SMC eller BKK?

Coffinshaker

Ska bli DaddyO!
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
hojlös
Hej jag tänkte mig gå en kurs nu i augusti för att kunna få kontroll över min körning. Och hanter min hoj i allmänhet. Men tänkte höra med er som gått kurserna om ni kan rekomendera vilken som är bäst som första kurs?

Sen även hur det funkar med bränsle mm kommer behöva ta hojen till kursen så har ingen direkt möjlighet att få med mig extra bränsle på dunk för jag antar att det inte finns att tillgå på plats? Banan som kommer vara aktuell för mig är Kinekullering.

Tacksam för alla tips och åsikter

//Ogge

Hej,

Vad menar du med SMC eller BKK? Menar du SHK eller BKK kanske?

Kurserna är kanon, där SHK inriktar sig lite mer mot sporthojar.
Angående bränsle så finns det oftast tid att åka iväg och tanka, men kom fulltankad dit i alla fall.

Både SHK och BKK är ju genom smc. Jag rekommenderar dock att du tar BKK först och sedan steg två på shk. Man får lära sig lite andra tips och trix på BKK som man inte fick med på SHK steg ett.
Klockrent för att bli en bättre motorcyklist!!!!

Ska du till Kinnekulle tankar du med fördel i Götene eller strax utanför. Sen är det max 15 km till banan och du kommer klara dig hela dagen på en tank, det blir inte mer än ungefär 16-18 mil på en Steg 1.

Kommentarer om kursinnehållet tycker jag andra kan lämna ;)

Både SHK och BKK är ju genom smc. Jag rekommenderar dock att du tar BKK först och sedan steg två på shk. Man får lära sig lite andra tips och trix på BKK som man inte fick med på SHK steg ett.
Klockrent för att bli en bättre motorcyklist!!!!

Jaså? Vad fick man lära sig mer? Berätta gärna

SHK och BKK utgår från exakt samma utbildningsmaterial. Absolut inga skillnader i teori och praktik. Dock riktar sig SHK till förare med sportigare körstil/mc.
Pga namnförvirring 2009 heter vissa kurser SHK men riktar sig till alla sorters mc med fjädring.

SMC Väst kommer inför 2010 att ha både BKK och SHK, med just skillnaden att SHK riktar sig mot förare med sportig körstil och mc. Medans BKK kommer att rikta sig mot alla sorters motorcyklar. Vi kommer att gå ut med mer information om detta inför 2010.

Till trådskaparen: Om det är någon av våra kurser (7, 21 och 22/8) så är innehållet samma på alla kurserna. Det enda du behöver hålla reda på är att du börjar på steg 1.

I och med att SHK riktar sig mot sporthojar är det mindre risk för Kalle, 23, med senaste YZRRX1000 och skinnställ i årets färger att bli omkörd av Bengt, 61, på en Transalp -87a med packväskor i innerkurva :)

Sånt är alltid trist för självförtroendet, och kan dessutom bli farligt om Kalle bestämmer sig för att hänga på.

...kan dessutom bli farligt om Kalle bestämmer sig för att hänga på.
Framförallt skulle jag vilja säga. Tanken är att alla ska ägna sig åt sig själva och få ut maximalt av sin dag, men Kalle 23 brukar har lite för mycket hormoner i omlopp för det och ägnar sig ofta hellre åt att köra mot andra, nästan alltid med dåligt resultat... Men det gör å andra sidan Arne 56 på sin nya Hayabusa också :rolleyes:

Så ja, SHK riktar sig mer mot det så kallade "sporthojskollektivet" så till vida att teorin är lite mer enkelspårig och farten tidvis lite högre, dock är innehållet i grunden detsamma i alla SMC's avancerade kurser. Det finns inget som hindrar vem som helst att gå vare sig SHK eller BKK, bara man är medveten om att snacket är lite snävare på den första ;)

Känner man sig inte redo för det finns alltid grundkurser. De är inte mindre avancerade eftersom de bygger på samma tänk. De är bara lite mer grundläggande och väl så svåra att klara sig igenom...

Last edited:
Coffinshaker: Jag gick SHK Steg 1 efter att ha kört endast 150 mil med just en Street Triple. Det gick bra. Ända gången jag kände mig dålig var när vi skulle köra med en hand på styret, det har jag inte gjort så mycket så det gick lite långsamt. Jag tycker det var en suverän kurs. Och ST3 är ju i princip en sporthoj. Men egentligen spelar det ju ingen roll vilken kurs du går.

SHK och BKK utgår från exakt samma utbildningsmaterial. Absolut inga skillnader i teori och praktik. Dock riktar sig SHK till förare med sportigare körstil/mc.
Pga namnförvirring 2009 heter vissa kurser SHK men riktar sig till alla sorters mc med fjädring.

SMC Väst kommer inför 2010 att ha både BKK och SHK, med just skillnaden att SHK riktar sig mot förare med sportig körstil och mc. Medans BKK kommer att rikta sig mot alla sorters motorcyklar. Vi kommer att gå ut med mer information om detta inför 2010.

Till trådskaparen: Om det är någon av våra kurser (7, 21 och 22/8) så är innehållet samma på alla kurserna. Det enda du behöver hålla reda på är att du börjar på steg 1.

Mycket intressant att du säger att det inte är nån skillnad, jag gick bkk först och sedan shk alla stegen, gått steg fyra 4ggr nu...
Min kompis gick shk steg 1 nu i våras och han fick tex inte lära sig bromsa hårt och snabbt, ingen information om hur han skulle knipa med benen om tanken eller sittställning. Allt det gjorde jag i bkk kursen!!
Själv tyckte jag att broms och sittövningarna var klockrena men de fick han aldrig göra.
De körde runt gelleråsen en hel dag utan att göra nåra speciella övningar.
Därför trodde jag faktiskt att det var skillnad, han kanske bara hade otur att inte ta emot instruktionerna.....De instruktörer jag träffat har varit suveräna
och jag har verkligen känt att det gör nytta med smc kurser!!!!!!!!!!!!!!!!

Mycket intressant att du säger att det inte är nån skillnad, jag gick bkk först och sedan shk alla stegen, gått steg fyra 4ggr nu...
Min kompis gick shk steg 1 nu i våras och han fick tex inte lära sig bromsa hårt och snabbt, ingen information om hur han skulle knipa med benen om tanken eller sittställning. Allt det gjorde jag i bkk kursen!!
Själv tyckte jag att broms och sittövningarna var klockrena men de fick han aldrig göra.
Därför trodde jag faktiskt att det var skillnad, han kanske bara hade otur att inte ta emot instruktionerna.....De instruktörer jag träffat har varit suveräna

Jag gick SHK steg 1 i våras och fick lära mig allt ovanstående. Men det beror kanske på vilken instruktör man får? Men visst vore det bra om alla gick igenom samma sak på samma steg.

Det enda man inte gör på SHK jämfört med BKK är väl inbromsning till stillastående. SHK = inbromsning inför kurva istället.

Synd egentligen, själv har jag lyckats missa att träna inbromsning till stillastående sedan uppkörningen, tills vi fick tillfälle i lördags på gocartbanan tuvängen då dom lade in ett pass med den övningen. Var ju faktiskt riktigt kul och visst såg instruktörerna till att man lärde sig göra det bättre än innan. Tydligen höll/håller jag armbågarna för långt från kroppen...

På "min" SHK steg 1 på gelleråsen för någon vecka sedan gjorde vi olika övningar varje pass, t.ex. motstyrning, blick, inbromsning osv.

Det enda man inte gör på SHK jämfört med BKK är väl inbromsning till stillastående. SHK = inbromsning inför kurva istället.

Synd egentligen, själv har jag lyckats missa att träna inbromsning till stillastående sedan uppkörningen, tills vi fick tillfälle i lördags på gocartbanan tuvängen då dom lade in ett pass med den övningen. Var ju faktiskt riktigt kul och visst såg instruktörerna till att man lärde sig göra det bättre än innan. Tydligen höll/håller jag armbågarna för långt från kroppen...

På "min" SHK steg 1 på gelleråsen för någon vecka sedan gjorde vi olika övningar varje pass, t.ex. motstyrning, blick, inbromsning osv.

Så får man ju lära sig bromsa från 200 istället för från 90. Är ju lite högre fart :näsblod

Teori och praktik skall vara det samma oavsett om det är SHK eller BKK.
Det är bara olika målgrupper för olika motorcyklar.
Dock är inte instruktörerna robotar som gör exakt samma sak, på alla banor i hela landet.
Vissa lär ut en sak medans andra lär ut en annan.
Dock utgår alla instruktörer från samma utbildningsmaterial, och skall lära ut samma sak.

Sen är Instruktörskåren inom SMC ubyggd på oavlönat friviligarbete. Vilket gör att många som varit instruktörer under längre tid, och på så sätt blivigt duktiga. Går vidare till andra organisationer och arbetar mot betalning i stället.
Och då fyller SMC på med nya oerfarna instruktörer.
Resultatet blir ojämn utbildningsnivå. Har du tur får du en bra instruktör, har du otur så får du en inte lika bra. Dock är alla instruktörer så pass bra att dom ska klara av att utbilda enligt SMC utbildningsplan.

/Eskilsson (Fd SHK instruktör)

Verkar som att din kompis antingen inte lyssnade eller så missade instruktörena det helt av någopn anledning.

Som det har skrivits innan är det samma material man kör efter för SHK och BKK och i steg 1 ingår högfartsbroms inför kurva.

Att de skulle ha kört runt på gelleråsen en hel dag utan några speciella övningar låter väldigt konstigt. HAr aldrig varit med om att det har hänt och då har jag varit med som deltagare på många kurser och på senare tid som instruktör.

Bromsning till stillastående har man haft på både SHK och BKK det beror oftast på hur kursen har varit upplagd, ibland har man haft väldigt mycket tid mellan passen och då har man passat på att köra bromsning till stillastående på parkeringren. Man vill sällan ta "bantid" för att göra övningar som går att göra på en parkering.

Som Eskilsson skrev så utgår man från samma material men kurserna blir ändå olika beroende på instruktörer och träningsledare.

Rekommenderar SHK. Har gått steg 1&2 och du behöver absolut inte känna någon oro över att inte vara tillräckligt snabb. Det finns alla sorter under en sån här dag, nu senast var det exempelvis 10st CB1100R i en grupp. En av mina instruktörer körde för övrigt street triple.

Tankar gör du vid infarten till Källby. Du klarar dig på en tank, inga problem. Förbered dig på en sketarolig dag. :tungan

tack för alla svar och ber om ursäkt för felskrivningen i tråd titeln ;) var rätt seg i huvudet när jag skrev. Hoppas jag hinner ta någon kurs i år annars blir det tidiga kurser nästa säsong.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back