SMC-Väst goes Gotland 2011!

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
För att göra sommaren 2011 komplett behöver varje man och kvinna som kör hoj en upplevelse på underbara Gotland Ring.

Den 7-10 juli är det dags att boka in sommarens varmaste och soligaste kurs.

I år har vi tillsammans med SMC Gotland och SMC Riks spänt bågen ännu lite hårdare och satsar på att kunna leverera en ännu bättre kurs.

I år är kursen 4 dagar och innehåller alla 4 steg.

Man kan välja att gå en enskild dag med valfritt steg (beroende på vad du gått innan naturligtvis).
Man kan välja att gå alla 4 steg under fyra dagar eller så kan man gå valfritt antal dagar med de steg man själv väljer (beroende på vilka steg man gått innan).

Vi kommer att återkomma med priser och förslag på boende/resa.
Precis som förra året kommer det finnas möjlighet till rabatt hos Destination Gotland och vi har även en del boenden som kommer presentera olika lösningar med rabatter eller motsvarande.

Anmälan öppnar den 15 januari 2011 på www.svmc.se.

God Jul och Gott Nytt År
önskar
SMC Väst/Riks/Gotland​

För er som vill se och känna lite av banan och kursen 2010 är YouTube er vän:tummenupp. Här kommer några förslag:
[YOUTUBE-ID]IyjeWU3TlvE[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]X6N_5_FXArw[/YOUTUBE-ID]

Mer finns på: http://www.youtube.com/results?search_query=gotland+ring+smc&aq=f

Bifogat

• Inst_Gotland_800_full.jpg
    Inst_Gotland_800_full.jpg
    60.9 KB · Visningar: 205
  • Inst_Gotland_Bad.jpg
    Inst_Gotland_Bad.jpg
    52.6 KB · Visningar: 217
  • Inst_Gotland_full_text_2.jpg
    Inst_Gotland_full_text_2.jpg
    139.9 KB · Visningar: 179
Last edited:
Kul att det blir av :) Synd bara att det är exakt samtidigt som FIM-rallyt. I år missade jag SMC-väst goes Gotland pga jobbet. Men nu 2011 ska jag vara med :D

Hmm, det är alltså precis innan kemora, o jag som sagt att jag inte ska åka via stkhlm i år...

Kanske ska omvärdera.

Hoppas på samma goa väder även 2011 som de var 2010. Jag kommer va där iaf!

Hade inte en enda helt regnfri bandag 2010.. även om det torkade efter några pass vissa av gångerna..

Därför blir det Gotland Ring 2011! (regnar det även där, på Sveriges solsäkraste plats, så säljer jag hojen :) )

Hur är det med bullergränsen på Gotland för 2011?

Jag har hört ryktas om 92dB så jag undrar vad som gäller?

Mvh,
Ingvar

Hur är det med bullergränsen på Gotland för 2011?

Jag har hört ryktas om 92dB så jag undrar vad som gäller?

Om det var 92dB förra året var det väldigt liberala decibel. Jag körde alla 3 dagarna utan en enda anmärkning på ljudet!:)

Det kan jämföras med tex Knutstorp (95dB) där allt över 11000 rpm på rakan med S1000RR gav utvisning:mad: Fick kolla varje varv om decibelpolisen stod i tornet och mätte, för att undvika svart flagg. (Hojjen är 100% orginal)

Men regler ändras hela tiden, så det är väl bäst att dubbel-kolla med arrangören, för en helfordonsgodkännd mc anno 2010 i orginalskick är ingen garanti för att du inte blir avflaggad om du gasar på en raka. Lycka till.

Om det var 92dB förra året var det väldigt liberala decibel. Jag körde alla 3 dagarna utan en enda anmärkning på ljudet!:)

Det kan jämföras med tex Knutstorp (95dB) där allt över 11000 rpm på rakan med S1000RR gav utvisning:mad: Fick kolla varje varv om decibelpolisen stod i tornet och mätte, för att undvika svart flagg. (Hojjen är 100% orginal)

Men regler ändras hela tiden, så det är väl bäst att dubbel-kolla med arrangören, för en helfordonsgodkännd mc anno 2010 i orginalskick är ingen garanti för att du inte blir avflaggad om du gasar på en raka. Lycka till.

Det var inte 92 dB förra året på Gotland :), vi hoppas inte det blir så 2011 heller. Jag TROR att det hamnar på 95 dB, men vi får vänta och se.
Tydligen är det grannar (som vanligt) i Lärbro (på andra sidan Sveriges största kalkbrott med jättemaskiner och en stor kross) som tydligen kan ana att det åker fordon med högre varv än den ordinarie trafiken på närliggande vägar när vinden ligger på från ett visst håll.:rolleyes:
Men det är precis som vanligt bara att anpassa sig hur bra argument eller åsikter man har, det finns alltid folk som skall störa sig på vad andra gör.

Last edited:
Det var inte 92 dB förra året på Gotland :), vi hoppas inte det blir så 2011 heller. Jag TROR att det hamnar på 95 dB, men vi får vänta och se.
Tydligen är det grannar (som vanligt) i Lärbro (på andra sidan Sveriges största kalkbrott med jättemaskiner och en stor kross) som tydligen kan ana att det åker fordon med högre varv än den ordinarie trafiken på närliggande vägar när vinden ligger på från ett visst håll.:rolleyes:
Men det är precis som vanligt bara att anpassa sig hur bra argument eller åsikter man har, det finns alltid folk som skall störa sig på vad andra gör.

Det är inte banan dom stör sig på egentligen. Om folk bara kund låta bli att köra som svin till och från så skulle inte boende i Lärbro och Kappelshamn störa sig så mycket.
Motorbanan kommer förr eller senare hamna under samma miljöbestämmelser som andra banor i Sverige, det är bara en tidsfråga.

/Nitrous

Det är inte banan dom stör sig på egentligen. Om folk bara kund låta bli att köra som svin till och från så skulle inte boende i Lärbro och Kappelshamn störa sig så mycket.
Motorbanan kommer förr eller senare hamna under samma miljöbestämmelser som andra banor i Sverige, det är bara en tidsfråga.

/Nitrous

Lugnt o fint till & från.Är inte det nästan ett krav från er?:tummenupp

/Nitrous

Japp, det är den primära orsaken. Men det var tydligen något hus/liten by som ligger vid den gamla nu avstängda vägen som hade haft åsikter om ljud från banan oxå tyvärr.

Jag tror att dom hade haft något nytt möte om dB-kravet när jag pratade med Nikolai precis innan jul, men jag kan ha missuppfattat det. Och precis som du skriver kommer dom säkerligen hamna under samma krav, men vi kan ju hjälpas åt och tjata om hur man kör till och från så kanske vi kan hålla den händelsen på halster :tummenupp.

Japp, det är den primära orsaken. Men det var tydligen något hus/liten by som ligger vid den gamla nu avstängda vägen som hade haft åsikter om ljud från banan oxå tyvärr.

Jag tror att dom hade haft något nytt möte om dB-kravet när jag pratade med Nikolai precis innan jul, men jag kan ha missuppfattat det. Och precis som du skriver kommer dom säkerligen hamna under samma krav, men vi kan ju hjälpas åt och tjata om hur man kör till och från så kanske vi kan hålla den händelsen på halster :tummenupp.

Precis, man får förmana alla att verkligen tänka en och två ggr. Det finns en suverän bana att gasa av sig på, gör det och ge fan i att leka Rossi genom Lärbro :tungan

Eftersom banan inte har haft några miljökrav på sig ännu om buller så har det heller inte utförts några korrekta mätningar och heller inte några krav. Och med kvällskörningar flera ggr i veckan så kan jag förstå närboende tröttnar på att höra däckskrik från bilar, super-carts, motorcyklar på 15000rpm.
Jag bor själv 1 km från Mantorp Park, vi gillar motorer och störs inte MEN när det är endurance med bilar så är det irriterande även för oss. Däckskrik i samma kurva (mjölbykurvan) konstant i 24 tim. Det påverkar den mest härdade personen :tummenupp.
När det är körpass eller sprintrace så märks inte verksamheten för då är det lite ljud i 20 min och sen är det tyst lika länge innan man hör något ljud igen.

/Nitrous

Lugnt o fint till & från.Är inte det nästan ett krav från er?:tummenupp

Jo, definitivt! :tummenupp

Last edited:

/Nitrous

Mycket tråkigt om det är tokkörning från deltagarna som gjort boende i omgivningen sura. Beklagligt. Men möjligen lika tråkigt om kanske snart allmän landsväg är det enda ställe som ljudmässigt godkänner en mc med orginalljuddämpare. Kan man inte få gasa med ett orginalfordon på bana så är det förstås överhängade risk att det sker någon annanstans.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon