SMC-kurs: nya regler?!? Ramla tillbaka på Steg 1 efter två års frånvaro?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hörde på mässan igår att det får gå max två år mellan två kurstillfällen, efter det måste man börja om på nytt. Är det verkligen bra?
Måste man lägga en hel dag på att bromsa med en hand på styret/svänga utan att bromsa bara för att man tränar själv mellan tillfällena?

För undertecknad som sitter i familjesitsen kan det vara vanskligt att få parametrarna Datum:Avstånd:Tid:Ekonomi att ställa sig på linje samtidigt.
Jag gillar det INTE.
Två år är på tok för snålt iallafall.

Hej Martin,

Med all sannolikhet handlar det om Försäkringsregler, d v s bolagens bedömningar och ansträngningar för att reducera sina skadekostnader för vurpor under kursdagar. Som Du ser på länken har vissa bolag redan restriktioner när det gäller steg 4. Då ökar anmälningar - och vurpor - i steg 3...

Jag beklagar att Du är missnöjd, och tro mig - INGEN i SMC önskar ett snårigt och svårbegripligt reglemente som drabbar de många för att stävja ett fåtal. Men i detta fall tror jag det handlar om att försöka rädda ett fullgott försäkringsskydd under kurserna...

Låt oss se vad som framkommer på den länkade sidan så småningom, den brukar innehålla rätt och riktig info så snart som det bara är möjligt!

Annars? Var mässan bra?

Hej Martin,

Med all sannolikhet handlar det om Försäkringsregler, d v s bolagens bedömningar och ansträngningar för att reducera sina skadekostnader för vurpor under kursdagar. Som Du ser på länken har vissa bolag redan restriktioner när det gäller steg 4. Då ökar anmälningar - och vurpor - i steg 3...

Jag beklagar att Du är missnöjd, och tro mig - INGEN i SMC önskar ett snårigt och svårbegripligt reglemente som drabbar de många för att stävja ett fåtal. Men i detta fall tror jag det handlar om att försöka rädda ett fullgott försäkringsskydd under kurserna...

Låt oss se vad som framkommer på den länkade sidan så småningom, den brukar innehålla rätt och riktig info så snart som det bara är möjligt!

Annars? Var mässan bra?

Tack för klar info. Jag har respekt för omgivande problem men anser ändå att gränsen två år är fjuttig.
Är det klientelet "en kurs vart tredje år" som vurpar upp premierna verkligen?

Är det möjligt att köra kurser under samma premisser som en vanlig bandag? Alltså att var och en står för sitt (så länge det inte handlar om lösa styrändar naturligtvis)? Kanske en särskild grupp vid samma tillfälle bara?
(not: jag har inte läst din länk ännu ifall saker klarnar ännu mer där)

Mässan är alltid bra fast det är lite tråkigt i de japanska båsen måste jag säga. Att klämma på samma cykel jag redan har fast med en ABS-ring och annan lack mot min lockar inte direkt till att hosta upp hundratusen i mellanskillnad och köpa nytt. Att R6 enbart tas in på beställning är illavarslande.
Bolt är frän tycker jag nog förstås. Jag tror på den. MT-09 också, den känns väldigt lätt att gunga mellan knäna.

Superleggeran, KTM:s 1290, VemDetNuVarIgens Moto3-cykel i KTM-båset plus hela tillbehörsträsket är behållningen.

Fick ett snack med BG, en av Sveriges två räserhjältar. GRYMT intressant kille att lyssna på.
Jag köpte DVD:n, köp den! Absolut sevärd hittills och i mitt tycke bra producerad med tanke på förutsättningarna (har inte hunnit igenom hela ännu, klockan drog iväg igår kväll).

Bumpar härmed att BG ska hålla ett föredrag ikväll 18:30, sök info i Isle of Man-tråden om var.
Troligen rymmer inte samvetet ett besök men jag hade gärna gått dit.

Men två år är för feset. Tre hade jag kunnat köpa men helst fyra.

Nja, hur lång lucka vill du ha? 5 år? Det är inte rimligt Martin.

Kanske inte fem men tre, helst fyra. Det är visst rimligt.
Ränder går inte ur på det sättet.

Edit: två år mellan tillfällena tolkar jag som en lucka på ETT år. Det är lite.

Last edited:
Jag känner igen det där med 2-års "gräns" sen flera år tillbaka, åtminstone hört talas om det.
Sen vet jag iofs inte om det följts upp tidigare.

not: jag har inte läst din länk ännu ifall saker klarnar ännu mer där...

?..Bolt är frän tycker jag nog förstås. Jag tror på den. MT-09 också, den känns väldigt lätt att gunga mellan knäna.

Superleggeran, KTM:s 1290, VemDetNuVarIgens Moto3-cykel i KTM-båset plus hela tillbehörsträsket är behållningen.

...Fick ett snack med BG, en av Sveriges två räserhjältar. GRYMT intressant kille att lyssna på...

...Men två år är för feset. Tre hade jag kunnat köpa men helst fyra.
Mmm, notera gärna under tabellen i länken, notering 3 -LF, så klarnar det nog;) Men det är bra att Du reagerar, likgiltighet är det värsta som finns...

Njae, låt oss utreda vad som egentligen gäller vid bandagar innan det rullar vidare, själv kan jag tycka det vore bra om t ex SMC och möjligen försäkringsbranschen la ned lite tid, energi och pengar på att hjälpa oss banåkande medlemmar att reda ut vad som gäller...?

Tack för mässrapporten, jag tror jag vet vem den andre räserguden är ;)

Jag har kört en SMC-kurs och lärde mig en hel del nyttiga saker. Därefter har jag praktiserat dessa med en annan arrangör vid ett flertal tillfällen. Det har knappast gjort mig till en sämre förare, men när jag läser detta får jag verkligen tänka till när det verkligen var jag körde med SMC, kan ha varit mer än två år sedan. Funderar starkt på att gå steg 2 i år, men det skulle ju vara jävligt surt om man överskridit gränsen och får börja om, särskilt med tanke på hur mycket jag har kört sedan jag deltog på den första kursen. Men självklart förstår jag varför man vill göra så här, om anledningen är den som Roffe skriver, dvs försäkringsrelaterad.

infon på den sidan måste uppdateras. Svedea har ändrat sina villkor (gäller endast för grön och gul fartgrupp) Finns dock redan en eller flera trådar om ämnet så vi behöver inte diskutera det här men ville bara flika in med att infon på länken är lite felaktig

Ja, som tidigare sagt i den tråden du refererar till så finns ju den typen av indelningar inte. Det borde nog snarare stå steg 1 & 2, för det är det jag tror att Svedea menar.

infon på den sidan måste uppdateras. Svedea har ändrat sina villkor (gäller endast för grön och gul fartgrupp) Finns dock redan en eller flera trådar om ämnet så vi behöver inte diskutera det här men ville bara flika in med att infon på länken är lite felaktig
Du har i princip rätt, Ripster. I princip;) Jag har följt det som skrivits, gul och grön är ju som redan diskuterats "skåne-standard". Jag tror nog att korrekt info kommer upp i god tid när det väl är klarlagt vad Svedea avser - lugn, medel eller snabb grupp? Förstår jag det rätt är det pågående diskussioner med ett par bolag just nu...

Men det är rätt - i nuläget återges inte den senast aktuella Svedea-statusen!

EDIT - Tvåårsregeln finns här, läser jag den rätt gäller föregående steg i två år, och det är alltså under det tredje året man börjar om: http://www.svmc.se/school/Avancerade_kurser/Stegutbildningen-1-4/
Jag har kört en SMC-kurs och lärde mig en hel del nyttiga saker. Därefter har jag praktiserat dessa med en annan arrangör vid ett flertal tillfällen. Det har knappast gjort mig till en sämre förare, men när jag läser detta får jag verkligen tänka till när det verkligen var jag körde med SMC, kan ha varit mer än två år sedan. Funderar starkt på att gå steg 2 i år, men det skulle ju vara jävligt surt om man överskridit gränsen och får börja om, särskilt med tanke på hur mycket jag har kört sedan jag deltog på den första kursen...
Då dessa villkor är rätt nya tror jag lugnt Du kan anmäla Dig till och delta i steg 2 denna säsong, därefter kan Du börja räkna kalenderdagar... Dessutom är det ett jättebra steg :)

Last edited:
Försäkringsbolagen skjuter sig själva i foten.

Det "klientelet" som körde steg4 snabb/bomb grupp innan under försäkringskydd är samma klientel som kommer fortsätta göra det på gata istället då försäkringen ändå inte gäller på bana,,

Försäkringsbolagen kanske ska tänka efter varför smc´s kurser från första början existerar och hur mycket en avåkning på allmän väg kostar i form av kroppsskada/invaliditet och vad det brukar landa på vid en krasch på bana som oftast resulterar i lite matriella skador på cykeln och ett stukat självförtroende

Ser dock en viss poäng med det. Jag tog mitt kort för drygt 1,5 år sedan. Pågrund av ändrade förhållanden och klåfingriga kriminella hagalna jävla idioter så har jag kört lite drygt två mil sen uppkörningen.
Jag anser mig idag inte ens vara värd att ha körkortet.

Så det kan väl finnas folk som avslutar karriären med en kurs och sen kommer tillbaka 5 år senare och ska ta nästa och knappt kan bromsa säkert.
Är lite som YBK utbildningen för lastbils chaffisar, den skall uppfräshas.

Ser dock en viss poäng med det. Jag tog mitt kort för drygt 1,5 år sedan. Pågrund av ändrade förhållanden och klåfingriga kriminella hagalna jävla idioter så har jag kört lite drygt två mil sen uppkörningen.
Jag anser mig idag inte ens vara värd att ha körkortet.

Så det kan väl finnas folk som avslutar karriären med en kurs och sen kommer tillbaka 5 år senare och ska ta nästa och knappt kan bromsa säkert.
Är lite som YBK utbildningen för lastbils chaffisar, den skall uppfräshas.

Dessa killar/män med övertro till sin förmåga som bokar sig i fel grupp blir snyggt och proffsigt nedflyttade till en bättre passande grupp efter första passet

Dessa killar/män med övertro till sin förmåga som bokar sig i fel grupp blir snyggt och proffsigt nedflyttade till en bättre passande grupp efter första passet

Och det borde väl också betyda att vi som kört mer än 30 år snabbt blir uppflyttade efter första passet! :va

Då uppfyller man Bolagens krav och alla blir nöjda! :tummenupp

Och det borde väl också betyda att vi som kört mer än 30 år snabbt blir uppflyttade efter första passet! :va

Då uppfyller man Bolagens krav och alla blir nöjda! :tummenupp

har för mig jag läste eller hörde att om man bokar sig för en viss hastighetsgrupp och byter under dagen så gäller inte försäkringen!? :confused:

i övrigt så gillar jag att det finns en regel att man måste göra om vid för lång frånvaro från Smc kurs så 3år tycker då jag är lagom :)

har för mig jag läste eller hörde att om man bokar sig för en viss hastighetsgrupp och byter under dagen så gäller inte försäkringen!? :confused:

i övrigt så gillar jag att det finns en regel att man måste göra om vid för lång frånvaro från Smc kurs så 3år tycker då jag är lagom :)

Jag lever i Alliansens Sverige så jag har inte mycket till sjuk- och arbetslöshetsförsäkring, varför skulle jag vara fullförsäkrad på motorcykel?

Det är bara att gilla läget och hoppas att det inte blir för dyrt...:rolleyes:

Sorgligt... Vet många gamlingar som kör väldigt sporadiskt kanske inte ens en gång per år och smiskar ändå ungtuppar som tränar regelbundet.

Har man en gång lärt sig cykla så kan man det. De personer som är håller en viss nivå av körkompetens kan ha 5 års uppehåll och kommer ändå vara en kompetent förare om än ringrostig.

Den tekniska kunskaper förlorar man inte oavsett hyr länge man har uppehåll däremot så tappar man körkänsla, men en snabb förare förblir ganska snabb.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul