roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Du har rätt. Det är oftast inte de förarna Du tänker på som kraschar och ger FB huvudbry när hoj och förare ska pusslas ihop igen. Du pratar om förare som ofta redan känt euforin, lekt rommen av sig, inte sällan vurpat, överlevt, reparerat hoj, kropp och själ och gett sig ut i spår eller på banan igen. Förare som så småningom väljer att släppa av något och hålla en hyfsat bekväm mariginal under resten av sitt aktiva mc-liv.Sorgligt... Vet många gamlingar som kör väldigt sporadiskt kanske inte ens en gång per år och smiskar ändå ungtuppar som tränar regelbundet.
Har man en gång lärt sig cykla så kan man det. De personer som är håller en viss nivå av körkompetens kan ha 5 års uppehåll och kommer ändå vara en kompetent förare om än ringrostig.
Den tekniska kunskaper förlorar man inte oavsett hyr länge man har uppehåll däremot så tappar man körkänsla, men en snabb förare förblir ganska snabb.
Visst är de välkomna att systematisera, repetera eller komplettera sin kompetens och de kunskaper de förvärvat under tusentals mil. Men med FBs inställning sker det med begränsat försäkringsskydd eller krav på repetitioner inom tre år. Jag tycker det verkar som att de flesta jag känner kan leva med det.
En dag kanske vi som instruktörer och vi som deltagare är så pass skickliga i det vi gör att vi kan få mer förtroende av våra samarbetspartners inom FB, att fortbildning åter igen betraktas som önskvärt och får ske precis som vore det på väg. Men jag upplever att vi själva måste leverera färre skador, uthålligt och uppbackad med riktig statistik, innan vi tar det snacket.
Tror jag.