SMC förespråkar beslagtagning vid Extremt beteende

Status
Ej öppen för fler svar.
SMC har jobbat, i många år, för att vi ska kunna fortsätta åka motorcykel, de har jobbat mot effektbegränsningar, regskylt fram och liknande riksdagsförslag som poppar upp lite då och då...

För att politiker ska lyssna på SMC så måste de vara trovärdiga!!!

Är det verkligen någon som förväntar sig att SMC ska försvara busåkande på allmän väg och som inte fattar att en sån organisation skulle ha lika mycket att säga till om, hos politiker, som bandidos!?!
Man börjar ju undra över hur jävla korkade vissa kan vara...

Problemen som uppstår med sånna här saksfrågor som extremt betende och organisationer som för dom frågorna är att dom stigmatiserar stora mängder av medlämmar som inte ser sig tillhöra den grupp dom vill åt, visst är det viktigt att fånga upp dom som beter sig extremt i trafiken, men när saksföringen lägger sig på en nivå där den gemene man känner sig hotad så exploderar missnöjet, dårarna skiter fullständigt i allt ändå, och stannar knappast förr nån polis innan dom ligger i diket, medan du och jag som kanske drog på i 150-160 en gång på motorvägen i vänsterfilen om en sivilpolisbil skall åka dit med beslagtagen hoj.

Hela det politiska systemet värkar vara på väg dit att vanliga svenssons skall straffas förr att en liten grupp skiter i allt, istället förr att lägga energien på att fånga dom som är problemet.
Hade körkortsutbildningen varit billigare och mera anpassad så hade nog flera tagit körkort och kanske några färre hade omkommit, men då gör dom precis motsatt, nej, vi gör det svårare att ta körkort så kanske det blir färre motorcykelister, och då måste ju olyckorna gå ned....

Last edited:
Hela det politiska systemet värkar vara på väg dit att vanliga svenssons skall straffas förr att en liten grupp skiter i allt, istället förr att lägga energien på att fånga dom som är problemet.
Hade körkortsutbildningen varit billigare och mera anpassad så hade nog flera tagit körkort och kanske några färre hade omkommit, men då gör dom precis motsatt, nej, vi gör det svårare att ta körkort så kanske det blir färre motorcykelister, och då måste ju olyckorna gå ned....

Här slår du huvudet på en av spikarna, anser jag.
SMC lobbar och jobbar som f-n för att det ska bli billligare att ta körkort.
Denna gången fick de inget gehör men det kommer fler gånger.
Ju mer de är på och ju mer pålästa de är, desto mer gehör blir det.
Och blir SMC som organisation ännu större, blir det mera kraft i de påtryckningarna.

länk till intressant läsning.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/SMC-befarar-fler-olyckor-med-korkortslosa-MC-forare-/

Billigare körkort = fler som tar kort = mindre av "extremt beteende" ????

Tror ni på fullaste allvar att SMC tycker att 30+ är ett extremt beteende? (förutom förbi skola o dagis på 30-zon då kanske?)

Jag har hittat stöd för att SMC anger att mycket hög hastighet är ett extremt beteende och att mycket hög hastighet är 30 km/h eller mer för fort. Jag gav också sidhänvisning så att alla skulle läsa.

All respekt för alla tro, tyckande, spekulerande utan något som helst stöd - det går hem i många läger. Speciellt i dem där man blir betraktad som töntig glasögonorm om man faktiskt sätter sig in i en fråga. För egen del gillar jag att man anför något stöd för det man skriver om det går stick i stäv mot något som någon annan skrivit med hänvisning till källor eller liknande. Men det är jag det... är ju född på med baksidan fram eller något :huvet.

[sarkasm on]
Men det är ju klart att ni ska gå ur SMC om ni inte tjänar på det längre.
Inga rabatter som går att använda, ingen billigare försäkring och inget "slipp-ut-ur-fängelse-kort"
Då kan ni ju stå bredvid och klaga istället. (vi har ingen lokal)
Skylla på någon annan är ju också ett alternativ, eller??

Full respekt för att man ibland tänker med plånboken. Alla har inte pengarna att lämna helt enkelt.
Jag kan bara tala för min del, och jag kan inte vara med i en organisation som kategoriserar mig i gruppen med extremt beteende och som inkluderar mig i det arbete som SMC, tillsammans med andra, aktivt ska arbeta emot under 2012 - 2020.

Jag tror faktiskt att du och andra ickeextrema förare skulle tycka att det var skenheligt av mig som förare med extremt beteende att vara med i er organisation. Ungefär som när alkisar är med i AA. Blir liksom lite skenheligt för att komma åt en lägre premie. Men som sagt, full förståelse för att många ser sig tvungna i sin ekonomiska situation!

Att beslagta fordon, finns redan i lagen.'
I lagens namn heter det vårdlöshet eller grov vårdslöshet.
Extremt beteende är väl mera ett modeord(kan jag tycka).

Nej, det är inte per definition vårdlöst att köra exempelvis 31 km/h för snabbt på en 90-väg. Det kan vara det, men är det inte per definition. Däremot är det ett extremt beteende per definition (se mitt tidigare inlägg för källhänvisning).

För egen del, som har någorlunda koll på lagstiftningen, vet jag att min hoj inte kommer bli beslagtagen för att jag kör 32 km/h för snabbt på landsbyggden en söndag eftermiddag. Och ditt inlägg riktade sig kanske inte till mig. Tvärt om tycker jag att den lag som gör det möjligt att lägga beslag på fordon är bra.

Det jag, genom att faktiskt sätta mig in i de publikationer som kommer från SMC och Trafikverket, insett är att jag chockande nog är en förare som omfattas av begreppet extremt beteende. Kanske borde jag startat en egen tråd om detta.

Att beslagta ett fordon lär ju inte lösa problemet utan bara förflytta det.

Det är attityden som ska ändras. Tycker som många andra här att det är skillnad på köra 30+ på en öde landsväg/motorväg eller kör 30+ i tättbebyggt. En person som inte fattar skillnaden lär ju skita i om h*n överhuvudtaget har kk för hoj eller om de beslagtar hojen. Blir ju bara mycket mer sticka till vilket pris som helst.

Varför jobbar inte SMC med körskolorna? T ex baka in en SMC kurs i hojpaketet där man måste boka in en kurs när man gjort uppkörningen för att kunna kvittera ut sitt kk.

Inte FAN har dom snott knugens bil när han kört 40-50 över, vilket skett ett antal ggr om man skall tro pressen...
Neh, nu står SMC för något jag inte gör...skall följas noggrant! :dummer

H.M Konungen åtnjuter åtalsimmunitet, så det är därför han har sina fordon kvar.

ONt : Om det nu ligger någon sanning bakom gällande förslag så bekräftar det bara mina känslor
av SMC som en tomteorganisation som inte fyller någon funktion längre.

En fråga till er som slår bakut.

Detta med farten och extremt beteende... hur mycket trovärdighet skulle SMC få om de går ut och säger att extrem fart är si och så mycket över fast inte på den o den vägen?

Jag tror att hela tanken är att komma åt just extrema beteenden. Dvs de allra mest idiotiska körningarna - det som din granne anser är extremt i ordets rätta bemärkelse. Jag tror därför att SMC skulle komma undan genom att fokusera på större överträdelser alternativt vårdslösa beteenden (och då kanske hänga upp sig på brottet vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik). Som bekant döms man sällan med automatik för vårdslöshet i trafik om man kör någon km/h över körkortgränsen. Körkortet blir bara återkallat, man får böter och därefter kommer körkortet tillbaka efter två-tre månader. I brottet vårdslöshet i trafik tas hänsyn till trafiksituationen.

[Nu gissar jag]
Det jag tror man gjort är att man kollat över diverse olycksrapporter och tagit fram vissa parametrar som även faller inom ramen för vad som är "accepterat" i Sverige, dvs många anser det ok att köra lite för fort men så länge man håller sig inom körkortsgränsen, alltså har det blivit en gräns.
[Gissat klart]

Jag gissar att du har rätt. Under körkortsgränsen är "acceptabelt" som du skriver. Men att det från "acceptabelt" direkt hamnar i kategorin extremt beteende tror jag inte stämmer med verkligheten. Jag tror att vi har acceptabla hastighetsöverträdelser, oacceptabla hastighetsöverträdelser och därefter hastighetsöverträdelser som gemene man anser är extrema.

Om det här ska stoppa de som kör extremt så undrar jag bara hur? GS stannar aldrig och har inte en skylt på hojen. Sen har vi alla gs wannabes stannar inte heller. Sen stockholmskillen ala vägbom vägrade stanna. Ska de beslagta hojen efter olyckan eller??? Jag förstår inte.

Nej det är bara ett förlag för oss vanliga hojåkare som stannar. Nu ska vi känna skräck om vi råkar dra på rullen en bilfri kväll med tom väg.

Skitförslag som inte kommer göra någon skillnad tycker jag.

Det e bara att skita i att att gå med

Det är inte nån lösning det hellere, förr det är ingen tvekan om at ett organ som SMC behövs, och lar nog behövas mer än nån gång framöver, när man ser vilken åt vilket håll det går med motortrafik generelt.

Om det här ska stoppa de som kör extremt så undrar jag bara hur? GS stannar aldrig och har inte en skylt på hojen. Sen har vi alla gs wannabes stannar inte heller. Sen stockholmskillen ala vägbom vägrade stanna. Ska de beslagta hojen efter olyckan eller??? Jag förstår inte.

Nej det är bara ett förlag för oss vanliga hojåkare som stannar. Nu ska vi känna skräck om vi råkar dra på rullen en bilfri kväll med tom väg.

Skitförslag som inte kommer göra någon skillnad tycker jag.

Jag kan faktiskt hålla med lite, de som man behöver komma åt, kommer bli än mer extrema...och de enda man klämmer åt är svenssons som halkar på gasrullen, sedan kan man dryfta om det är extremt beteende att åka i 30+ på en öde väg eller inte...

Underbart! Då kanske det blir lite effektivare lagar för polis/åklagare.

Exempel på åtgärder som genomförs inom området:
Försäkringsbolagen. Vid grov vårdslöshet kan
trafikskadeersättningen jämkas (minskas).
Även skador på motorcykeln (vagnskadeförsäkringen) kan minskas eller helt utgå vid
extremt beteende som hög hastighet eller att
föraren inte var nykter

Gött! Det ska vara dyrt att ligga på topp:tummenupp
Det bästa med forum är att den stackars lilla person som har blivit trampad på tårna av stora stygga staten oftast nöjer sig med lite gnäll. Det hade varit värre om personerna istället hade lagt sin energi på att faktiskt försöka påverka saken genom befintliga organisationer eller motioner....

Underbart! Då kanske det blir lite effektivare lagar för polis/åklagare.
[...]
Gött! Det ska vara dyrt att ligga på topp:tummenupp
Det bästa med forum är att den stackars lilla person som har blivit trampad på tårna av stora stygga staten oftast nöjer sig med lite gnäll. Det hade varit värre om personerna istället hade lagt sin energi på att faktiskt försöka påverka saken genom befintliga organisationer eller motioner....

Eeeh, det handlar om befintliga lagar som ska användas. Men kul att du missade själva kärnan i den delen och samtidigt ansåg att du behöver förklara hur forum fungerar :tummenupp. Kan du inte skriva något om hur det brukar vara på forum med medlemmar som svarar på diskussioner utan att ens försöka sätta sig in i dem? :D

Det var fan droppen, blir inget förnyat medlemskap där inte. Blir till att sätta undan varje slant om man ska ha råd att köpa ny hoj varje onsdag ;)

Även om lagen finns så ju praxisis idag inte att använda dom, för att ändra det så behöver man ju en attityd förändring hos åklgare/polis. Förlåt:krama

Varför ska jag sätta mig in i en diskussion som jag ändå tycker behöver finnas?
Jag tycker du ska börja driva din åsikt inom SMC om du nu faktiskt vill ha någon förändring, fast det klart det kan ju bli jobbigt.:tungan
Eeeh, det handlar om befintliga lagar som ska användas. Men kul att du missade själva kärnan i den delen och samtidigt ansåg att du behöver förklara hur forum fungerar :tummenupp. Kan du inte skriva något om hur det brukar vara på forum med medlemmar som svarar på diskussioner utan att ens försöka sätta sig in i dem? :D

Jag läste den delen i dokumentet nu, det står vad jag ser INGENSTANS att gränsen dras vid 30+. Bara att "föraren KLART överstiger hastighetsgränsen.

Enligt tidigare debatt har det då handlat om 160 på 70-väg, 100 på slangen inne i stan osv.

Är det nån av er tyckare som faktiskt läst vad som skrivits, eller utgår ni bara från TS och resterande spin-offer?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP