). Plus att de förmodligen kommer bespara dig en del kalsongtvättar pg a nybörjarmisstag.

Sen kan du köra "vanliga" bandagar för att nöta och få upp farten.
Du kommer förmodligen att bli snabbare på SMC-kurserna också, men det är inte riktigt syftet där.

Hur brukar platstillgången vara på smc kurserna? Är de alltid slutsålda långt innan?

Beror lite på. Kurserna som går på helger kan vara slutsålda ett tag innan. Tänk även på att du kanske vill ha någonstans att bo, och boende kan också ta slut på sommaren, så boka hellre i god tid än att vänta in i det sista. (sen förenklar det givetvis för arrangören också i form av planering av t ex instruktörer, mat osv..)

Har du möjlighet att köra kurser på vardagar eller lite udda dagar så ökar chansen att det är mindre andra deltagare. Dvs mer plats på banan, mer attention på just dig. Dvs. bättre för dig.

Last edited:
:hejBoka SMC på Arlanda TT . Jag o 2-3 polare ska dit, första gången för oss på bana. Alla tog kort i somras.
Då kan du ha någon att vara nervös med o så kan man lära känna flera att samåka med också:tummenupp. PM'a mig om du bokar.//Christoffer

SMC steg 1-4 på Kemora Finland var hur grymt som helst och för 5300 för boende, lunch och bana var det bra mkt billigare än gotland. Blir dit även iår :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman