SMC-Väst goes Gotland 2011!

Mycket tråkigt om det är tokkörning från deltagarna som gjort boende i omgivningen sura. Beklagligt. Men möjligen lika tråkigt om kanske snart allmän landsväg är det enda ställe som ljudmässigt godkänner en mc med orginalljuddämpare. Kan man inte få gasa med ett orginalfordon på bana så är det förstås överhängade risk att det sker någon annanstans.

Ja det är lite tråkigt att det går i den riktningen men det är inget problem att köra en hoj med orginalljuddämpare på någon bana i Sverige. Av miljöskäl så kommer det däremot inom kort vara helt stop på att använda eftermarknadsljuddämpare. Sachsenring är t.ex. stenhårda på sånt. Alla såkallade trackdays har krav på sig att använda oem ljuddämpare och luftfilter. Följer man inte dom reglerna är det slutkört utan diskussion. Bara tävlingshelger har andra regler.
Jag är inte förvånad om det kommer se likadant ut i Sverige inom några år.

Ja det är lite tråkigt att det går i den riktningen men det är inget problem att köra en hoj med orginalljuddämpare på någon bana i Sverige. Av miljöskäl så kommer det däremot inom kort vara helt stop på att använda eftermarknadsljuddämpare. Sachsenring är t.ex. stenhårda på sånt. Alla såkallade trackdays har krav på sig att använda oem ljuddämpare och luftfilter. Följer man inte dom reglerna är det slutkört utan diskussion. Bara tävlingshelger har andra regler.
Jag är inte förvånad om det kommer se likadant ut i Sverige inom några år.

Det Är problem att köra med originaldämpare på vissa banor och hojar.

Kompis blev flaggad för ljud på falkenberg,helt original ny fz1,även en original rsv4 blev avvisad där.
Har även träffat folk som haft problem med R6or.

Jag har dock klarat mig men det kanske beror på tempo....

Henrik

Nu skall vi inte göra detta till ännu en ljud-tråd, det blir så svårt att hålla koll på om någon faktiskt vill fråga eller kommentera något om själva originalämnet :).

Vi kan ju bara konstatera att vi ödmjukt men väldigt bestämt vill att man kör snällt och omdömesfullt vid transport till och från alla banor. Då slipper vi lite av det "dåliga" som vissa anser om banor.

@Nitrous: Jag kommer upp och däckgnisslar i 24 h den 26-27/3 :D. KTM-orange 323f om du vill komma och lämna bra spårtips då vi aldrig kört Mantorp förr :tummenupp

@Nitrous: Jag kommer upp och däckgnisslar i 24 h den 26-27/3 :D. KTM-orange 323f om du vill komma och lämna bra spårtips då vi aldrig kört Mantorp förr :tummenupp

Härligt, då däck-gnisslar vi med. Kan inte låta bli när det är på hemmaoplan :)
Mantorp med bil är inte alls detsamma som Mantorp med mc, och särskilt annorlunda är det med en standardbil kontra racing-bil.
Ni behöver bara följa strömmen, det är många som åkt dom tidigare racen. Är det snö så har det ingen betydelse för då går det i 20km/h i kurvorna.

så, åter till ämnet nu :tummenupp

Ja det är lite tråkigt att det går i den riktningen men det är inget problem att köra en hoj med orginalljuddämpare på någon bana i Sverige.

Jo, faktiskt. På tex BMW´s "gratiskörardagför att man tjöpt en S1000RR" på Knutstorp blev 9 av 11 förare avflaggade i första körpasset pga för hög ljudnivå. Samtliga var 100% orginal. SMC arrangerade så fler referenser finns. Dessutom samma visa på samtliga SMC dagar på Knutstorp som jag kört. (Men självklart har det inget med "SMC" att göra, utan troligen Svalövs kommun etc).

Jo, faktiskt. På tex BMW´s "gratiskörardagför att man tjöpt en S1000RR" på Knutstorp blev 9 av 11 förare avflaggade i första körpasset pga för hög ljudnivå. Samtliga var 100% orginal. SMC arrangerade så fler referenser finns. Dessutom samma visa på samtliga SMC dagar på Knutstorp som jag kört. (Men självklart har det inget med "SMC" att göra, utan troligen Svalövs kommun etc).

Mmmm jo just Knutstorp och bullerfri dag 95db går inte alls nästan med mc för dom mäter ljudet direkt vid bankanten med massor av felaktigheter. Inte 10 m från idealspår som de flesta banor med Norsonic utrustning gör.
Trist :(

Men, tillbaka till ämnet :)

Priserna på länken är tyvärr fel (i skrivande stund) vad gäller båtresan (förra årets priser med Destination Gotland). Priserna som gäller är:

Enkel resa:
Personbiljett vuxen: 165-432 kr
Personbiljett ungdom 19-25 år: 132-346 kr
Personbiljett ungdom 13-18 år: 50 - 86 kr
Motorcykel: 93-180 kr
Personbil/minibuss: 233-450 kr
Personbil/minibuss med släp: 558-1080 kr

Prisspannet beror på vilken avgång man åker med. Inte hur tidigt ute man är. Dock i mån av plats.

Notera att ni ska ringa gruppbokningen och anger att ni skall köra kurs med SMC på Gotland Ring.

Hur är det med bullergränsen på Gotland för 2011?

Jag har hört ryktas om 92dB så jag undrar vad som gäller?

Mvh,
Ingvar

Ryktet verkar stämma, såg att SMC Väst publicerat bullergränserna på hemsidan:
- Gotland Ring max 92dB

Kan bli en tråkig överraskning för dom som hoppats på att få gasa. 95dB kan vara svårt, men 92dB...aj aj.

Ryktet verkar stämma, såg att SMC Väst publicerat bullergränserna på hemsidan:
- Gotland Ring max 92dB

Hej på er !!

Vi har "drabbats" av en hel del småfel, som ni säkert redan märkt, då det är mycket uppgifter som ska på plats.

Vi håller på och rättar upp felen efterhand.

- Vi tolkar vårt avtal med Gotland Ring som att det är tillåtet med 95 dB och vi kommer att fortsätta rätta upp vår info på websidan !! :rolleyes:

- Tack !! :tummenupp

Micke

SMC Väst

Populärt!

Reservlista är nu aktiverad för 1-dagars torsdag och fredag.
Tveka inte för länge om ni vill vara säkra på att få plats på lörd/sönd eller på 4-dagars!

Platserna går åt som smör i solsken...

Och solsken finns det gott om på Gotland!!!

Bokningen har bara varit öppen i en dryg månad och redan är 2/3 av alla "fyr-dagarsplatser" bokade!

På torsdagen och fredagen finns det bara någon enstaka plats kvar för "en-dagars".

Vänta inte för länge med att boka....

Och solsken finns det gott om på Gotland!!!

Bokningen har bara varit öppen i en dryg månad och redan är 2/3 av alla "fyr-dagarsplatser" bokade!

På torsdagen och fredagen finns det bara någon enstaka plats kvar för "en-dagars".

Vänta inte för länge med att boka....

Har redan bokat alla fyra dagarna :D

Last edited:
Dito! Allt är bokat o klart.:)
Ska bli förbaskat skoj. Åker dit några dar innan, så får man lite semster också. :banana

Har semester 4 veckor så jag hinner nog med det efter Gotland.

Några fler härifrån borde det vara som ska var med på detta spektakel..

Bokningsläget

Fredagen är nu fulltecknad. Det går dock fortfarande att boka 4-dagars (och då ingår såklart även fredagen:tummenupp).

Torsdagen finns bara en (1!!!) plats kvar.
Lördag och söndag finns ett tiotal platser kvar.

Skynda att boka - det kommer bli oförglömligt!!!

Last edited:
Vad handlar det om för pris om man kör 2 dagar? är det 2x1600:- (eller vad nu enkeldagspriset är).. eller är det som på alla andra 2-dagars.. lite billigare?

T ex Gåsen brukar kosta 2500 för 2 dagar..

edit: frågan gäller alltså om man vill köra 2 dagar i rad.. t ex lörd+sönd.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon